حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

شنبه, ۲ مرداد , ۱۴۰۰ Saturday, 24 July , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9658 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد اعضا : 3424 تعداد دیدگاهها : 299×
  • بررسی وضعیت نمازخانه‌ها در مدارس گیلان
    ۰۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳
    شناسه : 21642
    1

    وظیفه ترویج فرهنگ و آموزش، بر عهده نهاد آموزش‌وپرورش بوده و وظیفه ترویج، آموزش و ترغیب برای اقامه آن، بر عهده این نهاد عریض و طویل گذارده شده است. به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ

    وظیفه ترویج فرهنگ و آموزش، بر عهده نهاد آموزش‌وپرورش بوده و وظیفه ترویج، آموزش و ترغیب برای اقامه آن، بر عهده این نهاد عریض و طویل گذارده شده است.

    به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز کشور به نقل از خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» باهدف پیگیری مستقیم مسائل و مشکلات مردم راه‌اندازی شده و در سریع‌ترین زمان ممکن به پیگیری موارد اعلامی اقدام می‌کند.

    دریکی از سوژه‌های ثبت‌شده در سامانه فارس من از حذف نمازخانه در برخی مدارس رشت سخن گفته‌شده با این عنوان که «مسئله حذف نمازخانه در برخی مدارس رشت در حال حاضر از گوشه و کنار شنیده می‌شود که باعث ناراحتی تعدادی از معلمان، فرهنگیان دغدغه‌مند و انقلابی و قشر مذهبی جامعه شده است زیرا مدرسه بعد از خانواده دومین مکان برای تربیت فرزندان است‌ و اگر نماز و ارزش‌های مذهبی و الهی در این مکان کم‌رنگ شود و کسی هم به این موضوع نپردازد در چنین شرایطی تأثیرات منفی آن دامن‌گیر جامعه و خانواده‌ها خواهد شد بنابراین نمی‌توان از کنار این موضوع به‌راحتی عبور کرد اگر از کنار این موضوع عبور کنیم باید شاهد افزایش ناهنجاری‌ها و رفتارهای غیرمتعارف از سوی دانش‌آموزان در مدارس باشیم»

    نگاه جمعی نماز

     نماز یکی از فریضه‌های مهم دین، مایه آرامش، جوهر، حقیقت و چهره درخشان دین اسلام و عبودیت در کنار توحید بوده چراکه تجلی یاد خداست و مبنایی جمعی داشته بر این اساس، نگاه جمعی را به نگاه فردی ترجیح می‌دهد.

    نماز به‌عنوان صورت اسلام، یکی از مبانی مهم و فرایض ارزشمند اسلام است که وظیفه ترویج و آموزش ترغیب برای اقامه آن، بر عهده آموزش‌وپرورش گذارده شده؛ اگرچه ترغیب برای نماز از خانه و خانواده آغاز می‌شود اما آموزش‌وپرورش به‌عنوان تنها نهادی که اکثر قریب به‌اتفاق مردم ایران اسلامی با آن سروکار دارند، وظیفه ترویج، آموزش و ترغیب به اقامه این فریضه مهم دینی را در جامعه اسلامی بر عهده دارد.

    وضعیت نمازخانه‌های مدارس کشور به‌صورت ویژه مدارس استان گیلان، تجهیز مدارس استان به نمازخانه و اجرای فریضه الهی نماز در مدارس از جمله سؤالاتی است که باید به دور از ارائه گزارشات مکتوب آن را بررسی کرد.

    باوجوداینکه برخی از مدارس استان گیلان هنوز از نمازخانه برخوردار نیستند خبرهایی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه برخی از نمازخانه‌ها جمع و به کلاس درس تبدیل‌شده‌اند، البته این سخن واکنش‌های متفاوتی را به همراه داشته اما حقیقتاً، اولویت نگاه پرورشی آموزش‌وپرورش استان به مقوله نماز به‌اندازه مباحث آموزشی در مدارس ملموس بوده؟

    تغییر کاربری نمازخانه مدارس در گیلان نادرست است

    در این راستا مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان در جلسه شورای اقامه نماز در سالن اجتماعات استانداری گیلان ضمن رد تغییر کاربری نمازخانه مدارس در گیلان و تبدیل آن‌ها به کلاس‌های درس اظهار کرد: خودداری از تغییر کاربری نمازخانه‌های مدارس و دارالقرآن‌ها از اولویت‌های این اداره کل محسوب می‌شود.

    نادر جهان‌آرای معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش را متولی امور تربیتی و آموزشی دانست و افزود: همکاری ستاد اقامه نماز استان گیلان و اداره کل آموزش‌وپرورش برای اقامه فریضه اقامه نماز در سطح مدارس مورد تأکید این اداره کل خواهد بود.

    وی وجود ۴۷۹ امام جماعت روحانی، ۴۸ امام جماعت فرهنگی و دو هزار و ۳۹۵ نمازخانه در مدارس سراسر استان را دلیل اهتمام این اداره کل به نماز دانست و گفت: آموزش‌وپرورش استان گیلان درصدد ایجاد شرایطی مبنی بر حضور داوطلبانه اولیاء در سطح مدارس برای اقامه نماز جماعت است که می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

    باید مراقب بود تا بال پرورش بریده نشود

    عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با تأکید بر اهمیت فعالیت پرورشی در مدارس استان گیلان اظهار کرد: آموزش‌وپرورش بر اساس مشکلات موجود و منابع مالی، فعالیت خود را به چند قسمت تقسیم کرده که اولویت نخست و اصلی خود را تنها به امر آموزش محدود کرده، یعنی کلاس‌داری، اولویت‌های بعدی مانند پرورشی، مشاوره در نظام آموزشی کشور مسکوت مانده و می‌گویند پرورشی، مشاوره و مقوله‌های دیگر اولویت آموزش‌وپرورش نیست.

