حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۳ مهر , ۱۳۹۹ 7 صفر 1442 Thursday, 24 September , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6870 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1675 تعداد دیدگاهها : 167×
  • اهلبیت و شیعیانشان مصداق خاشعون
    ۰۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۸:۵۰
    شناسه : 20263
    0

    منبع المناقب (للعلوی) ص۶۷ سند رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَدَقَهَ أَنَّهُ قَالَ: قَالَ سَلْمَانُ متن قُلْتُ یَا أَخَا رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنْ أَقَامَ الصَّلَاهَ أَقَامَ وَلَایَتَکَ قَالَ نَعَمْ یَا سَلْمَانُ تَصْدِیقُ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَى فِی الْکِتَابِ الْعَزِیزِ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‏ فَالصَّبْرُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الصَّلَاهُ إِقَامَهُ […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    منبع

    المناقب (للعلوی) ص۶۷

    سند

    رُوِیَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ صَدَقَهَ أَنَّهُ قَالَ: قَالَ سَلْمَانُ

    متن

    قُلْتُ یَا أَخَا رَسُولِ اللَّهِ وَ مَنْ أَقَامَ الصَّلَاهَ أَقَامَ وَلَایَتَکَ قَالَ نَعَمْ یَا سَلْمَانُ تَصْدِیقُ ذَلِکَ قَوْلُهُ تَعَالَى فِی الْکِتَابِ الْعَزِیزِ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‏ فَالصَّبْرُ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ الصَّلَاهُ إِقَامَهُ وَلَایَتِی فَمِنْهَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى‏ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ وَ لَمْ یَقُلْ وَ إِنَّهُمَا لَکَبِیرَهٌ لِأَنَّ الْوَلَایَهَ کَبِیرَهٌ حَمْلُهَا إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِینَ وَ الْخَاشِعُونَ هُمُ الشِّیعَهُ الْمُسْتَبْصِرُونَ ذَلِکَ لِأَنَ‏ أَهْلَ الْأَقَاوِیلِ مِنَ الْمُرْجِئَهِ وَ الْقَدَرِیَّهِ وَ الْخَوَارِجِ وَ غَیْرِهِمْ مِنَ النَّاصِبِیَّهِ یُقِرُّونَ لِمُحَمَّدٍ ص لَیْسَ بَیْنَهُمْ خِلَافٌ وَ هُمْ مُخْتَلِفُونَ فِی وَلَایَتِی مُنْکِرُونَ لِذَلِکَ جَاحِدُونَ بِهَا إِلَّا الْقَلِیل‏ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ فِی کِتَابِهِ الْعَزِیزِ فَقَالَ‏ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِین‏

    ترجمه

    سلمان می گوید به امیرمومنان عرضه داشتم هرکس نماز را اقامه کند ولایت شما را اقامه کرده است حضرت فرمود بله سلمان چون منظور قرآن از صبر پیامبر و منظورش از نماز ولایت من است وفرموده است نماز سنگین است نه صبر ونماز هردو و چون رسالت پیامبر را همه فرقه ها قبول دارند ولی ولایت مرا فقط شیعه قبول دارد منظور از خاشعون درآیه شیعیان هستند

    نکته ها

    وپیام ها

    منظور از انها لکبیره نماز است نه صبرونماز هردو ( لم یقل وانهما)

    منظور از حقیقت نماز ولایت علی است (ولایتی)

    اقامه ولایت علی فقط برای شیعه سنگین نیست لذا منظور از خاشعان شیعیان هستند(هم الشیعه)

    برای اقامه کردن ولایت علی ع راهی جز خشوع یعنی تشیع نیست (لکبیره حملها)

    ولایت امیرمومنان ع نیز مانند نماز نیاز به اقامه دارد وآن احیای دستورات ایشان است (اقامه ولایتی)

    توضیحات

    درروایتی از امام باقر آمده است که منظور از خاشعون کسانی هستند که به نماز توجه خاص می کنند یعنی پیامبر وحضرت علی است که از آنجا که خشوع مراتبی دارد منظور بالاترین درجه خشوع است که طبیعتا برای اولین ودومین شخصیت مقرب نزد خدا یعنی پیامبر و امیر مومنان می باشد

    عن الْبَاقِرُ ع‏ فِی قَوْلِهِ‏ وَ اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاهِ وَ إِنَّها لَکَبِیرَهٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِینَ‏ وَ الْخَاشِعُ الذَّلِیلُ فِی صَلَاتِهِ الْمُقْبِلُ‏ إِلَیْهَا یَعْنِی رَسُولَ اللَّهِ وَ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِین‏ مناقب آل أبی طالب علیهم السلام (لابن شهرآشوب) ؛ ج‏۲ ؛ ص۲۰

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.