جمعه, ۲۶ شهریور , ۱۴۰۰ 10 صفر 1443 Friday, 17 September , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 10186 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3455 تعداد دیدگاهها : 299×
  • بررسی مشروعیت قنوت نماز صبح در مذاهب اربعه
    ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۷
    شناسه : 18476
    0

    پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه کردستان – دانشکده ادبیات و علوم انسانی . ۱۳۹۱ . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی استاد راهنما: سالم افسری | استاد مشاور: نوید نقشبندی | دانشجو: سید محمد باقر حسینی قنوت در لغت به معنای طاعت، بندگی، خشوع، خضوع و سکوت استعمال شده است و در […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه کردستان – دانشکده ادبیات و علوم انسانی . ۱۳۹۱ . کارشناسی ارشد

    موضوع: علوم انسانی

    استاد راهنما: سالم افسری | استاد مشاور: نوید نقشبندی | دانشجو: سید محمد باقر حسینی

    قنوت در لغت به معنای طاعت، بندگی، خشوع، خضوع و سکوت استعمال شده است و در قرآن کریم و احادیث رسول خدا(ص) هم در این معنا به کار رفته است. اما در اصطلاح فقهی، قنوت به دعایی گفته می-شود که در زمان و حالت مخصوص یعنی در حالت قیام در برابر ذات احدیت خوانده می‌شود. قنوت به طور مطلق مورد قبول همه‌ی فقهاست. یعنی خواندن قنوت در نماز به معنای دعا کردن، هیچ اشکال شرعی ندارد همان گونه که خواندن قنوت در هنگام نزول حوادث و بلایا مورد قبول همه‌ی فقهاست و می‌توان آن را در همه‌ی نمازهای فرض به جا آورد. همچنین، خواندن قنوت در نماز وتر نیز مورد پذیرش فقهای مذاهب اربعه است با این اختلاف که بنا بر قول امام مالک خواندن آن را جایز و بنا بر قولی دیگر خواندن آن را جایز نمی‌داند و اختلاف فقهای مذاهب حنفیه، حنابله و شافعیه نیز در این باره به زمان خواندن قنوت بر می‌گردد که از نظر مذهب امام ابوحنیفه و امام احمد حنبل خواندن قنوت در نماز وتر در تمان سال جایز است اما در مذهب امام شافعی، رأی راجح این است که قنوت وتر در نیمه‌ی دوم ماه رمضان خوانده می‌شود. اما آنچه که مورد اختلاف است مشروعیت یا عدم مشروعیت خواندن قنوت نماز صبح در تمام سال می‌باشد که فقها در این باره سه رأی ابراز داشته‌اند: شافعیه و مالکیه معتقدند که خواندن قنوت در نماز صبح به صورت مستمر و دایم در طول سال سنت است و در تأیید رأی خود به دلایل حدیثی و عقلی استناد کرده‌اند. در برابر این رأی، برخی از فقها از جمله حنفی‌ها و حنبلی‌ها معتقدند که خواندن قنوت در نماز صبح، بدعت و منسوخ است. این عدّه از فقها هم در تأیید رأی خود به دلایل حدیثی و عقلی استناد کرده‌اند. رأی سوم این است که خواندن و نخواندن قنوت هر دو جایز است به دلیل اینکه مخالفان و موافقان قنوت هر دو در تأیید رأی خود به احادیث صحیح استناد کرده‌اند و خواندن قنوت جزو مسائل اجتهادی است. از میان آرای موجود در مسأله ی مورد بحث رأی قائلان به عدم مشروعیت خواندن قنوت در نماز صبح راجح و مقبولیت بیشتری دارد.

    کلمات کلیدیحکم، موافقان، قنوت، مخالفان، مذاهب اربعه

    لینک فضای مجازی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.