سه شنبه, ۱۶ آذر , ۱۴۰۰ 3 جماد أول 1443 Tuesday, 7 December , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 11272 تعداد نوشته های امروز : 27 تعداد اعضا : 3555 تعداد دیدگاهها : 299×
 اسرار سلام بر فرشتگان و مومنین
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۸:۵۳
شناسه : 19452
2

منبع علل الشرائع ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۵۹ سند حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْأَسَدِیُّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ الْبَرْمَکِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ ابن الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِیعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ متن ‏ سَأَلْتُ […]

ارسال توسط :
پ
پ

منبع

علل الشرائع ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۵۹

سند

حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْأَسَدِیُّ الْکُوفِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ إِسْمَاعِیلَ الْبَرْمَکِیُّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ ابن الْعَبَّاسِ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِیعِ الصَّحَّافُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ

متن

‏ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنِ الْعِلَّهِ الَّتِی مِنْ أَجْلِهَا وَجَبَ التَّسْلِیمُ فِی الصَّلَاهِ قَالَ لِأَنَّهُ تَحْلِیلُ الصَّلَاهِ قُلْتُ فَلِأَیِّ عِلَّهٍ یُسَلَّمُ عَلَى الْیَمِینِ وَ لَا یُسَلَّمُ عَلَى الْیَسَارِ قَالَ لِأَنَ‏ الْمَلَکَ‏ الْمُوَکَّلَ‏ الَّذِی‏ یَکْتُبُ‏ الْحَسَنَاتِ‏ عَلَى الْیَمِینِ وَ الَّذِی یَکْتُبُ السَّیِّئَاتِ عَلَى الْیَسَارِ وَ الصَّلَاهُ حَسَنَاتٌ لَیْسَ فِیهَا سَیِّئَاتٌ فَلِهَذَا یُسَلَّمُ عَلَى الْیَمِینِ دُونَ الْیَسَارِ قُلْتُ فَلِمَ لَا یُقَالُ السَّلَامُ عَلَیْکَ وَ الْمَلَکُ عَلَى الْیَمِینِ وَاحِدٌ وَ لَکِنْ یُقَالُ السَّلَامُ عَلَیْکُمْ قَالَ لِیَکُونَ قَدْ سُلِّمَ عَلَیْهِ وَ عَلَى مَنْ عَلَى الْیَسَارِ وَ فُضِّلَ صَاحِبُ الْیَمِینِ عَلَیْهِ بِالْإِیمَاءِ إِلَیْهِ قُلْتُ فَلِمَ لَا یَکُونُ الْإِیمَاءُ فِی التَّسْلِیمِ بِالْوَجْهِ کُلِّهِ وَ لَکِنْ کَانَ بِالْأَنْفِ لِمَنْ یُصَلِّی وَحْدَهُ وَ بِالْعَیْنِ لِمَنْ یُصَلِّی بِقَوْمٍ قَالَ لِأَنَّ مَقْعَدَ الْمَلَکَیْنِ مِنِ ابْنِ آدَمَ الشدقین [الشِّدْقَانِ‏] فَصَاحِبُ الْیَمِینِ عَلَى الشِّدْقِ الْأَیْمَنِ وَ تَسْلِیمُ الْمُصَلِّی عَلَیْهِ لِیُثْبِتَ لَهُ صَلَاتَهُ فِی صَحِیفَتِهِ قُلْتُ فَلِمَ یُسَلِّمُ الْمَأْمُومُ ثَلَاثاً قَالَ تَکُونُ وَاحِدَهٌ رَدّاً عَلَى الْإِمَامِ وَ تَکُونُ عَلَیْهِ وَ عَلَى مَلَکَیْهِ وَ تَکُونُ الثَّانِیَهُ عَلَى مَنْ عَلَى یَمِینِهِ وَ الْمَلَکَیْنِ الْمُوَکَّلَیْنِ بِهِ وَ تَکُونُ الثَّالِثَهُ عَلَى مَنْ عَلَى یَسَارِهِ وَ مَلَکَیْهِ الْمُوَکَّلَیْنِ بِهِ وَ مَنْ لَمْ یَکُنْ عَلَى یَسَارِهِ أَحَدٌ لَمْ یُسَلِّمْ عَلَى یَسَارِهِ إِلَّا أَنْ یَکُونَ یَمِینُهُ إِلَى الْحَائِطِ وَ یَسَارُهُ إِلَى مصلی [الْمُصَلِّی‏] مَعَهُ خَلْفَ الْإِمَامِ فَیُسَلِّمُ عَلَى یَسَارِهِ قُلْتُ فَتَسْلِیمُ الْإِمَامِ عَلَى مَنْ یَقَعُ قَالَ عَلَى مَلَکَیْهِ وَ الْمَأْمُومِینَ یَقُولُ لملائکته [لِمَلَکَیْهِ‏] اکْتُبَا سَلَامَهَ صَلَاتِی لِمَا یُفْسِدُهَا وَ یَقُولُ لِمَنْ خَلْفَهُ سَلَّمْتُمْ وَ أَمِنْتُمْ مِنْ عَذَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ قُلْتُ فَلِمَ صَارَ تَحْلِیلُ الصَّلَاهِ التَّسْلِیمَ قَالَ لِأَنَّهُ تَحِیَّهُ الْمَلَکَیْنِ وَ فِی إِقَامَهِ الصَّلَاهِ بِحُدُودِهَا وَ رُکُوعِهَا وَ سُجُودِهَا وَ تَسْلِیمِهَا سَلَامَهٌ لِلْعَبْدِ مِنَ النَّارِ وَ فِی قَبُولِ صَلَاهِ الْعَبْدِیَوْمَ الْقِیَامَهِ قَبُولُ سَائِرِ أَعْمَالِهِ فَإِذَا سَلِمَتْ لَهُ صَلَاتُهُ سَلِمَتْ جَمِیعُ  َعْمَالِهِ وَ إِنْ لَمْ تَسْلَمْ صَلَاتُهُ وَ رُدَّتْ عَلَیْهِ رُدَّ مَا سِوَاهَا مِنَ الْأَعْمَالِ الصَّالِحَه

