دوشنبه, ۱۱ مرداد , ۱۴۰۰ 24 ذو الحجة 1442 Monday, 2 August , 2021 ساعت تعداد کل نوشته ها : 9743 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد اعضا : 3428 تعداد دیدگاهها : 299×
  • برگزاری همایش استانی مهدویت از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) 
    ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۸
    شناسه : 67390
    2

    اولین همایش استانی مهدویت از دیدگاه امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (حفظه الله) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عزیزی استاد حوزه علمیه جامعه المصطفی قم در سالن جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار گردید.

    پ
    پ

    به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان لرستان، اولین همایش استانی مهدویت از دیدگاه امام خمینی (ره)مقام معظم رهبری (حفظه الله) برگزار شد.

    این همایش به منظور تبیین دیدگاه های امام خمینی (ره)مقام معظم رهبری (حفظه الله) با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین عزیزی استاد حوزه علمیه جامعه المصطفی قم در سالن جهاد کشاورزی استان لرستان برگزار گردید.

    در این همایش، پس از پس از قرائت آیاتی از کلام الله المجید  و گزارش مدیر ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) و خیر مقدم به حاضران  حجت الاسلام و السلمین عزیزی استاد حوزه علمیه جامعه المصطفی قم به ایراد سخن پرداخت؛

    ایشان بیان داشت: مسئله مهدویت و ظهور قائم آل محمد صلی‌الله علیه و آله، جزء بنیادی‌ترین و زنده‌ترین مسائل دینی، اعتقادی و اسلامی بخصوص از منظر مکتب اهل بیت(ع) از کسانی که جریان ظهور مصلح کل و عدل‌گستر جهانی در آثار و اندیشه او پرفروغ تجلی کرده مصلح بزرگ قرن بیستم امام خمینی و مقام معظم رهبری(حفظه الله) است. حضرت امام خـمینى (ره ) و مقام معظم رهبرى (مد ظله العالى ) از جایگاه و افقى به آینده مى نگرند که در دسـتـرس سایر کارگزاران نظام و تئورى پردازان نیست و جامعیتى در این نگاه ها موج مى زند که دیگران از آن بى بهره اند. حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری مسئله ی مهدویت را یکی از اصول معارف دینی به حساب می آورند و تحقق آن را در راستای تمامی تلاش هایی که از ابتدای خلقت تا کنون توسط انبیاء الهی صورت گرفته تا بنای توحید را در زمین استقرار نمایند، معرفی می کنند.

    وی ادامه داد:  از دیدگاه امام خمینی (س)، حضرت مهدی (عج) انسان کاملی است که صاحب ولایت مطلقه الهی، تداوم بخش رسالت انبیا، حجت حق بر زمین و نیز صاحب ولایت باطنی بر بندگان است. از این رو از دیدگاه امام خمینی (س) خلقت ائمه اطهار و نیز حضرت مهدی (عج) با خلقت پیامبر اکرم (ص) از یک نور واحدی بوده است. یعنی حضرت مهدی نیز مثل سایر ائمه و پیامبر اکرم دارای جایگاه انسان کامل، خلیفه خدا و ولایت مطلقه الهی در روی زمین است که این نشان دهنده جایگاه رفیع ایشان در هستی است. امام خمینی (س) حضرت صاحب (عج) را دارای جایگاه واسطه فیض و عنایات حق میداند که خداوند در این زمان مواهب خود را به واسطه او بر خلایق ارزانی میدارد. تا آنجا که از دید امام، حضرت صاحب الزمان(عج) دارای سلطه و احاطه بر جمیع تغییرات و تبدیلات عالم طبیعت است. یعنی تعیین و تدوین سرنوشت هستی در زمانه حاضر در ید قدرت اوست که این بواسطه دارا بودن قدرت ولایت الهی است و بواسطه این قدرت، او میتواند در تدبیر طبیعت تغییراتی را ایجاد کند. (ر.ک؛ مصباح الهدایه الی الخلافه و الولایه، ص ۵۳) مهدویت و تحقق واقعی عدالت و تشکیل حکومت: در دید امام خمینی (س) رسالت انبیاء برای تحقق عدالت واقعی در جهان تنها با قیام حضرت مهدی (عج) کامل میشود که به همین دلیل ایشان تداوم بخش و وارث رسالت انبیاء است که ولایت مطلقه الهی در او خاتمه مییابد و بشر به واسطه او به کمال خود میرسد. حضرت امام بر این اساس بر آن است که لازمه اجرای عدالت توسط حضرت صاحب طولانی شدن عمر او تا زمانی است که اراده الهی بر آن تعلق بگیرد؛ زیرا او وظیفه دارد زمین را از فساد و ظلم پاک نماید و از این رو مصداق یملأ الارض عدلاً بعد ما ملئت جورا است؛ یعنی او بعد از اینکه زمین و ساکنان آن آکنده از ظلم و ستم شدند، آنها را از ظلم و ستم پاک کرده و عدالت را در آن برقرار میسازد. همچنین دو وظیفه مهم برقراری عدالت و اجرای شریعت اسلام، تنها با تشکیل نظام حکومتی اسلامی امکانپذیر است. این امری است که در زمان انبیاء و امامان قبلی برای هر یک که میسر بود واقع شد؛ یعنی در این دنیا برای تحقق اهداف عالیه دینی باید نظام و ساز و کار مربوطه را هم ایجاد کرد. که این همان وراثت مستضعفین بر روی زمین خواهد بود. از این رو امام خمینی (س) ظهور انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت اسلامی در ایران و امکان آن در سایر نقاط جهان را مقدمهای برای انقلاب جهانی حضرت مهدی و تشکیل دولت فراگیر او میداند و میگوید: امید است که این انقلاب جرقه و بارقهاى الهى باشد که انفجارى عظیم در تودههاى زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیه اللَّه- ارواحنا لمقدمه الفداء- منتهى شود. (صحیفه امام، ج ۱۵: ص ۶۲) همچنین از آنجا که یکی از مهمترین رسالت انبیاء در طول تاریخ ریشهکنی ظلم و اجرای عدالت بود، این امر پس از حضرت رسول در فرایند امامت و ولایت ائمه اطهار دنبال گردید. از این رو حضرت مهدی (عج) و دیگر امامان، وارثان نبوت هستند که این امر با حضرت صاحب و ختم ولایت در او به پایان میرسد.

