حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

چهارشنبه, ۲ تیر , ۱۴۰۰ Wednesday, 23 June , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9385 تعداد نوشته های امروز : 6 تعداد اعضا : 3408 تعداد دیدگاهها : 299×
  • نماز جماعت
    ۱۶ تیر ۱۳۹۹ - ۶:۵۶
    شناسه : 32424
    0

    نیت امام جماعت س ۲۱۴. امام جماعت در نماز باید چه نیتی بکند؟ آیا نیت جماعت باید بکند یا نیت فرادی؟ ج. اگر بخواهد فضیلت نماز جماعت را درک کند، باید قصد امامت و جماعت کند؛ و اگر بدون قصد امامتِ نماز، مشغول آن شود، نماز وی و اقتدای دیگران به او اشکال ندارد.   […]

    ارسال توسط :
    پ
    پ
    نیت امام جماعت
    س ۲۱۴. امام جماعت در نماز باید چه نیتی بکند؟ آیا نیت جماعت باید بکند یا نیت فرادی؟
    ج. اگر بخواهد فضیلت نماز جماعت را درک کند، باید قصد امامت و جماعت کند؛ و اگر بدون قصد امامتِ نماز، مشغول آن شود، نماز وی و اقتدای دیگران به او اشکال ندارد.
     
    سبک شمردن نماز
    س ۲۱۵. در اماکن نظامی هنگام بر پایی نماز جماعت که در وقت اداری است، تعدادی از نظامیان به خاطر شرایط کاری در آن شرکت نمی کنند، با آن که انجام آن کارها بعد از وقت اداری و یا در روز بعد ممکن است. آیا این عمل سبک شمردن نماز است؟
    ج. بهتر است برای درک فضیلت نماز اول وقت و جماعت، کارهای اداری به گونه ای تنظیم شود که آن ها بتوانند این فریضه الهی را به صورت جماعت و در کمترین مدت بخوانند.
     
    انجام مستحبات در نماز جماعت ادارات
    س ۲۱۶. نظر جناب عالی درباره ی انجام کارهای مستحبّی مثل نماز مستحبّ یا دعای توسل و یا سایر دعاهای طولانی که قبل یا بعد از نماز جماعت و یا در اثنای آن در نماز خانه ی اداراتِ دولتی برگزار می شود، و بیشتر از نماز جماعت طول می کشد، چیست؟
    ج. دعاها و اعمال مستحبّی زائد بر فریضه ی الهی نماز جماعت که از شعائر اسلامی است، اگر منجر به تضییع وقت اداری و تأخیر در انجام کارهای واجب شود، اشکال دارد.
     
    اقامه ی نماز جماعت دوم
    س ۲۱۷. آیا اقامه ی نماز جماعت دوم در نزدیکی مکانی که نماز جماعت در آن جا با حضور تعداد زیادی از نمازگزاران اقامه می شود، و صدای اذان و اقامه ی آن شنیده می شود، صحیح است؟
    ج. اقامه ی نماز جماعت دوم اشکال ندارد، ولی مناسب است که مؤمنین در یک مکان اجتماع کرده و همگی در یک نماز جماعت شرکت کنند تا بر عظمت مراسم دینی نماز جماعت افزوده شود.
     
    نماز فرادی هنگام برپایی نماز جماعت
    س ۲۱۸. بعضی از اشخاص هنگام برپایی نماز جماعت، اقدام به خواندن نماز فرادی می کنند، این کار چه حکمی دارد؟
    ج. این عمل اگر تضعیف نماز جماعت و اهانت و بی احترامی به امام جماعتی که مردم اعتماد به عدالت او دارند، محسوب شود، جایز نیست.
     
    اقامه ی نماز جماعت در خانه ی مجاور مسجد
    س ۲۱۹. در محله ای چند مسجد وجود دارد که در همه آن ها نماز جماعت اقامه می شود، خانه ای بین دو مسجد واقع شده که فاصله ی آن از یک مسجد ده خانه و از دیگری دو خانه است، در این خانه هم نماز جماعت اقامه می شود، این نماز جماعت چه حکمی دارد؟
    ج. سزاوار است که اقامه ی نماز جماعت وسیله ی وحدت و انس باشد، نه این که باعث ایجاد جوّ اختلاف و تفرقه گردد، در هر صورت اقامه ی نماز جماعت در خانه ی مجاور مسجد، اگر باعث اختلاف و پراکندگی نگردد، اشکال ندارد.
     
