شنبه, ۶ آذر , ۱۴۰۰ 22 ربيع ثاني 1443 Saturday, 27 November , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11082 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3527 تعداد دیدگاهها : 299×
توجه به نماز جماعت
۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۷:۲۵
شناسه : 19281
3

منبع المحاسن ؛ ج‏۱ ؛ ص۲۶۰ سند عَنْهُ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَثِ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ: متن صَلَّى النَّبِیُّ ص صَلَاهً وَ جَهَرَ فِیهَا بِالْقِرَاءَهِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ هَلْ أَسْقَطْتُ شَیْئاً فِی الْقِرَاءَهِ قَالَ فَسَکَتَ الْقَوْمُ فَقَالَ النَّبِیُّ ص أَ فِیکُمْ أُبَیُّ بْنُ کَعْبٍ فَقَالُوا نَعَمْ […]

ارسال توسط :
پ
پ

منبع

المحاسن ؛ ج‏۱ ؛ ص۲۶۰

سند

عَنْهُ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَشْعَثِ عَنِ ابْنِ الْقَدَّاحِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِیهِ ع قَالَ:

متن

صَلَّى النَّبِیُّ ص صَلَاهً وَ جَهَرَ فِیهَا بِالْقِرَاءَهِ فَلَمَّا انْصَرَفَ قَالَ لِأَصْحَابِهِ هَلْ أَسْقَطْتُ شَیْئاً فِی الْقِرَاءَهِ قَالَ فَسَکَتَ الْقَوْمُ فَقَالَ النَّبِیُّ ص أَ فِیکُمْ أُبَیُّ بْنُ کَعْبٍ فَقَالُوا نَعَمْ فَقَالَ هَلْ أَسْقَطْتُ فِیهَا بِشَیْ‏ءٍ قَالَ نَعَمْ یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ کَانَ کَذَا وَ کَذَا فَغَضِبَ ص ثُمَّ قَالَ مَا بَالُ أَقْوَامٍ یُتْلَى عَلَیْهِمْ کِتَابُ اللَّهِ فَلَا یَدْرُونَ مَا یُتْلَى عَلَیْهِمْ مِنْهُ وَ لَا مَا یُتْرَکُ هَکَذَا هَلَکَتْ بَنُو إِسْرَائِیلَ حَضَرَتْ أَبْدَانُهُمْ وَ غَابَتْ قُلُوبُهُمْ وَ لَا یَقْبَلُ‏ اللَّهُ‏ صَلَاهَ عَبْدٍ لَا یَحْضُرُ قَلْبُهُ‏ مَعَ‏ بَدَنِهِ‏

ترجمه

امام صادق : پیامبر با صدای بلند نماز می خواند (مثلا نماز صبح) وبعد از نماز به یارانش فرمود :آیا من کلماتی را درحین قرائت جا انداختم ؟ همه سکوت کردند پیامبر از ابی بن کعب پرسید : ابی گفت بله فلان کلمه را نخواندید پیامبر غضبناک شد وفرمود : سزای کسانی که قرآن برای آنها خوانده می شود وتوجه نمی کنند چیست ؟بنی اسرائیل نیز همینگونه خود را نابود کردند بدن هایش درنماز حاضر بود ولی دل های آنها بی توجه بود ونماز بدون حضورقلب قبول نمی شود

نکته ها وپیامها

انسان هم درنماز فرادا وهم درجماعت باید به اذکار نماز توجه کند

توضیحات

کسانی که سهو پیامبررا می پذیرند مثل شیخ صدوق این روایت را می پذیرند وکسانی مثل علامه مجلسی نمی پذیرند بنابر این مبنا پیامبر بعد از رکوع متوجه شده که قرائتش ناقص بوده لذا دیگراصلاح نکرده است

 البته از سوال ابتدایی پیامبر می توان برداشت کرد عمدا پیامبربرای ادب نمودن اکثریت که غافل بوده اند یک باردرطول عمرش عمدا نماز راناقص خوانده وبعد از تادیب دوباره خوانده است که استفاده از این روش عملی برای تادیب هیچ استبعادی ندارد

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.