اخبارزنجانگفتگوها

توجه به منابع آموزشی در حوزه آموزش نماز به کودکان، به تربیت نسل نمازگزار کمک می کند

بیات، تلاش مستمر برای تربیت نسل نمازگزار را مورد تاکید قرار داد و گفت: یکی از این راه ها پرداختن به آثار مکتوب در حوزه کودک و نوجوان است که ما در این حوزه با کمبود منابع آموزشی تاثیرگذار مواجه هستیم.

به گزارش ستاد اقامه نماز استان زنجان، حجت الاسلام سعید بیات، نویسنده دو کتاب«هیس خدا با من کار داره» و«سیمای نماز» در گفتگو با کمیته اطلاع رسانی سی امین اجلاس سراسری نماز اظهار کرد: توفیق داشتم دو جلد کتاب با موضوع نماز و با عناوین« هیس خدا با من کار داره» مناسب کودکان ۷ تا ۱۵ سال و کتاب« سیمای دین» شیوه ها تعلیم و تربیت نسل نماز گذار را به چاپ برسانم.

وی ادامه داد: کتاب «هیس خدا با من کار داره» یک کتاب کار برای آموزش نماز برای کودکان و نوجوانان است که به صورت کاربردی و با هدف آسان سازی آموزش نماز و به روش سرگرمی و بازی و البته با پشتوانه فکری و اعتقادی نوشته شده است.

بیات با یادآوری اینکه بیشتر والدین از مهارت های لازم برای نماز خوان کردن فرزندان محروم هستند که با نگارش این اثر تا حدود زیادی این مشکل حل می شود، ادامه داد: کتاب با طراحی جذاب و تصاویر ملموس و مرتبط با محتوای آموزشی تهیه شده است.

به گفته این نویسنده، در این کتاب فرشته ای از سوی خدا نامه ای را برای کودکان و نوجوانان می آورد و از آنان می خواهد که با خدای مهربان و.. ارتباط برقرار کنند.

وی اضافه کرد: قبل از آموزش نماز به کودکان سعی شده است به سوالات اعتقادی بچه ها البته به شکل ساده پاسخ داده شود مانند اینکه خدایی که دیده نمی شود چگونه عبادت کنیم و یا اینکه به شبهه ها و سوالات مربوط به حوزه نماز که برای بچه ها مطرح است پاسخ داده آیم مانند تکراری بودن نماز و یا از ارتباط نماز با بقیه کارها و تاثیر نماز در دوست یابی و …که همه در قالب داستان و سرگرمی توضیح داده شده است و نگارش کتاب از یک نظم اعتقادی شروع و به آموزش عملی نماز برای فرزندان پایان می پذیرد.

بیات با اشاره به اینکه بیشتر کتاب های نماز در حوزه کودک و نوجوان صرفا به آموزش نماز پرداختند و به مخاطبین خود چگونگی اقامه نماز را آموزش دادند، اضافه کرد: با توجه به شرایط اجتماعی و تربیتی جامعه بنده تصمیم گرفتم کتاب کار جامعی برای کودکان و نوجوانان نوشته شود که قبل از پرداختن به اقامه نماز به زمینه های اعتقادی و آثار عملی نماز بپردازد و به پرسش های مطرح شده در ذهن کودکان و نوجوانان در حوزه نماز پاسخ دهد.

وی ادامه داد: در این کتاب بچه ها با معرفی خود به فرشته خدا با وی همراه شده و تکالیف درخواستی را انجام می دهند. برای شروع بعد از خواندن نامه خدا که توسط فرشته به دست بچه ها رسانده شده از آنان می خواهند که نعمت های خدا را بنویسند تا از راه آشنایی با نعمت های خدا با نعمت دهنده آشنا شوند و با نماز با تو ارتباط برقرار کنند.

بیات اضافه کرد: در این کتاب برخی تکالیف برای فرزندان ارائه شده است که باید با همکاری والدین اجرا گردد که هدف آن برقراری حفظ و تقویت روابط والدین و فرزندان با محوریت نماز است.

وی افزود: در بخش های دیگری از کتاب، بچه ها تشویق شده اند که دوستان خود را از افراد نمازگزار انتخاب کنند و بتوانند در کنار اقامه نماز کارهای خوب و ویژگی های مثبت شخصیتی داشته باشند البته همه این موارد به زبان ساده و به اندازه فهم و درک کودکان و نوجوانان و به صورت آموزش غیر مستقیم می باشد

این نویسنده کتاب اضافه کرد: جای چنین کتابی در بین کالای فرهنگی کودک و نوجوان خالی بود؛ البته محتوای کتاب با روحیات و تفکرات کودکان و نوجوانان همخوانی دارد و به هیچ وجه از اصطلاحات و واژگان نامأنوس و خارج از فهم آنان استفاده نشده است به گونه ای که استفاده کننده این کتاب به راحتی می تواند با آن رابطه برقرار کند به ویژه این که برخی از احکام نماز مانند واجبات و محرمات آن را در قالب بازی به مخاطبین آموزش داده ایم.