    امامت نماز جماعت غیر راتب
    س ۲۲۰. آیا جایز است شخصی بدون اجازه ی امام جماعتِ راتبِ مسجد، که مورد تأیید مرکز اداره ی امور مساجد است، در آن مسجد نماز جماعت اقامه کند؟
    ج. اقامه ی نماز جماعت متوقف بر اجازه ی امام جماعت راتب مسجد نیست، ولی بهتر است کسی مزاحم امام جماعت راتب مسجد هنگام حضور وی در آن مسجد برای اقامه ی نماز جماعت نشود، و حتی اگر ایجاد مزاحمت برای او موجب برانگیخته شدن فتنه و مانند آن شود، حرام است.
     
    شوخی و مزاح امام جماعت
    س ۲۲۱. اگر گاهی امام جماعت سخنی بگوید و یا مزاحی کند که خوشایند و مناسب شأن عالم دینی نباشد، آیا با این کار از عدالت ساقط می شود؟
    ج. اگر مخالف شرع نباشد، ضرری به عدالت نمی زند.
     
    اقتدا به امام جماعت نا آشنا
    س ۲۲۲. آیا اقتدا به امام جماعت بدون شناخت واقعی او جایز است؟
    ج. اگر عدالت او نزد مأموم به هر طریقی ثابت باشد، اقتدا به او جایز و نماز جماعت صحیح است.
     
    عدالت امام جماعت
    س ۲۲۳. اگر شخصی اعتقاد به عدالت و تقوای فردی داشته باشد و در همان زمان معتقد باشد که شخص مزبور در مواردی به او ظلم کرده است، آیا می تواند او را به طور کلی عادل بداند؟
    ج. تا برای او احراز نشود که عمل آن امام جماعت که او آن را ظلم می شمارد، با علم و اختیار و بدون مجوّز شرعی بوده، مجاز نیست که حکم به فسق او نماید.
     
    س ۲۲۴. آیا اقتدا به امام جماعتی که می تواند امر به معروف و نهی از منکر کند، ولی انجام نمی دهد، جایز است؟
    ج. مجرّد ترک امر به معروف و نهی از منکر که ممکن است بر اثر عذر مقبولی نزد مکلّف باشد، به عدالت ضرر نمی زند، و مانع اقتدا به او نیست.
     
    س ۲۲۵. به نظر شما معنای عدالت چیست؟
    ج. عدالت عبارت از حالت نفسانی است که باعث می شود انسان همیشه تقوایی داشته باشد که مانع از ترک واجبات یا انجام محرمات شرعی است، و برای احراز آن، حسن ظاهر، کافی است.
     
    امام جماعت غیر روحانی
    س ۲۲۶. ما تعدادی جوان هستیم که در تکیه ها و حسینیه ها دور هم جمع می شویم و هنگام رسیدن وقت نماز فرد عادلی را مقدّم کرده و برای نماز به او اقتدا می کنیم. ولی بعضی از برادران به این کار اشکال نموده و می گویند امام راحل(ره) خواندن نماز پشت سر غیر عالم دینی را حرام می داند، وظیفه ما چیست؟
    ج. با دسترسی به روحانی، به غیر روحانی اقتدا نکنند.
     
    نماز جماعت دو نفره
    س ۲۲۷. آیا دو نفر می توانند نماز جماعت اقامه کنند؟
    ج. اگر مراد، تشکیل نماز جماعتی است که مرکّب از امام و یک مأموم باشد، اشکال ندارد.
     
    قرائت حمد و سوره نماز ظهر و عصر توسّط مأموم
    س ۲۲۸. اگر مأموم در نماز جماعت ظهر و عصر حمد و سوره را برای تمرکز ذهن قرائت کند با این که بر او واجب نیست، نماز او چه حکمی دارد؟
    ج. در نمازی که باید آهسته خوانده شود، مثل نماز ظهر و عصر، قرائت برای او جایز نیست، حتی اگر برای تمرکز ذهن باشد.
     
    استفاده ی امام جماعت از دوچرخه
    س ۲۲۹. اگر امام جماعت با دوچرخه برای اقامه ی نماز جماعت برود، و همه ی قوانین عبور و مرور را رعایت کند، چه حکمی دارد؟
    ج. این کار به عدالت و صحّتِ امامتِ جماعت، ضرر نمی زند.
     
    اقتدا در آخر نماز
    س ۲۳۰. اگر انسان نماز جماعت را به طور کامل درک نکند، و به آخر آن برسد، و برای درک ثواب آن، تکبیره الاحرام را گفته و بنشیند و تشهد را با امام بخواند و بعد از سلام او برخیزد و رکعت اول را بخواند، آیا این کار را در تشهد رکعت دوم نمازهای چهار رکعتی هم می تواند انجام دهد؟
    ج. این طریق مختص تشهد آخر نماز جماعت و برای درک ثواب جماعت است.
     
    اخذ اجرت برای امامت جماعت
    س ۲۳۱. آیا جایز است امام جماعت برای نماز اُجرت بگیرد؟
    ج. مانعی ندارد.
     
