دوشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۱ 5 ذو الحجة 1443 Monday, 4 July , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13632 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 4159 تعداد دیدگاهها : 299×
نقش آموزش و پرورش در روند تحقق و پیروزی انقلاب اسلامی ، حماسه دفاع مقدس و ترویج و توسعه تفکر و فرهنگ بسیجی
17 بهمن 1396 - 21:42
شناسه : 6602
8

به گزارش روابط عمومی و امور استان ها ستاد اقامه نماز ، طی یادداشتی سید موسی بلادیان مدیر ستاد اقامه نماز استان خوزستان به تببین روند و تحقق پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند که متن آن بدین شرح است : این سخن را از مرحوم شهید باهنر شنیدم که بارها می فرمود : (( همه وزارتخانه ها […]

ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی و امور استان ها ستاد اقامه نماز ، طی یادداشتی سید موسی بلادیان مدیر ستاد اقامه نماز استان خوزستان به تببین روند و تحقق پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند که متن آن بدین شرح است :

این سخن را از مرحوم شهید باهنر شنیدم که بارها می فرمود : (( همه وزارتخانه ها رسالت دارند که ایران را بسازند و اداره کنند و آموزش و پرورش رسالتش ساختن و تربیت همه وزارتخانه هاست)) . این دانشمند فرزانه با چنین نگرشی از حوزه علمیه به آموزش و پرورش آمد و هماهنگ با بزرگان و فرهیختگان دیگر مثل شهدای بزرگوار بهشتی ، رجائی و ……. اهتمام ویژه ای به خدمت در آموزش و پرورش کشور داشتند و در آن زمان رژیم مزدور پهلوی با قدرت تمام بر سرنوشت مردم ادعای حاکمیت داشت . در سالهای ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷ کتاب های درسی غالبا با هدف شاه پرستی و یا حداقل تفکر شاه سایه خداست تنظیم شده بود و کتابی به نام  (( انقلاب سفید مردم )) در سال سوم راهنمائی تحصیلی که معمولا همزمان بادوره بلوغ دانش آموزان بود تدریس می شد تا شاه رابه عنوان نماد قدرت ، افتخار و خدمت معرفی نمایند . در مقابل مردم متدین و آگاه مملکت ما که مقلدین علمای ربانی و در راس آنها مرحوم امام خمینی بودند خدمت در ادارات و سازمان های دولتی به استثنای آموزش و پرورش و دریافت حقوق از آن را جایز نمی دانستند و بنابراین با اجازه مراجع عظام با حقوق اندک آموزش و پرورش شغل مقدس معلمی را انتخاب و در مدارس تدریس آگاهانه را سرلوحه کار خود قرار داده و با ارتباط مراد و مریدی پل ارتباط بین دانش آموزان و علمای دین شدند . شرکت دانش آموزان در مجالس روضه و آشنا شدن با فرهنگ عاشورا زمینه ای شد تا اعلامیه ها و پیام های امام خمینی تاثیر شگرفی بر مردم و خصوصا دانش آموزان داشته باشد و بنابراین در سالهای ۵۶ و ۵۷ که حرکت شتابان به سوی معنویت را باید نام گذاشت راه پیمائیها معمول می شود و اکثریت شرکت کنندگان را دانش آموزانی تشکیل می دهند که  معلمینی دلسوز و آگاه دارند و پیام امام خمینی را درک کرده اند . رژیم منحوس پهلوی که       نمی تواند علیرغم برخورداری از سلاح های فراوان و مستشاران آمریکائی در برابر ملتی که یک پارچه فریاد مرگ بر شاه  می گوید مقاومت کند ناچار فرار را بر قرار ترجیح می دهد و در بهمن ۱۳۵۷ نهال انقلاب اسلامی ما به ثمر می نشیند و مدارس کشور  که چندین ماه تعطیلی را سپری کرده بود در آغاز اسفند ماه همان سال به امر امام خمینی ( ره ) بازگشائی می شود . با پیروزی انقلاب مسئولیت های حساس مملکت را معلمین عهده دار می شوند به گونه ای که در یک زمان رئیس جمهور و نخست وزیر دویار دیرینه به نام شهیدان رجائی و باهنر هستند و در بسیاری دیگر از ادارات و سازمانها مسئولیت را به معلمین میدهند .

