حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

پنج شنبه, ۱۰ مهر , ۱۳۹۹ 14 صفر 1442 Thursday, 1 October , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 6942 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 1972 تعداد دیدگاهها : 171×
  • نقش آیت‌الله طالقانی در جذب جوانان به مسجد
    ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
    شناسه : 42096
    0
    به مناسبت ۱۹ شهریورماه؛ سالگرد درگذشت آ‌یت‌الله طالقانی

    مرحوم آیت‌الله طالقانی از نخستین‌ کسانی‌ بود که‌ با جلسات‌ تفسیر قرآن‌ خود در مسجد هدایت‌ و دعوت‌ روحانیان‌ و روشنفکران‌ دینی‌ برای‌ سخنرانی‌، پای‌ جوانان‌ را به‌ مسجد گشود و به این فعالیت‌های این خانه خدا رونق بخشید.

    ارسال توسط : منبع : خبرگزاری شبستان
    پ
    پ

    به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، در زمستان ۱۳۲۹ قمری فرزندی در خانه آیت اللّه سید ابوالحسن طالقانی به دنیا آمد که مایه روشنی چشمان اهل خانه شد و لبخند شکر و رضا را بر لبان سیدابوالحسن طالقانی نشاند. پدر نام او را «محمود» گذاشت و پشت جلد قرآن نوشت: «سید محمود روز شنبه، چهارم ربیع الاول ۱۳۲۹ قمری به دنیا آمد». تو گویی همین نوشتار کوتاه بود که پیوندی ناگسستنی بین او و قرآن ایجاد کرد به گونه ای که بعدها وی یکی از پاسداران واقعی قرآن و مکتب حیات بخش اسلام گردید.

    آیت اللّه طالقانی دوران کودکی را تا ده سالگی در روستای «گلیرد» طالقان سپری نمود و همان جا خواندن و نوشتن و مقدمات علوم اسلامی را فرا گرفت و در پی استفاده از مکتب پدر  که عالمی سیاست مدار بود، مبارزه با استبداد در ذهن او نقش بست. او سپس همراه خانواده به تهران رفت و این دوران با دیکتاتوری رضاخان و مبارزه روحانیان علیه وی هم زمان بود و این امر نقشی بسزا در شکل گیری اندیشه سیاسی اش داشت. و از همان هنگام او را وارد میدان مبارزه با ظلم و فساد کرد.

    آیت اللّه طالقانی در نوزده سالگی برای فراگیری بیشتر و دقیق تر علوم اسلامی عازم حوزه علمیه قم گردید و از درس استادان بزرگی چون آیت اللّه حجت و آیت اللّه خوانساری بهره فراوان برد. آیت اللّه طالقانی، مدتی نیز برای بهره گیری از درس استادان مشهور نجف اشرف، راهی آن مرکز بزرگ علمی شد، اما دوباره به قم و مدرسه فیضیه برگشت. پرداختن به دانش هیچ گاه او را از توجّه به مسایل سیاسی ـ اجتماعی دور نکرد.

    وی پس از سال ها تحصیل در حوزه علمیه قم، از آیت اللّه حائری یزدی، بنیان گذار حوزه علمیه قم، اجازه اجتهاد گرفت و با عزمی راسخ و گامی استوار، راهیِ تهران شد و در مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار سابق) به آموزش علوم اسلامی پرداخت. او که از مدت ها پیش دردِ جامعه و مردم را حس کرده بود و تنها راهِ نجات را در بازگشت به اسلام و قرآن می دانست، با برقراری جلسات تفسیر قرآن، در این مسیر قدم نهاد و رسالت عظیم خویش را به انجام رسانید

    مسجد هدایت‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از کانون‌های‌ مبارزه‌‌ سیاسی‌ـ مکتبی‌، سابقه‌ای‌ ممتد و مستمر در بیدارگری‌ و جنبش‌ اجتماعی‌ مردم‌ ایران‌ دارد.اهمیت‌ مسجد هدایت‌ به‌ واسطه‌‌ امام‌ جماعت‌ آن‌، یعنی‌ آیت‌الله سیدمحمود طالقانی‌ بوده‌ است‌. طالقانی‌ زمانی‌ امامت‌ جماعت‌ مسجد هدایت‌ را عهده‌دار شد که‌ این‌ مکان‌ تکیه‌ای‌ بیش‌ نبود و تنها در ایام‌ محرم‌ گشوده‌ و مراسم‌ سوگواری‌ در آن‌ برگزار می‌شد. واقع‌ شدن‌ مسجد هدایت‌ در مجاورت‌ سینما پارک‌ در خیابان‌ استامبول‌ و نزدیکی‌ به‌ لاله‌زار که‌ یکی‌ از مراکز تجمع‌ و تفریح‌ مردم‌ آن‌ روز تهران‌ بود، از دلایل‌ انتخاب‌ این‌ مکان‌ به‌ عنوان‌ پایگاهی‌ برای‌ مبارزه‌ و آموزش‌ و اشاعه‌‌ فرهنگ‌ انقلابی‌ اسلامی‌ به‌شمار می‌رفت‌.