    تکرار امامت نماز جماعت
    س ۲۳۲. آیا جایز است امام جماعت در یک زمان عهده دار امامت دو نماز (دو نماز عید یا هر نمازی) گردد؟
    ج. تکرار نماز جماعت برای یک بار به خاطر مأمومین دیگر در نمازهای یومیه جایز و بلکه مستحبّ است. ولی جواز آن در نماز عید مشکل است.
     
    قرائت حمد و سوره توسط مأموم
    س ۲۳۳. اگر امام جماعت در رکعت سوم یا چهارم نماز عشا باشد، و مأموم در رکعت دوم؛ آیا بلند قرائت کردن حمد و سوره بر مأموم واجب است؟
    ج. در فرض سؤال واجب است که حمد و سوره را آهسته بخواند.
     
    شعارهای اسلامی بعد از نماز جماعت
    س ۲۳۴. در نماز جماعت بعد از سلام، ابتدا آیه ی صلوات بر پیامبر تلاوت می شود، و نمازگزاران سه مرتبه صلوات بر محمد و آل محمد(صلی الله علیهم اجمعین) می فرستند، بعد از آن سه بار تکبیر می گویند، و سپس شعارهای سیاسی به صورت دعا و برائت توسط مؤمنین با صدای بلند داده می شود، آیا این کار اشکال دارد؟
    ج. قرائت آیه و ذکر صلوات بر پیامبر و آل او(صلی الله علیهم اجمعین) نه تنها اشکال ندارد، بلکه مطلوب بوده و ثواب دارد؛ و مواظبت بر شعارهای اسلامی و شعار انقلاب اسلامی (تکبیر و ملحقات آن) که یادآور رسالت و اهداف بلند انقلاب اسلامی است، هم مطلوب است.
     
    ترک تشهد
    س ۲۳۵. اگر شخصی در رکعت دوّم نماز جماعت به مسجد برسد، و بر اثر جهل به مسأله، تشهد و قنوت را که باید در رکعت بعد به جا آورد، انجام ندهد، آیا نماز وی صحیح است؟
    ج. نماز صحیح است؛ ولی بنا بر احتیاط، قضای تشهد را به جا آورد؛ و دو سجده ی سهو هم برای ترک تشهد، بر او واجب است.
     
    رضایت امام جماعت و اقتدا به مأموم
    س ۲۳۶. آیا رضایت کسی که در نماز به او اقتدا می شود، شرط است؟
    آیا اقتدا به مأموم صحیح است؟
    ج. رضایت امام جماعت شرط صحّتِ اقتدا نیست؛و اقتدا به مأموم تا وقتی که نمازش را به جماعت ادامه می دهد، صحیح نیست.
     
    اقتدا به مأموم از روی اشتباه
    س ۲۳۷. دو نفر که یکی امام است و دیگری مأموم، اقامه نماز جماعت کرده اند. شخص سومی به تصور این که فرد دوم امام است، به او اقتدا می کند و بعد از نماز می فهمد که وی مأموم بوده نه امام، نماز شخص سوم چه حکمی دارد؟
    ج. اقتدا به مأموم صحیح نیست، ولی زمانی که انسان نداند و به او اقتدا کند، اگر در رکوع و سجود به وظیفه نمازگزار منفرد عمل کرده، بدین معنی که رکنی را عمداً و یا سهواً کم یا زیاد نکرده باشد، نمازش صحیح است.
     
    اقتدا به نماز مغرب امام، در نمازعشای مأموم
    س ۲۳۸. کسی که قصدِ خواندن نماز عشا را دارد، آیا می تواند به کسی که نماز مغرب می خواند، اقتدا نماید؟
    ج. اشکال ندارد.
     
    ارتفاع محل نماز امام، نسبت به مأمومین
    س ۲۳۹. آیا عدم رعایت ارتفاع محل نماز امام نسبت به مأمومین، موجب بطلان نماز آن ها می شود یا خیر؟
    ج. اگر بلندی جایگاه امام نسبت به جایگاه مأمومین، بیشتر از حدّی باشد که شرعاً مجاز است، موجب بطلان نماز جماعت است.
     
    نماز شکسته در تمام صف اول
    س ۲۴۰. اگر یکی از صف های نماز جماعت به طور کامل از افرادی تشکیل شده باشد که نمازشان قصر است، و نماز همه ی افراد صف بعدی تمام باشد، اگر افراد صف جلو بعد از خواندن دو رکعت نماز، فوراً برای خواندن دو رکعت بعدی اقتدا کنند، آیا نماز کسانی که در صف پشت سر آن ها هستند، نسبت به دو رکعت آخر نماز، جماعت باقی می ماند؛ یا فرادی می شود؟
    ج. در فرض سؤال که بلافاصله اقتدا می کنند، جماعت باقی می ماند.
     
