حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ تیر , ۱۴۰۰ Wednesday, 23 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9385 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 3408 تعداد دیدگاهها : 299×
  • ذکر نماز
    ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۶:۴۷
    شناسه : 32408
    2

    قرائت عمدی ذکر رکوع به جای سجده س ۱۴۳. آیا قرائت عمدی ذکرهای رکوع و سجده به جای یکدیگر اشکال دارد؟ ج. اگر آن ها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگوید، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگی صحیح هستند.   س ۱۴۴. اگر شخصی سهواً در سجده ذکر رکوع را […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    قرائت عمدی ذکر رکوع به جای سجده
    س ۱۴۳. آیا قرائت عمدی ذکرهای رکوع و سجده به جای یکدیگر اشکال دارد؟
    ج. اگر آن ها را به قصد مطلق ذکر خداوند عزوجل بگوید، اشکال ندارد و رکوع و سجده و نماز همگی صحیح هستند.
     
    س ۱۴۴. اگر شخصی سهواً در سجده ذکر رکوع را بگوید و یا بر عکس، در رکوع ذکر سجده را بگوید و در همان حال متوجه اشتباه خود شده و آن را اصلاح نماید، آیا نماز او باطل است؟
    ج. اشکال ندارد، و نمازش صحیح است.
     
    س ۱۴۵. اگر نمازگزار در هنگام نماز و یا بعد از فراغت از آن متوجه شود که ذکر رکوع یا سجده را اشتباه گفته است، چه حکمی دارد؟
    ج. اگر بعد از رکوع و سجود متوجه شود، چیزی بر او واجب نیست.
     
    یک بار گفتن تسبیحات اربعه
    س ۱۴۶. آیا یک بار گفتن تسبیحات اربعه در رکعت سوم و چهارم نماز کافی است؟
    ج. کافی است، هرچند احتیاط این است که سه مرتبه گفته شود.
     
    س ۱۴۷. تعداد تسبیحات اربعه در نماز سه مرتبه است، ولی فردی سهواً چهار بار گفته است، آیا نماز او در پیشگاه خداوند مقبول است؟
    ج. اشکال ندارد.
     
    س ۱۴۸. کسی که نمی داند تسبیحات اربعه را در رکعت سوم و چهارم نماز سه مرتبه گفته یا بیشتر و یا کمتر، چه حکمی دارد؟
    ج. یک مرتبه نیز کفایت می کند، و چیزی بر او واجب نیست، و تا به رکوع نرفته می تواند بنا را بر اقلّ گذاشته و تسبیحات را تکرار نماید تا یقین کند که آن را سه مرتبه گفته است.
     
    گفتن «بحَول الله وقُوّته أقوم وأقعُد» در حال قیام
    س ۱۴۹. آیا قرائت «بحَول الله وقُوّته أقوم وأقعُد» هنگام نماز در حال حرکت جایز است، و آیا گفتن آن در حال قیام صحیح است؟
    ج. اشکال ندارد، و اصولاً این ذکر در حالت قیام برای رکعت بعدی گفته می شود.
     
    مراد از ذکر
    س ۱۵۰. مراد از ذکر چیست؟ آیا شامل صلوات بر پیامبر(صلّی الله علیه وآله) و خاندان آن حضرت می شود؟
    ج. هر عبارتی که متضمّن ذکر خداوند عزوجل باشد، ذکر محسوب می شود؛ و صلوات بر محمد و آل محمد(علیهم افضل صلوات الله) از بهترین ذکرهاست، ولی ذکر واجب در رکوع و سجده عبارت است از یک‌بار گفتن «سبحان ربی العظیم و بحمده» در رکوع و یک‌بار گفتن «سبحان ربی الاعلی و بحمده» در سجده یا سه بار گفتن «سبحان الله» و اگر به‌جای آن ذکرهای دیگر مانند «الحمدلله»، «الله اکبر» و غیر آن را به همان مقدار بگوید کافی است.
     
    قنوت به زبان فارسی
    س ۱۵۱. هنگامی که در نماز وتر که یک رکعت است دست ها را برای قنوت بلند کرده و حاجات خود را از خداوند عزّوجلّ طلب می کنیم، آیا طلب حاجات به زبان فارسی اشکال دارد؟
    ج. دعا در قنوت به زبان فارسی اشکال ندارد، بلکه هر دعایی را در قنوت می توان به هر زبانی خواند.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.