    وی تربیت آموزشی و پرورشی را دو بالی دانست که اگر یک از آن بریده شود بال دیگر از پرواز جا می‌ماند و گفت: بحران‌ها و حواشی که در فضای آموزش‌وپرورش دیده می‌شود ناشی از خلئی است که در این مجموعه وجود دارد، آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک اصلی است برای تربیت منابع و نیروی انسانی کشور که نمی‌توان به‌راحتی از آن گذر کرد.

    آموزش‌وپرورش مهم‌ترین دستگاه فرهنگی و آموزشی کشور

    ایران اسلامی بر مبنای قانون اساسی خود که برگرفته از اسلام عزیز بوده، وظیفه ترویج فرهنگ و آموزش، یعنی آنچه خالق بی‌منتها برای انسان واجب دانسته را بر عهده نهاد آموزش‌وپرورش قرار داده است.

    آموزش‌وپرورش تنها دستگاه فرهنگی نبوده اما مهم‌ترین دستگاه فرهنگی و آموزشی کشور به جهت ارتباط قریب به‌اتفاق خانواده‌های ایرانی با آن محسوب می‌شود؛ سؤال ما از این نهاد آموزشی و پرورشیِ مهمِ ایرانِ اسلامی این است؛ که آیا به نظر خود، در انتقال فرهنگ اصیل و آموزه‌های مهم دینی به نسل جدید موفق بوده‌اند؟ آیا اگر به‌عنوان یک قاضی منصف بخواهند خود را ارزیابی کنند نمره قابل قبولی به خود می‌دهند؟ تنها یک سؤال! آیا حال وضعیت پرورشی آموزش‌وپرورش خوب است؟ یا هم پای آموزش، لنگان‌لنگان پای در مسیر مستقیم می‌گذارد؟

    لزوم توجه به اقامه نماز بیش از توجه به نمازخانه

     علاوه بر مشکل وجود نمازخانه و عدم کیفیت آن در مدارس دولتی، بسیاری از مدارس غیردولتی نیز به مسئله نمازخانه بی‌توجه بوده و نظارتی در آن صورت نمی‌گیرد تنها مدارس غیردولتی که دارای نمازخانه باشند با درجه‌بندی بالاتری مواجه می‌شوند و آموزش‌وپرورش عامل محرک دیگری برای آن در نظر نمی‌گیرد و بسیاری از مدارس در استان بدون نمازخانه در حال فعالیت هستند از طرفی مهم‌تر از وجود نمازخانه، توجه به اصل نماز و اقامه نماز در مدارس است چه‌بسا مدارسی که دارای نمازخانه هستند اما اقامه نماز در آن صورت نمی‌گیرد و دانش‌آموزان جامعه اسلامی در این ۱۲ سال مورد آموزش فریضه نماز قرار نمی‌گیرند.

    دانش‌آموز سالاری مانع فعالیت پرورشی نشود

     از طرفی آموزش‌وپرورش باید دقت کند تا بحث دانش‌آموز سالاری و جذب دانش‌آموز در مدارس غیردولتی مانع انجام فعالیت‌های پرورشی ازجمله اقامه نماز نباشد چراکه اقامه نماز به‌عنوان ابتدایی‌ترین نشانه مسلمان بودن، جوهر و پرچم دین بر هر مسلمانی واجب است، عدم آموزش آن در عمومی‌ترین نهاد آموزشی کشور، شایسته نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

    وجود نمازخانه در مدارس استان ضروری است

    مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گیلان بار دیگر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس نیز با تأکید بر لزوم وجود نمازخانه در مدارس استان اظهار کرد: مدارس، موظف‌اند با توجه به ظرفیت، جنسیت و تعداد دانش‌آموز و به میزان ظرفیت خود برای دانش‌آموزان در مدرسه؛ فضای نمازخانه‌ای فراهم کنند.

    جهان‌آرای با توجه به اینکه نمازخانه در استان از متراژ کوچک تا بزرگ وجود دارد، گفت: بااین‌وجود اگر مخاطبین به‌صورت مصداقی با مدرسه‌ای مواجه شده که از این مقوله تخطی کرده است ما را مطلع کنند تا اعمال صورت گرفته موردبررسی قرار بگیرد.

    آغوش باز الهی را به دانش‌آموزان بشناسانید

     بهترین و امن‌ترین منبع آرامش فرزندان این مرزوبوم قرار گرفتن در آغوش الهی است، آغوشی که همیشه به روی بندگان باز است، آغوشی که اگر دانش‌آموزان این مرزوبوم بااین‌همه هجمه‌های فرهنگی دشمن علیه آنان؛ آن را درک کنند به امنیت کامل و رسیده و دنیا و آخرت خود را ساخته‌اند، کاش! مسؤولان امر، خواب را بر چشم خود حرام کرده و با نگاهی جهاد گونه و چند فوریتی به مقوله مهم و حیاتی نماز یعنی اصل عبودیت در کنار توحید بپردازند و بیش از این برخی از دانش‌آموزان این استان را از عدم آموزش این فریضه الهی محروم نکنند، «باشد تا همگان رستگار شوند.”

    لینک فضای مجازی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.