    آیت‌الله طالقانی‌ به‌ دلیل‌ آزاداندیشی‌ و مخاطب‌شناسی‌ و رویکرد نوگرایانه‌ در اندیشه‌ دینی‌، توانست‌ به‌ زودی‌ این‌ مکان‌ کوچک‌ را، کانون‌ توجه‌ اقشار مختلف‌ جامعه‌ به‌ ویژه‌ دانشجویان‌ و دانشگاهیان‌ قرار دهد. آزاداندیشی‌ و مخاطب‌شناسی‌ طالقانی‌ در بیت‌ زیر نهفته‌ است‌ که‌ وی‌ گفته‌ بود آن‌ را بر سردر ورودی‌ مسجد، کنار سینما نصب‌ کنند: متاع‌ کفر و دین‌، بی‌مشتری‌ نیست‌ گروهی‌ این‌، گروهی‌ آن‌ پسندند و این‌ خود عامل‌ جذب‌ بسیاری‌ از جوانان‌ گردید. هدف‌ آیت‌الله طالقانی‌ متحول‌ ساختن‌ مسجد هدایت‌ و  رساندن‌ جایگاه‌ آن‌ به‌ عصر صدر اسلام‌ بود.

    چنان‌ که‌ خود درباره‌‌ مسجد پیامبر(ص‌) می‌گفت‌: «مسجد پیامبر(ص)، هم‌ مکان‌ جهاد بود، هم‌ تعلیم‌ و تربیت‌ و هم‌ مرکز رفع‌ اختلاف‌؛ فقط‌ یک‌ چیز نبود، مجلس‌ فاتحه‌ نبود.» او با چنین‌ تلقی‌‌ از مسجد پیامبر(ص‌)، مسجد هدایت‌ را نیز به‌ این‌ سمت‌ سوِ داد. وی‌ از نخستین‌ کسانی‌ بود که‌ با جلسات‌ تفسیر قرآن‌ خود در مسجد هدایت‌ و دعوت‌ روحانیان‌ و روشنفکران‌ دینی‌ برای‌ سخنرانی‌، پای‌ جوانان‌ را به‌ مسجد گشود و آنان‌ را با آموزه‌های‌ دینی‌ و قرآنی‌ آشنا کرد. در نبود آیت‌الله طالقانی‌، مسجد هدایت‌ مانند ده‌ها مسجد دیگری‌ بود که‌ صرفاً کارکردی‌ عبادی‌ داشتند. تنها با حضور ایشان‌ بود که‌ مسجد هدایت‌ ابعاد و ویژگی‌های‌ قرآنی‌ـ سیاسی‌ شگرفی‌ یافت‌ و مانند یک‌ مغناطیس‌، براده‌های‌ جوان‌ و دانشجو را به‌ ۱۰۲خود جذب‌ می‌کرد.

     آیت الله طالقانی‌ یکی‌ از شاخص‌ترین‌ رهبران‌ و عالمان‌ شیعی‌ نوگرا بود که‌ با الهام‌ گرفتن‌ از اندیشه‌‌ «بازگشت‌ به‌ قرآن‌» سیدجمال‌الدین‌ اسدآبادی‌ و شیخ‌ محمد عبده‌، قرآن‌ را به‌ متن‌ جامعه‌ آورد و با انتخاب‌ روش‌ نو در تفسیر، مسجد هدایت‌ را به‌ محوری‌ برای‌ مبارزه‌‌ سیاسی‌ـ مکتبی‌ علیه‌ رژیم‌ پهلوی‌ مبدل‌ ساخت‌. آیت‌الله طالقانی‌ فعالیت‌ فرهنگی‌ خود را با تأسیس‌ مسجد هدایت‌ در سال‌ ۱۳۲۷ به‌ شکلی‌ منسجم‌ آغاز کرد.

    او در دهه‌‌ ۳۰ با فعالیت‌ فرهنگی‌ـ اجتماعی‌، انجمن‌ اسلامی‌ دانشجویان‌ را بنیان‌ نهاد و در دهه‌‌ ۴۰ نقش‌ فرهنگی‌ـ اجتماعی‌ـ سیاسی‌ مسجد را برجسته‌ کرد و در دهه‌ ۵۰، با وجود رفتن‌ به‌ تبعید و زندان‌، مبارزه‌‌ خود را تا پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ادامه‌ داد. بدون‌ تردید می‌توان‌ گفت‌ اگر مسجد هدایت‌ نبود، حسینیه‌‌ ارشاد هم‌ نبود. حسینیه‌‌ ارشاد مکمل‌ و جانشینی‌ شایسته‌ برای‌ مسجد هدایت‌ بود. نسلی‌ که‌ از مسجد هدایت‌ مبارزه‌ را آغاز کرده‌ بود، سرانجام‌ توانست‌ این‌ مبارزه‌ را در حسینیه‌ ارشاد تا پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ادامه‌

    آیت الله طالقانی در تاریخ ۱۹ شهریور ۱۳۵۸، سه روز بعد از اقامه نماز جمعهٔ ۱۶ شهریور دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.