شنبه, ۹ مرداد , ۱۴۰۰ 22 ذو الحجة 1442 Saturday, 31 July , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9721 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3427 تعداد دیدگاهها : 299×
  • منظور از کتاب موقوت در قرآن
    ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۷:۴۸
    شناسه : 19793
    1

     منبع : الکافی ج : ۳  ص :  ۲۷۰ متن : مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَهَ بْنِ أَیُّوبَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُهُ تَعَالَى إِنَّ الصَّلاهَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً (النساء -: ۱۰۳ -) قَالَ کِتَاباً ثَابِتاً وَ لَیْسَ إِنْ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

     منبع : الکافی ج : ۳  ص :  ۲۷۰

    متن : مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ سَعِیدٍ عَنْ فَضَالَهَ بْنِ أَیُّوبَ عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَوْلُهُ تَعَالَى إِنَّ الصَّلاهَ کانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ کِتاباً مَوْقُوتاً (النساء -: ۱۰۳ -) قَالَ کِتَاباً ثَابِتاً وَ لَیْسَ إِنْ عَجَّلْتَ قَلِیلًا أَوْ أَخَّرْتَ قَلِیلًا بِالَّذِی یَضُرُّکَ مَا لَمْ تُضَیِّعْ تِلْکَ الْإِضَاعَهَ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یَقُولُ لِقَوْمٍ أَضاعُوا الصَّلاهَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا (مریم -: ۵۹ -)

    ترجمه : داوود بن فرقد می گوید :از امام صادق ع درباره مفهوم این آیه که خداوند می فرماید نماز برمومنان دراوقاتی نوشته شده است سوال کردم امام فرمود : منظور این است که نماز یک واجب ثابت است از نظر زمان(از اذان تا انتهای وقتش) ومنظور این نیست که اجازه نداری حتی کمی زودتریا کمی دیرترانجام دهی البته نباید به اندازه ای که اضاعه صدق کند عجله کنی یا با تاخیرانجام دهی که خداوند درباره قومی فرموده است : آنها نماز راضایع کردند واز شهوات نفسانی پیروی کردند ودر آینده غی را ملاقات خواهند کرد

    سند : صحیح (همه راویان امامی ثقه جلیل القدرهستند )

    نکته ها وپیام ها :

    • منظور از موقوتا انجام نماز دراول وقت نیست (کتابا ثابتا )
    • زودتراز وقت نماز ،نماز گزاردن نیز مثل بعد از اتمام وقت، نماز گزاردن از مصادیق اضاعه نماز است (ان عجلت…تلک الاضاعه )
    • کمی زودتراز وقت نماز گزاردن به حدی که یک رکعت کامل نماز داخل وقت انجام گیرد اضاعه نماز نیست ولی اگرتمام نماز قبل از شروع وقت باشد این اضاعه نماز است(عجلت قلیلا )
    • تاخیراز وقت نماز به حدی که یک رکعت آن داخل وقت باشد اضاعه نماز نیست ولی اگرهمه نماز بعد از اتمام وقت باشد این اضاعه نماز است  (اخرت قلیلا )

    تو ضیحات : از آنجا که اضاعه نماز حرام است منظور انجام همه نماز قبل از وقت یا بعد از وقت است

    لینک فضای مجازی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.