به گفته بیات، انگیزه بعدی نگارش کتاب والدینی هستند که دغدغه آموزش نماز به فرزندان خود را دارند ولی از مهارت های لازم برخوردار نیستند که با این کتاب می توانند کمک کار فرزندان خود باشند و ما به والدین پیشنهاد می دهیم که کتاب کار نماز را در بازه زمانی چهل روز همراه با فرزندانشان باشند تا بتوانند نتیجه مطلوب را بگیرند و پس از اتمام کتاب و انجام تمرینات آن توصیه می شود کتاب را نزد خود نگه داری کنند و آن را در آینده و در سنین جوانی به فرزندان خود تقدیم کنند تا تجدید خاطره شده و از سویی فرزندان نیز به پشتوانه اعتقادی و تلاش های تربیتی والدین و مهم بودن این موضوع برای آنان پی ببرند.

این نویسنده با یادآوری اینکه کتاب مذکور مناسب برای گروه سنی الف و ب و ج است، اضافه کرد: طبق ارزیابی کنترل کیفیت منابع آموزشی و تربیتی سازمان آموزش و پرورش برای استفاده در امور درسی و آموزشی مطلوب ارزیابی شده است.

بیات خاطرنشان کرد: انگیزه بعدی نگارش این کتاب که به نظرم همه ی اقامه کنندگان نماز باید این روحیه را داشته باشند و به فراخور استعداد و امکانات و توانایی خود همت بگمارند انگیزه و تلاش مستمر برای تربیت نسل نمازگزار است که یکی از این راه ها پرداختن به آثار مکتوب در حوزه کودک و نوجوان است که ما در این حوزه با کمبود منابع آموزشی تاثیرگذار مواجه هستیم.

وی به جزئیاتی از کتاب سیمای دین (شیوه ها تعلیم و تربیت نسل نماز گذار ) نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب در بیست و هفتمین اجلاسیه نماز جز آثار برگزیده بود. مخاطبین این کتاب والدین، مربیان، فعالان حوزه فرهنگی به ویژه کسانی هستند که دغدغه تعلیم و تربیت نسل نماز گذار را دارند هستند. برای تالیف این کتاب از ۱۳۰ منبع علمی در حوزه های دینی، روایی و روانشناسی و تعلیم و تربیت و مدیریت آموزشی استفاده شده است.

به گفته بیات، این کتاب با رویکرد تربیتی و آموزشی و با توجه به یافته های روان شناختی و مبتنی بر اصول یادگیری و روش های تعلیم و تربیت بوده و سعی کردیم ضمن حفظ اتقان علمی محتوا به زبان روان نوشته شود تا عموم والدین و مربیان بتوانند از آن استفاده کنند.

این نویسنده اضافه کرد: برای شروع کتاب ضمن تفکیک اقامه نماز و خواندن نماز و بیان تفاوت میان این دو سعی شده است نظام آموزشی حفظ محور نقد و بررسی گردد و با تاکید بر نظام آموزشی تفکر محور بتوان با این نگاه گام های آغازین را برای تعلیم و تربیت نسل نماز گزار برداشت.

وی افزود: در فصول بعدی کتاب مبانی، اصول و روش های تعلیم و تربیت نسل نماز گذار، روش های ارزیابی اقامه نماز فرزندان، تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت اقامه نماز تبیین شده است و در ادامه نیز به ابعاد تربیتی اقامه نماز اشاره شده و وظایف هر کدام از والدین و مربیان برای تربیت نسل نماز گذار مشخص شده است و در فصول پایانی کتاب ضمن تبیین ویژگی های گوناگون دوران کودکی و نوجوانی، راه کارهای کاربردی برای تعلیم و تربیت فرزندان در سه سطح کودک، نوجوان و جوان ارائه شده است.

بیات تصریح کرد: نکته مهم دیگر در نگارش این کتاب این است که قصد داشتیم پیوندها و زمینه های گوناگون اقامه نماز با سبک زندگی در حوزه های گوناگون برای مخاطبین تبیین گردد که به نظرم اگر والدین و مربیان به از محتوای این کتاب بهره مند گردند تا حدود زیادی از مراجعه به کتب دیگر آموزشی غنی خواهند بود.

وی ادامه داد: این کتاب به گونه ای تالیف شده است که مربیان بتوانند از محتوای آن در برگزاری کلاس و کارگاه آموزش نماز استفاده کنند. برای اینکه چینش مطالب و فصل بندی آن با نگاه آموزشی نوشته شده است

بیات به بیان انگیزه خود از نگارش کتاب سیمای دین نیز اشاره کرد و گفت: جرقه اصلی نگارش این کتاب از آن جایی شکل گرفت که بنده آثار چاپ شده در حوزه نماز را مطالعه می کردم و درمقدمه یکی از کتاب های ستاد اقامه نماز از زبان یکی از اساتید اینگونه آمده بود که بیشتر آثار چاپ شده در حوزه نماز به آثار نماز و اخلاق نماز گذار و سایر مسائل مربوط به نماز پرداخته اند و ما کمتر کتابی درباره آموزش اصل نماز برای مخاطبین داریم. برای پر کردن این خلا به فکر بنده رسید که یک کتابی با رویکرد آموزشی و با اهداف تربیتی برای والدین و مربیان نگاشته شود تا بتوان گام کوچک در مسیر تعلیم و تربیت نسل نماز گذار برداشت.

این نویسنده به راهکارهای ترویج نماز نیز اشاره کرد و گفت: برای تعلیم و تربیت نسل نمازگزار و نسل نو باید با یک نگاه تمدنی کلان در تراز انقلاب اسلامی برنامه ریزی و تقسیم کار کرده و از کارهای زیربنایی شروع کنیم و به فعالیت های ترویجی و تبلیغی نماز قانع نشویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا