حدیث روز
امام علی (ع) می فرماید : هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬ خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

سه شنبه, ۴ آذر , ۱۳۹۹ 9 ربيع ثاني 1442 Tuesday, 24 November , 2020 ساعت تعداد کل نوشته ها : 7417 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 2539 تعداد دیدگاهها : 221×
  • لزوم تقویت پژوهش دانشگاه‌ها در «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد»
    ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
    شناسه : 46524
    0

    مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان با بیان اینکه برای «پیوند نماز، خانه، مدرسه و مسجد» اسرار و کارکرد نماز بازگو شود ، گفت: نقش آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها را در پیوند نماز نباید دست کم گرفت.

    پ
    پ

    به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان همدان به نقل از خبرگزاری فارس ؛ حجت‌الاسلام جلال سبحانی امروز در گفت‌ و گو با خبرنگار فارس در همدان با اشاره به برگزاری اجلاس سراسری نماز با موضوع «پیوند نماز با خانه، مدرسه و مسجد» اظهار کرد: اولین جایی که سیر تربیت انسان شکل می‌گیرد، خانواده است و هر چه به زمان گذشته برمی‌گردیم تاثیر این عامل بیشتر از عوامل دیگر بوده است.

    وی ادامه داد: اگر در هر خانواده‌ای پدر و مادر نمازخوان باشند باید آن جذابیت لازم را برای فرزندان ایجاد کنند و در تربیت فرزندان طوری عمل کنند که فرزندان نیز نمازخوان تربیت شوند.

    مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان با تاکید بر اینکه نماز باید برای جلوگیری از فحشا و بازدارندگی از منکرات باشد گفت: اگر شکل‌گیری نماز در فرزندان دقیق اتفاق بیفتد، در صحنه عمل نیز نمود یافته و حیات طیبه را ایجاد می‌کند که بچه‌ها نیز اینگونه بار بیایند.

    وی ادامه داد: اگر نماز خواندن صرفا نماز خواندن باشد و به چیزهای دیگر هم آلوده باشند، اهمیتی ندارد بلکه همراه با اقامه نماز باید به جنبه‌های زیباشناختی و جذاب جلوه دادن نماز نیز توجه شود.

    سبحانی با تاکید بر اینکه سال‌های اولیه ویژگی تقلید در بچه تقویت می‌شود به طوری که متفکرانه نیست و صرفا تقلید است افزود: یکی از وظایف اصلی پدر و مادر در کودکی آموختن و آشناسازی مفاهیم، حقیقت، کارکرد و اسرار نماز است تا بچه‌ها با چشم باز نماز خواندن را انتخاب کنند.

    وی با بیان اینکه در مدرسه نیز بچه‌ها تحت تاثیر همسالان هستند گفت: اگر ارتباط خانواده و مدارس به درستی شکل گیرد، بخش زیادی از دوگانگی‌ها را می‌تواند حل کند به طوری که در انتخاب کودکان پدر و مادر باید تاثیرگذار باشند.

    مسوول دفتر نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان تاکید کرد: در مسجد نیز باید جذابیت‌های لازم برای بچه‌ها وجود داشته باشد تا انگیره‌ برای حضور کودکان و نوجوانان را حفظ و تقویت کند.

    وی با تاکید بر اینکه امام جماعت خوب و محیط مسجد می‌تواند در جذب و پیوند نماز و خانه و مسجد اثرگذار باشد گفت: در برخی مساجد معنویت از در و دیوار مسجد می‌بارد و همین موضوع در جذب بچه‌ها اثرگذار است هرچند برنامه‌های تبلیغی نیز در مسجد می‌تواند موثر باشد.

    سبحانی به نقش دانشگاه‌ها و حوزه‌ علمیه نیز در این پیوند اشاره کرد و افزود: نقش آموزشی و پژوهشی دانشگاه‌ها را در پیوند نماز نباید دست کم گرفت و در این میان اساتید موثرترین گروه‌هایی هستند که اثرگذار هستند.

    وی با تاکید بر اینکه برای دانشجویان اولین مرجع اساتید هستند گفت: یک استاد به خوبی می‌تواند در دانشجویان اثرگذار باشد و در سلوک، برپا داشتن نماز اول وقت و منش و اخلاق موثر باشد.

    مسئول دفتر نهاد رهبری دانشگاه صنعتی همدان به شکاف بین خانه ، مسجد و مدرسه نیز اشاره کرد و گفت: شکاف بین نماز و سه نهاد خانه، مدرسه و مسجد مهمترین مشکلی است که با ارتباطات گسترده امروز می‌تواند اتفاق بیفتد و این تعارض بخشی از واقعیتی است که می‌تواند رخ دهد ولی باید شکاف‌ها را به حداقل برسانیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.