ترجمه

مفضل بن عمر، وى مى‏گوید: از حضرت ابا عبد اللَّه علیه السّلام پرسیدم علّت وجوب سلام در نماز چیست؟ حضرت فرمودند: به خاطر آنکه سلام تحلیل نماز مى‏باشد یعنى با سلام تمام ممنوعات و محظورات در نماز حلال مى‏گردد.

عرض کردم: چرا سلام بر سمت راست نموده نه طرف چپ؟

حضرت فرمودند: زیرا فرشته‏اى که موکّل نوشتن حسنات است در سمت راست بوده و فرشته موکّل بر نوشتن سیئات در جانت چپ مى‏باشد و نماز از حسنات بوده و در آن سیئه نیست لذا بر سمت راست باید سلام داد نه سمت چپ.

عرض کردم: چرا گفته نمى‏شود: السّلام علیک با این که فرشته بر سمت راست یک نفر است و به جاى آن مى‏گویند: السّلام علیکم؟

حضرت فرمودند: به خاطر آنکه سلام هم بر فرشته جانب راست بوده‏ و هم بر ملک سمت چپ منتهى چون فرشته سمت راست افضل است از فرشته جانب چپ ایماء و اشاره را در سلام به سمت راست مى‏کنند.

عرض کردم: چرا در وقت سلام با تمام صورت اشاره نکرده بلکه اگر نمازگزار تنها است وظیفه دارد با بینى و در صورتى که با جماعت است با چشم اشاره کند؟

حضرت فرمودند: به خاطر آنکه جایگاه این دو فرشته دو کنج دهان انسان بوده باین نحو که فرشته سمت راست در کنج راست دهان و فرشته جانب چپ در کنج چپ دهان مى‏باشد و این که نمازگزار به فرشته سمت راست سلام مى‏دهد به خاطر آن است که ملک مزبور نماز را در نامه اعمال وى ثبت و ضبط مى‏کند.

عرض کردم: چرا مأموم سه تا سلام مى‏دهد؟

حضرت فرمودند: یکى ردّ سلام بر امام است که در این سلام قصد مأموم سلام بر امام و دو ملک موکّل بر او (امام) بوده و سلام دوّمى بر کسى است که در صف جانب راست او نشسته و بر دو ملک موکّل آن شخص و سلام سوّم بر شخصى است که در صف جانب چپ او قرار دارد و بر دو ملک موکّل او و اگر در طرف چپ کسى نبود سلام سوّم را بر سمت چپ ندهد مگر آنکه جانب راست دیوار بوده و سمت چپش نمازگزارى باشد که هر دو پشت سر امام نماز مى‏خوانند که در این صورت موظّف است بر سمت چپش سلام دهد.

عرض کردم: پس امام جماعت به چه کسى سلام دهد؟

فرمود: بر دو فرشته موکّل بر خودش و نیز بر مأمومین، در سلام بر دو فرشته بگوید: صحت و سلامت نمازم را براى کسى که نمازش را فاسد کرده بنویسید و در سلام بر مأمومین بگوید: سالم و در امان مانید از عذاب حق عزّ و جل.

عرض کردم: براى چه تحلیل نماز سلام قرار داده شده؟

حضرت فرمودند: به خاطر آنکه سلام تحیت و درود بر دو فرشته است.

سپس حضرت فرمودند: وقتى نماز با حدود و رکوع و سجودش اقامه و اداء گردید به مجرّدى که بنده نمازگزار سلام داد با این سلام، سلامتى بنده از آتش تضمین مى‏گردد و اگر این نماز در روز قیامت مقبول درگاه حضرت حق واقع شود اعمال دیگر نیز پذیرفته مى‏شوند در نتیجه وقتى نماز بنده‏اى سالم باشد تمام اعمالش سالم هستند و اگر سالم نبود و مردود از درگاه الهى واقع شد دیگر اعمال صالح نیز مردود واقع مى‏شوند.

نکته ها وپیامها

سلام آخر نماز بر فرشتگان ومومنین است

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.