پنج شنبه, ۱۶ تیر , ۱۴۰۱ 8 ذو الحجة 1443 Thursday, 7 July , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13672 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 4159 تعداد دیدگاهها : 299×
نماز غیرناهی و دور شدن از خدا
15 مرداد 1398 - 8:22
شناسه : 19334
4

منبع مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۸، ص: ۴۴ سند  روی أنس بن مالک الجهنی عن النبی ص قال بررسی سند   مرسل است متن مَنْ لَمْ‏ تَنْهَهُ‏ الصَّلَاهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِلَمْ یَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْدا ترجمه  کسی که نمازاورااز گناه دور نکند تازه از خداوند دورترمی شود نکته ها وپیام ها  همانگونه […]

ارسال توسط :
پ
پ

منبع

مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج‏۸، ص: ۴۴

سند

 روی أنس بن مالک الجهنی عن النبی ص قال

بررسی

سند

  مرسل است

متن

مَنْ لَمْ‏ تَنْهَهُ‏ الصَّلَاهُ عَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِلَمْ یَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْدا

ترجمه

 کسی که نمازاورااز گناه دور نکند تازه از خداوند دورترمی شود

نکته ها

وپیام ها

 همانگونه که نماز نزدیک کننده انسان به خداست می تواند دور کننده هم باشد(بعدا)

اینگونه نیست که الزاما نماز انسان را به خدا نزدیک کند بلکه به شرط دوری از گناه نزدیک می کند (تنهه)

توضیحات

 حدیث فوق دلالت می کند نمازی که بازدارنده نیست نه تنها سودی به حال انسان ندارد که انسان را از خداوند دورترمی کند با توجه به این دسته از روایات اینگونه سوال پیش خواهد آمد که کسی که برای مدت زیادی به یک گناهی عادت کرده است واز طرفی نمازش تا کنون او را از این گناه بازنداشته است پس این نماز نه تنها اورا به خدا نزدیک که از خدا دورترمی سازد با این بیان پس برای جلوگیری از دورترشدن از خدا وند بهتر است که نماز را ترک کنیم

درپاسخ به این سوال به چند نکته باید دقت کنیم

-این روایت بصورت مرسل نقل شده است

-این روایت به صورت های زیر نیز نقل شده است :

من لم تنهه‏ صلاته عن الفحشاء و المنکر لم تزده‏ من اللَّه‏الّا بعدا[۴]

من لم تنهه‏ الصلاه عن الفحشاء و المنکر لم تزدده من اللَّه عزّ و جلّ الّا بُعداً[۵]

مَنْ لَمْ تَنْهَهُ صَلَاتُه ُعَنِ الْفَحْشَاءِ وَ الْمُنْکَرِ لَمْ یَزْدَدْ مِنَ اللَّهِ إِلَّا بُعْداً[۶]

من لم تنهه‏ صلاته عن الفحشاء و المنکر لم یزد من اللّه إلّا بعدا[۷]

من لم تنهه‏ صلاته عن الفحشاء و المنکر لم یزدد بها من اللَّه إلّا بعدا.[۸]

-اگرروایت یزدد باشد فاعلش من (هرکس )می شودو ترجمه روایت چنین می شود :هرکس نمازاوراازفحشاءومنکربازندارد جز دوری از خدا (بر خود) نمی افزاید واگریزدد را مجهول بخوانیم نیز بهتر است واگرتزدد بخوانیم فاعلش صلاه می شود

– درهر دو صورت نماز ، طبق آیه ۴۵ عنکبوت در اصل بازدارنده است ،ولی انسانی که معاند است توسط همین نمازازخدا دورترمی شود همانگونه که قرآن کریم برای مومن شفاست ولی برای ظالم موجب فزونی خسران است: وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ ما هُوَ شِفاءٌ وَ رَحْمَهٌ لِلْمُؤْمِنینَ وَ لا یَزیدُ الظَّالِمینَ إِلاَّ خَساراً [۹]

