پنج شنبه, ۷ مرداد , ۱۴۰۰ 20 ذو الحجة 1442 Thursday, 29 July , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9721 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 3427 تعداد دیدگاهها : 299×
  • عدم پذیرش نماز بدون ولایت
    ۰۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۲۶
    شناسه : 20177
    1

    منبع بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم ؛ ج‏۱ ؛ ص۵۲۶ سند حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِیعِ الوَرَّاقُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ صَبَّاحٍ الْمَدَائِنِیِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ‏ أَنَّهُ کَتَبَ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَجَاءَهُ هَذَا الْجَوَابُ …… متن مَنْ‏ صَلَّى‏ وَ زَکَّى‏ وَ حَجَّ وَ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    منبع

    بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد صلى الله علیهم ؛ ج‏۱ ؛ ص۵۲۶

    سند

    حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ قَالَ حَدَّثَنَا الْقَاسِمُ بْنُ الرَّبِیعِ الوَرَّاقُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ صَبَّاحٍ الْمَدَائِنِیِّ عَنِ الْمُفَضَّلِ‏ أَنَّهُ کَتَبَ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فَجَاءَهُ هَذَا الْجَوَابُ ……

    متن

    مَنْ‏ صَلَّى‏ وَ زَکَّى‏ وَ حَجَّ وَ اعْتَمَرَ فَعَلَ ذَلِکَ کُلَّهُ بِغَیْرِ مَعْرِفَهِ مَنِ افْتَرَضَ اللَّهُ عَلَیْهِ طَاعَتَهُ لَمْ یَقْبَلْ مِنْهُ شَیْئاً مِنْ ذَلِکَ وَ لَمْ یُصَلِّ وَ لَمْ یَصُمْ وَ لَمْ یُزَکِّ وَ لَمْ یَحُجَّ وَ لَمْ یَعْتَمِرْ وَ لَمْ یَغْتَسِلْ مِنَ الْجَنَابَهِ وَ لَمْ یَتَطَهَّرْ وَ لَمْ یُحَرِّمْ لِلَّهِ حَرَاماً وَ لَمْ یُحَلِّلْ لِلَّهِ حَلَالًا لَیْسَ لَهُ صَلَاهٌ وَ إِنْ رَکَعَ وَ سَجَد

    ترجمه

    کسی که بدون معرفت کسی که خداوند اطاعتش را واجب نموده (معصومین ) نماز بگذارد وروزه وزکات وحج انجام دهد هیچ کدام از اعمال او پذیرفته نمی شود وگویا این شخص اصلا نماز وروزه و زکات وحج وعمره و غسل وطهارت نداشته وحرام خدا را حرام وحلال خدا را حلال ندانسته است برای او هیچ نمازی نیست هر چند درظاهرسجده کرده است

    نکته ها وپیامها

    هر عملی بدون شناخت معصومین مقبول نیست (لم یقبل )

    منظور از شناخت اطاعت از آنها مثل اطاعت از خداست نه شناخت نسب آنها (افترض الله علیه طاعته )

    نماز وروزه و حج وعبادات ظاهری بدون معرفت معصومین ع زحمتی بیهوده است ( لیس له صلاه وان رکع و سجد )

    توضیحات

    : شرط پذیرش عمل از منظر قرآن تقوی است و تقوی عبارت است از انجام واجبات وترک محرمات و هر کس از از اهلبیت اطاعت نکند مرتکب بزرگترین حرام شده وقطعا از دایره تقوی خارج شده است پس اعمال او پذیرفته نمی شود

    -در مکتب معصومین یک بدیهی است که اطاعت از اهلبیت عین اطاعت از خداوند ونافرمانی آنها نافرمانی خداست که به عنوان نمونه درزیارت جامعه بدان اشاره شده است: هرکس از شما اطاعت کند از خداونداطاعت کرده است [۴] ((من لا یحضره الفقیه ؛ ج‏۲ ؛ ص۶۱۷مَنْ أَطَاعَکُمْ‏ فَقَدْ أَطاعَ‏ اللَّهَ‏ وَ مَنْ عَصَاکُمْ فَقَدْ عَصَى اللَّهَ))

     وصرف ادعای محبت بدون اطاعت ارزش ندارد که امام صادق فرمودند :محال است کسی ادعای محبت کند ونافرمانی هم بکند [۵]  (( الأمالی( للصدوق) ؛ النص ؛ ص۴۸۹أَبَا عَبْدِ اللَّهِ الصَّادِقَ ع یَقُولُ‏ مَا أَحَبَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْ عَصَاهُ))

    شخص وقتی به کسی شدت علاقه داشته باشد تابع محض او می شودوگرنه در دوستی اوباید شک کرد حال هرکس پیروی از اهلبیت نکند دردوستی خود صادق نیست چرا که حقیقت طراط مستقیم فقط راه اهلبیت علیهم السلام السلام است که روایات فراوان بر آن دلالت می کند[۶]  (( شواهد التنزیل لقواعد التفضیل ؛ ج‏۱ ؛ ص۸۵ زَیْدِ بْنِ أَسْلَمَ، عَنْ أَبِیهِ‏ فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى‏ صِراطَ الَّذِینَ‏ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ‏ قَالَ: النَّبِیُ‏ وَ مَنْ مَعَهُ وَ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ وَ شِیعَتُهُ.

    تفسیر فرات الکوفی ؛ ؛ ص۵۲ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص‏ [فِی قَوْلِهِ عَزَّ وَ جَلَ‏ اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ‏ دِینَ اللَّهِ الَّذِی نَزَلَ بِهِ جَبْرَئِیلُ ع عَلَى مُحَمَّدٍ ص‏] صِراطَ الَّذِینَ‏ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ‏ قَالَ شِیعَهِ عَلِیٍّ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ بِوَلَایَهِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع لَمْ تَغْضَبْ عَلَیْهِمْ وَ لَمْ یَضِلُّوا.))

     پس اینکه شخص روزی ده بار بگوید صراط الذین انعمت علیهم وراه غیر معصوم را اراده کند یا راه معصوم را اراده کند بدیهی است که درقبولی وترفیع نماز یا عدم پذیرش آن موثراست

    لینک فضای مجازی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.