حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲ مرداد , ۱۴۰۰ Saturday, 24 July , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9658 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 3424 تعداد دیدگاهها : 299×
  • تفاوت محافظت بر صلاه و صلوات
    ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۷:۲۵
    شناسه : 19883
    0

    منبع ‏( فقه القرآن ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۳۱) سند وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏ متن مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ فِی وَقْتِ السَّحَرِ سَبْعِینَ مَرَّهً فَهُوَ مِنْ أَهْلِ هَذِهِ الْآیَهِ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ‏ وَ قَالَ فِی قَوْلِهِ‏ إِلَّا الْمُصَلِّینَ‏ الَّذِینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ‏ یُحافِظُونَ‏ إِنَّ ذَلِکَ فِی النَّوَافِلِ یَدْعُونَ عَلَیْهَا وَ فِی قَوْلِهِ‏ وَ الَّذِینَ هُمْ عَلى‏ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    منبع

    ‏( فقه القرآن ؛ ج‏۱ ؛ ص۱۳۱)

    سند

    وَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع‏

    متن

    مَنِ اسْتَغْفَرَ اللَّهَ فِی وَقْتِ السَّحَرِ سَبْعِینَ مَرَّهً فَهُوَ مِنْ أَهْلِ هَذِهِ الْآیَهِ وَ بِالْأَسْحارِ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ‏ وَ قَالَ فِی قَوْلِهِ‏ إِلَّا الْمُصَلِّینَ‏ الَّذِینَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ‏ یُحافِظُونَ‏ إِنَّ ذَلِکَ فِی النَّوَافِلِ یَدْعُونَ عَلَیْهَا وَ فِی قَوْلِهِ‏ وَ الَّذِینَ هُمْ عَلى‏ صَلَواتِهِمْ یُحافِظُونَ‏  فِی الْفَرَائِضِ وَ الْوَاجِبَات

    ترجمه

    امام باقر ع : هر کس درسحرهفتاد بار استغفار کند از کسانی است که به آیه قرآن که می فرماید : محسنین درسحرها استغفار می کنند عمل کرده است ومنظور محافظت درآیه اول انجام نماز های نافله است که درآن دعا می کنند ومنظور از محافظت درآیه دوم انجام نماز های واجب وسایرواجبات است

    نکته ها وپیامها

    منظور از محافظت انجام نماز های یومیه وسایر واجبات است پس کسی که سایر واجبات را ترک کند یعنی مرتکب حرام شده و از نمازش محافظت نکرده است

    محافظت از نماز هم هنگام نماز است وهم بعد از نماز یعنی هم هنگام نماز با انجام یک نماز صحیح باید از آن محافظت کرد وهم بعد از نماز با انجام سایر واجبات (که یکی از واجبات ترک گناه است) باید از نماز محافظت کرد

    توضیحات

    اولا چون محافظت واجب است ولی دعا واجب نیست نمی توان صلاه درآیه اول را به معنی دعا دانست وصلوات درآیه دوم را به معنی نماز های پنجگانه دانست

    ثانیا نوافل که درادامه روایت آمده منظور نمازهای نافله است ومحافظت از آن واجب نیست

    ثالثا :باید مثل سایرروایات به جای یحافظون درآیه اول دائمون باشد که به احتمال قوی اشتباه از نویسنده است همانند مجمع البیان که اشتباها به جای دائمون یحافظون نقل کرده بود

    رابعا : اینکه محافظت بر نماز دریک جای قرآن مثل آیه حافظوا واجب باشد ویک جا مستحب دلیل قطعی می خواهد که روایت فوق مرسله است وبدان نمی توان استدلال کرد

    لینک فضای مجازی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.