جمعه, ۱۲ آذر , ۱۴۰۰ 28 ربيع ثاني 1443 Friday, 3 December , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11204 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3536 تعداد دیدگاهها : 299×
گفتمان تربیتی آیات فقهی عبادات (حج،نماز،روزه)در قرآن کریم
۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲:۳۰
شناسه : 18514
2

پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه اصفهان – دانشکده ادبیات و علوم انسانی . ۱۳۹۰ . کارشناسی ارشد موضوع: علوم انسانی > استاد راهنما: مهدی مطیع . رضا شکرانی | استاد مشاور: محسن صمدانیان | دانشجو: مایده تگریان خداوند بزرگ به مقتضای ربوبیت خود، برای تربیت بشر و رساندن او به کمال […]

ارسال توسط :
پ
پ

پایان‌نامه . وزارت علوم، تحقیقات و فناوری – دانشگاه اصفهان – دانشکده ادبیات و علوم انسانی . ۱۳۹۰ . کارشناسی ارشد

موضوع: علوم انسانی >

استاد راهنما: مهدی مطیع . رضا شکرانی | استاد مشاور: محسن صمدانیان | دانشجو: مایده تگریان

خداوند بزرگ به مقتضای ربوبیت خود، برای تربیت بشر و رساندن او به کمال شایسته‌ی خویش، سلسله‌ای از عبادات و وظایف اخلاقی معین فرموده‌است، تا آدمی‌در سایه‌ی عمل به آن‌ها به کمالی که برای آن آفریده شده‌است برسد و از لذایذ روحی و معنوی حاصل از این برنامه‌های تربیتی الهی، در دنیا و آخرت بهره‌مند گردد. تا مادامی‌که آدمی‌در این سیر تکاملی به پیش نرود، نیروهای معنوی و قوای روحانی او همچنان در مرحله‌ی استعداد باقی مانده و پا به عرصه‌ی فعلیت نخواهد گذاشت. قرآن کریم که غنی ترین منبع علوم ومعارف اسلامی‌و مصدر احکام تشریعی است، در خلال آیات کریمه اش، به بیان این بایدها و نبایدها پرداخته است که به این آیات، آیات الاحکام یا آیات فقهی می‌گویند. به یقین در این اوامر و تکالیف الهی، سیری تربیتی نهفته‌است که علم به آن، آدمی‌را برای دل سپردن و عمل به این اوامر و نواهی، مشتاق تر و با انگیزه تر می‌سازد و بالعکس غفلت از آن‌، اثر بخشی تربیتی آن‌ها را به مراتب ناچیز می‌نماید. یکی از راه‌های شناخت این سیر تربیتی، توجه به گفتمان تربیتی آیات فقهی است و گفتمان کاوی به عنوان یکی از روش‌های نوین تحلیل متن، ابزار کشف گفتمان است. درباره‌ی گفتمان‌کاوی، نظریات و تئوری‌های فراوانی وجود دارد و زبان شناسان، هریک بر اساس دیدگاه‌های فکری و فلسفی خود،آن را به نوعی تعریف نموده اند. این نوشتار، تلاش نموده‌است با اصلاح برخی مبانی و مولفه‌های آن، الگویی را انتخاب نمایدکه با مبانی و اصول حاکم بر قرآن نیز هماهنگ‌تر باشد. برای این منظور‌، ابتدا نگاهی کوتاه به تعاریف گفتمان و گفتمان‌کاوی خواهد داشت و سپس منظور از گفتمان تربیتی در این پژوهش را بیان می‌دارد. سپس به معرفی مراتب تربیت در انسان می‌پردازد.از منظر این پژوهش، مراتب تربیت، به چهار مرتبه ی تربیت رفتاری به عنوان پایین ترین مرتبه و سپس تربیت روانی، تربیت صفاتی و در بالاترین مرتبه، تربیت معنوی یا الهی قابل تفکیک است. در ادامه الگوی گفتمان‌کاوی را بر روی آیات فقهی عبادات ( حج، نماز، روزه ) در قرآن کریم، به کار بسته و در پایان گفتمان هریک از عبادات را در مراتب چهارگانه‌ی تربیتی در قالب گزاره‌هایی اخلاقی – تربیتی ارائه می‌نماید.

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.