-می توان فحشاء ومنکر دراین روایت را طبق روایت امام باقر به دشمنان اهلبیت تفسیر نمود :امام باقربه سعد خفاف فرمودند:… یَا سَعْدُ أُسْمِعُکَ کَلَامَ الْقُرْآنِ قَالَ سَعْدٌ فَقُلْتُ بَلَى صَلَّى اللَّهُ عَلَیْکَ فَقَالَ‏ إِنَّ الصَّلاهَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ فَالنَّهْیُ کَلَامٌ وَ الْفَحْشَاءُ وَ الْمُنْکَرُ رِجَالٌ وَ نَحْنُ ذِکْرُ اللَّهِ وَ نَحْنُ أَکْبَرُ .طبق روایات ما منظوراز حقیقت فحشاء ومنکرغاصبان حقوق اهلبیت هستند[۱۰] طبق این تفسیرباید گفت :مشکل از فاعلیت فاعل نیست بلکه از قابلیت قابل است همانند آب زلال که اگر درظرف تمیز ریخته شود قابل نوشیدن است واگردرظرف کثیف وآلوده ریخته شود نه تنها قابل نوشیدن نیست که کل ظرف را میکروبها فرامی گیرد پس کسی که دشمن اهلبیت است وولایت را قبول نکرده است نه تنها نماز اورابه خدا نزدیک که از خداونددورترمی سازد

-معنای این روایت با موثقه حنان بن سدیر از امام صادق نیز فهمیده فهمیده می شود که حضرت فرمودند : لَا یُبَالِی‏ النَّاصِبُ صَلَّى أَمْ زَنَى‏ وَ هَذِهِ الْآیَهُ نَزَلَتْ فِیهِمْ-عامِلَهٌ ناصِبَهٌ تَصْلى‏ ناراً حامِیَه[۱۱] تفاوتی به حال دشمن ما اهلبیت نمی کند که نماز بگذارد یا زنا بکند واین آیه درباره آنان نازل شده است : با وجود عمل ورنج (برای دین) عذاب می شوند یعنی دردوصورت برای او گناه نوشته می شود واز خدا دورمی شود پس هرکس نماز بگذارد ونمازش اورا از دشمنی با اهلبیت دور نکند فقط با نمازازخدا دور ترمی شود بنابر این این خبراز واقعیت است که اگرکسی عمدا دشمن اهلبیت باشد نمازاو گناه محسوب می گردد وگرنه درهیچ جای آموزه های اسلام به سبب اینکه چندین سال نماز خواندن انسان رااز انجام یک گناه باز نداشته است مجوز برای ترک نماز نداریم پس نماز گزاردن ناصبی به ضرر اوست

درموثقه ابن ابی یعفور آمده است که ناصبی از بقیه مشرکین نجس تراست وخداوند نجس تر از سگ خلق نکرده وناصبی از سگ نجس تراست [۱۲]

-درطول تاریخ افرادی همچون ناصبی ها بوده اند که با آنکه تا آخر عمر نماز گزارده اند ،بزرگترین گناهان همچون قتل امام زمان خودرامرتکب شده اند پس چرا نماز آنها را از گناه باز نداشت ؟ به این مطلب اشاره شد که نماز غیرمقبول نه تنها بازدارنده ازگناه نیست که دور کننده انسان از خداست وولایت اهلبیت شرط قبولی همه اعمال از جمله نماز است

 بنابر این نمازاز این جهت سه صورت دارد :

یا پذیرفته می شود و نزدیک کننده انسان به خداست پس انسان پرهیز کاررا به خدا نزدیک می کند

یا پذیرفته نمی شود ولی بدون اثراست پس برای شیعه ای که گناهش را تا آخرعمرتکرارمی کند بی اثراست چون پذیرفته نمی شود وفقط مسقط تکلیف است

 یا رد می شود ودورکننده است برای دشمن اهلبیت وناصبی ها دورکننده از خدا است    

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.