متاسفانه آخر شهریور ماه ۱۳۵۹ توطئه عظیم جهانی در قالب جنگ تحمیلی چهره کریه استعمار جهانی ظاهر می شود یعنی در واقع جنگ بین کفر و دین تجربه می گردد اما باز هدایت های معنوی امام ( قدس سره ) و قدرت عظیم جوانان و نوجوانانی که با ایمان خالصانه و الگو قرار دادن حضرت اباعبدالله الحسین به جبهه ها شتافتند حماسه دیگری خلق می شود . در این حماسه شورآفرین جوانان عاشق حق برای رسیدن به درجات کمال و پیوستن به معبود مسابقه می دهند و همه معادلات مادی را به هم می زنند . شعار آنها هیهات من الذله امام حسین است و وصایای گرانقدر آنها حکایت از پشت پا زدن به تمامی زخارف دنیوی است . در نهایت عده و عده متجاوزین که از پیشرفته ترین سلاح روز برخوردار و حتی با خباثت تمام از نبرد شیمیائی هم ابا ندارند کاری از پیش نبرده و بعد از هشت سال دفاع مقدس ناچار شکست مفتضحانه را تحمل کرده و از تمامی مناطق متصرفی باز می گردند . بررسی و بازبینی دفاع مقدس و تدابیری که این عزیزان برای حفظ عزت مسلمین اندیشیدند و در جبهه مسئله علم آموزی را فراموش نکرده و مجتمع های آموزشی تاسیس و با برنامه های تاثیرگذار در مردم ایجاد انگیزه کردند تا با دریافت کمک های مردمی رزمندگان دلیر اسلام را بی نیاز و همه چیز شکل مردمی به خود بگیرد . تجربه ذی قیمتی است که باید برای آیندگان به زیبائی ترسیم شود .

توجه به نماز و راز و نیاز در جبهه و نوشتن وصیت نامه ها ، صبوری در تالمات و در عین حال رحم و شفقت به اسرا درسهای خوبی برای نسل های آینده است که باید در برنامه ریزی ها لحاظ شود . در گذشته وقتی کتابهای ابتدائی زمان طاغوت را می خواندیم از یک پرستار انگلیسی مطلب داشت که در جنگ از بیماران عیادت میکند و یا از پسری تعریف می شد که مثلا سوراخ سد را با انگشتان خود گرفته است . اما امروز ما ده ها هزار دانش آموز بسیجی را به یاد  می آوریم که صحنه هائی خلق می کنند که در مقایسه با فداکاری قهرمانان کتاب های نظام طاغوت زمین تا آسمان فاصله است . ما در دوران دفاع مقدس محمدحسین فهمیده نوجوان ۱۳ ساله داریم که در چند قرن اخیر مشابهی برای او نمی شناسیم و این ها همه ریشه های عقیدتی قوی داشته اند که امروز به نام تفکر بسیجی از آن یاد می کنیم و تفکر بسیجی یعنی خدا را عاشقانه پرستیدن و مثل سالار شهیدان امام حسین همه چیز را تقدیم حضرت حق نمودن و بعد از همه گذشت و فداکاری و در اوج عرفان کلمات (( الهی رضا برضائک ، تسلیما لامرک )) گفتن است . فرهنگ بسیجی اگر همچنان توانمند باقی بماند تمامی قوای کفر ، الحاد و نفاق با همه سلاح های مخرب و پیشرفته قدرت حذف و نابودی آنرا ندارد و امروز اگر مملکت ما به ابرقدرت ها نه می گوید از آن بابت است که حق را شناخته و همه عظمت ها را از آن خدا می داند و به وعده الهی ایمان آورده که بالاخره آینده جهان را صالحان اداره می کنند و باطل رفتنی است . بنابراین قدرتی که ما را در جهان پرآوازه کرده از نیروی ایمان جوانان است و این بستر آموزش و پرورش است که این نوجوانان را در خود تحت عنوان بسیج جا داده است و عجیب نیست که شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار سپاه پاسداران را به عنوان دشمن اصلی خود معرفی و از آن وحشت دارد . راستی امروز وظیفه ما چیست و چگونه می توان به وصایای عزیزان بسیجی که برای حفظ عزت و کرامت ایران اسلامی جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و به دیار معبود شتافتند عمل نمود ؟

به نظر نویسنده تا حدودی زمینه ای برای شکوفائی دانش آموزان بسیجی فراهم شده و دلیل آن جذب بسیاری از بسیجیان در دانشگاه ها می باشد و بحمدالله آنها توانسته اند مدارج عالیه را طی نموده و در حال حاضر به دانش هسته ای که از افتخارات ما می باشد دست پیدا کنند البته در سایر موارد مثل علوم پزشکی ، سدسازی و پیشرفت های صنعت نظامی و ……..نیز توفیقاتی داشته اند . آنچه مسلم است بسیجیان حرف اول را می زنند اما اینهاکافی نیستند و پیشنهاد می شود که :