    ورود نفر آخر به نماز جماعت قبل از افراد جلوتر
    س ۲۴۱. اگر مأموم در آخر یکی از دو طرف صف اول نماز ایستاده باشد، آیا می تواند قبل از مأمومینی که بین او و امام ایستاده اند، وارد نماز جماعت شود؟
    ج. اگر مأمومینی که بین او و امام ایستاده اند، بعد از این که امام جماعت شروع به نماز کرد، به طور کامل، آماده ی اقتدا نمودن باشند، می تواند به نیت جماعت وارد نماز شود.
     
    ترک حمد و سوره در اقتدا به رکعت سوم امام
    س ۲۴۲. کسی که به رکعت سوم نماز جماعت برسد، و به خیال این که امام در رکعت اول است، چیزی نخواند، آیا اعاده ی نماز بر او واجب است؟
    ج. اگر قبل از رکوع متوجه شود قرائت واجب است، ولی اگر بعد از این که داخل رکوع شد متوجه شود، نماز او صحیح است، و چیزی بر او واجب نیست؛ هرچند احتیاط مستحبّ این است که دو سجده ی سهو برای ترک سهوی قرائت به جا آورد.
     
    امامت به نیت نماز قضای احتیاطی
    س ۲۴۳. برای برگزاری نماز جماعت در اداره های دولتی و دبیرستان ها نیاز شدیدی به امام جماعت وجود دارد، و چون غیر از من عالم دیگری در منطقه وجود ندارد، مجبور هستم یک نماز را در مکان های مختلف برای سه یا چهار بار به عنوان امام جماعت اقامه کنم، و چون همه ی مراجع، نماز جماعت دوّم را اجازه می دهند، آیا در بیشتر از آن، نیت نماز قضای احتیاطی جایز است؟
    ج. امامت به نیت نماز قضای احتیاطی صحیح نیست.
     
    اقامه ی نماز جماعت در دانشگاه نزدیک مسجد
    س ۲۴۴. یکی از دانشگاه ها اقدام به برگزاری نماز جماعت برای کارمندان خود در یکی از ساختمان های مربوط به دانشگاه که در مجاورت یکی از مساجد شهر قرار دارد، کرده است، با توجه به این که در همان زمان در آن مسجد نماز جماعت اقامه می شود، شرکت در نماز جماعت دانشگاه چه حکمی دارد؟
    ج. شرکت در نماز جماعتی که از نظر مأموم، واجد شرایط اقتدا و جماعت است، اشکال ندارد، هرچند نزدیک مسجدی باشد که در همان زمان در آن نماز جماعت برگزار می شود.
     
    امام جماعت قاضی غیر مجتهد
    س ۲۴۵. آیا نماز خواندن پشت سر امام جماعتی که شغل قضاوت دارد، ولی مجتهد نیست، صحیح است؟
    ج. اگر شغل قضاوت او بعد از نصب وی توسط کسی که صلاحیت نصب را دارد، باشد، مانع اقتدا به او در نماز نیست.
     
    تفاوت مرجع تقلید امام جماعت با مأموم
    س ۲۴۶. آیا کسی که در نماز مسافر مقلد امام خمینی(ره) است، می تواند به امام جماعتی که در آن مسأله مقلد مرجع دیگری است، به خصوص در نماز جمعه، اقتدا نماید؟
    ج. اختلاف در تقلید مانع از صحّت اقتدا نیست، ولی اقتدا در نمازی که طبق فتوای مرجع تقلیدِ مأموم، قصر است، و طبق فتوای مرجع تقلیدِ امام جماعت، تمام است، یا بالعکس صحیح نیست.
     
    اشتباه امام جماعت و وظیفه ی مأموم
    س ۲۴۷. اگرامام جماعت سهواً بعد از تکبیرهالاحرام به رکوع برود، وظیفه مأموم چیست؟
    ج. اگر مأموم بعد از داخل شدن در نماز جماعت و پیش از رفتن به رکوع متوجه شود، واجب است که نیت فرادی نموده، و حمد و سوره را قرائت کند.
     
    مأمومین غیر بالغ در صف های جلوتر
    س ۲۴۸. اگر تعدادی از دانش آموزان غیر بالغ مدارس بعد از صف سوم یا چهارم نماز جماعت ایستاده باشند و بعد از آن ها تعدادی از افراد مکلّف ایستاده باشند، نماز مکلفین صف های بعدی چه حکمی دارد؟
    ج. در فرض مذکور اشکال ندارد.
     
    تیمم بدل از غسل امام جماعت
    س ۲۴۹. آیا تیمّم بدل از غسل، نسبت به امام جماعتی که معذور است، برای اقامه ی نماز جماعت کافی است؟
    ج. اگر شرعاً معذور باشد، می تواند با تیمّم بدل از غسل، امام جماعت شود؛ و اقتدا به او اشکال ندارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.