  • بسیج در همه مدارس نقش فعال تری ایفاء نماید و مسئولین امر افراد بسیار معتقد ، متواضع و مهربان باشند تا رابطه مراد و مریدی بین خود و دانش آموزان ایجاد کنند .
  • فرهنگیان بسیجی سازماندهی شده و برای آنها دوره های کوتاه مدت و بلند مدت برگزار و آنها را از مسائل روز آگاه و به شبهات آنها پاسخ مناسب داده شود .
  • در همه کتب درسی مثل فارسی ، علوم اجتماعی ، تاریخ مسائل دوران دفاع مقدس ، ایثارگری بسیجیان ، وصایای آن عزیزان متناسب با سن دانش آموزان لحاظ گردد .
  • در همه مقاطع تحصیلی از تجارب فرهنگیان بسیجی برای پیشرفت امور استفاده و اصولا آنها به کار گرفته شود و بسیجی بودن یک ارزش محسوب شود .
  • عناصر فرصت طلب و کسانی که عملا ایمانی به کار بسیج ندارند شناسائی و از ادامه حضورشان در این نهاد مقدس جلوگیری شود .
  • بسیج فرهنگیان در بسیاری از مناطق از امکانات لازم برخوردار نیست و تلقی خیلی از فرهنگیان اینست که بسیج فاقد طرح ، برنامه و انسجام است که باید به وضعیت آن رسید ودر راس آن انسانهای عاشق حق ، مومن ، متقی ، آگاه قرار گیرد تا با جاذبه ایمانی خود موجبات جذب و نگاهداشت بسیجیان فراهم شود .
  • در حال حاضر نگهداری بسیجیان فرهنگی مساله بسیار مهمی است که باید با تشکیل جلسات تاثیرگذار انگیزه قوی جهت ادامه همکاری آنها حاصل شود و علاوه بر آن برای جذب معلمین جدید نیز برنامه ریزی مناسب صورت گیرد .
  • تعاطی افکار و تبادل تجربه جهت بسیجیان فرهنگی و آگاهی آنها به آخرین مسائل جامعه و نظام ، دشمن شناسی و غنی کردن معلومات آنها از وظایف غیرقابل انکار سازمان بسیج فرهنگیان کشور  است .
  • تهیه جزوه ، کتاب مناسب برای فرهنگیان بسیجی و ارسال مستمر آن در بالابردن بینش فکری آنها موثر است .
  • برگزاری جشنواره های علمی ، هنری ، فرهنگی و حتی مطبوعاتی مشابه آنچه که در جشنواره خوارزمی اتفاق می افتد برای دانش آموزان و فرهنگیان بسیجی ضرورت دارد .
  • برگزاری اردوهای یک روزه و یا چند روزه برای دانش آموزان و بسیجیان فرهنگی موجب دلگرمی بیشتر آنها خواهد شدد .
  • چنانچه در مساله انتصابات مدیریتی آموزش و پرورش ملاک بسیجی بودن هم لحاظ شود میدان را برای حضور بیشتر بسیجیان در مسئولیت های اداری مناسب تر می کند .

اینها و ده ها مورد دیگر است که اگر انجام شود و جو غالب مدارس با فرهنگ بسیجی خو بگیرد آینده مملکت را بیمه خواهد کرد زیرا همانگونه که در آغاز سخن مطرح شد باور شهید باهنر این بود که مدارس رسالت تربیت همه نیروهای مملکت را دارد و هر روزی که می گذرد اهمیت گفته شهید باهنر بیشتر  می شود .

و حرف آخر اینکه دولت و نظام ما برگرفته از قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت است و تمامی دولت های استعماری و غیردینی در نهایت مقابل ما هستند و ما به مدیریت جامعه در محور خداشناسی می اندیشیم و خیر دنیا و آخرت را در دینداری میجوئیم بنابراین تا برفراشتن پرچم (( لااله الاالله محمدا رسول الله )) بدست حضرت مهدی موعود دشمن داریم و نیک میدانیم که قدرت ما به سلاح  های پیشرفته محدود نیست بلکه این ایمان انسانهاست که ما را حفاظت می کند و بستر بسیج است که این شرایط را فراهم می سازد و بسیج هم باید از مدرسه سازماندهی شود  چرا که آینده از آن ماست  و (( الیس الصبح بقریب ؟ ))

    سید موسی بلادیان

مدیر ستاد اقامه نماز خوزستان

 

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.