    حجت الاسلام عزیزی در ادامه بیان داشت: مقام معظم رهبری در خصوص بحث مهدویت در جایگاه های مختلفی سخنرانی نموده اند و به تبیت جایگاه مهدویت و انتظار و وظایف منتظران پرداخته اند. به طور نمونه مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود در خصوص مهدویت می فرماید:

    «همین قدر باید عرض کنیم که مسئله‌ی مهدویت در شمار چند مسئله‌ی اصلی در چرخه و حلقه‌ی معارف عالیه‌ی دینی است؛ مثل مسئله‌ی نبوت مثلاً، اهمیت مسئله‌ی مهدویت را در این حد باید دانست. چرا؟ چون آن چیزی که مهدویت مبشر آن هست، همان چیزی است که همه‌ی انبیاء، همه‌ی بعثت ها برای خاطر آن آمدند و آن ایجاد یک جهان توحیدی و ساخته و پرداخته‌ی بر اساس عدالت و با استفاده‌ی از همه‌ی ظرفیتهائی است که خدای متعال در انسان به وجود آورده و قرار داده» (بیانات در ۱۳۹۰/۰۴/۱۸)

    «جامعه مهدوی یعنی آن دنیایی که امام زمان می آید تا آن را بسازد، همان جامعه ای است که همه پیامبران برای تامین آن در عالم ظهور کردند. یعنی همه پیامبران مقدمه بودند. …. انبیای الهی از آغاز تاریخ بشریت یکی پس از دیگری آمدند تا جامعه را و بشریت را قدم به قدم به آن جامعه آرمانی و آن هدف نهایی نزدیک کنند ….  ولی عصر(عج) میراث بر همه پیامبران الهی است که می آید و گام آخر را در ایجاد آن جامعه الهی بر می دارد.»(انسان ۲۵۰ ساله، ص۳۳۸)

    ایشان در ادامه سخنرانی خود گفت: از نکات دیگری که اهمیت این بحث را آشکار می کند اینکه اساس مهدویت به اشکال گوناگون در تمامی ادیان الهی و مذاهب اسلامی وجود دارد. ولی آنچه در میان شیعیان ذکر می گردد یک بنای حقیقی و منطقی و بر اساس داده های فراوان تاریخی و روایی – چه از شیعه و چه سنی- می باشد. که در این زمینه مقام معظم رهبری می فرمایند:

    «اصلِ امید به یک آینده‌ی روشن برای بشریت و ظهور یک موعود، یک منجی، یک دست عدالت‌گستر در سرتاسر جهان، تقریباً مورد اتفاق همه‌ی ادیانی است که در عالم سراغ داریم. غیر از حالا دین اسلام و مسیحیت و یهودیت، حتّی ادیان هند، بودائی و ادیانی که نامی از آنها هم در ذهن اکثر مردم دنیا نیست، در تعلیمات خود یک چنین آینده‌ای را بشارت داده‌اند. این در واقع امید بخشیدن به همه‌ی انسانها در طول تاریخ است و پاسخگوئی به نیاز انسانها به این امید، که حقیقتی هم با آن بیان شده است.»(بیانات در۱۳۸۷/۰۵/۲۷)

    « مسئله‌ی مهدویت در اسلام هم جزو مسلّمات است؛ یعنی مخصوص شیعه نیست. همه‌ی مذاهب اسلامی غایت جهان را که اقامه‌ی حکومت حق و عدل به وسیله‌ی مهدی (علیه الصّلاه و السّلام و عجّل اللَّه فرجه) است، قبول دارند. روایات معتبر از طرق مختلف، در مذاهب گوناگون، از پیغمبر اکرم و از بزرگان نقل شده است. بنابراین، هیچ تردیدی در آن نیست. منتها امتیاز شیعه در این است که مسئله‌ی مهدویت در آن یک مسئله‌ی مبهم نیست؛ یک مسئله‌ی پیچیده‌ای که برای بشر قابل فهم نباشد، نیست؛ یک مسئله‌ی روشن است، مصداق واضحی دارد که این مصداق را میشناسیم، خصوصیاتی از او را میدانیم، پدران او را میشناسیم، خانواده‌ی او را میشناسیم، ولادت او را میشناسیم، جزئیات آن را خبر داریم.»(بیانات در ۱۳۹۰/۰۴/۱۸)

    حجت الاسلام عزیزی در خصوص ارتباط با حضرت ولیعصر (عج) گفت: در مورد ارتباط با امام زمان (عج)، رهبر انقلاب بر توسل و رابطه قلبی و معنوی تأکید کرده و لازم و مستحسن بودنِ رابطه‌ى قلبى و معنوى بین آحاد مردم و امام زمان (عج) و خوب و لازم بودنِ توسل به امام زمان (عج) و انس معنوى با آن حضرت را خاطرنشان نموده و توسل به ولى‌اللَّه الاعظم ارواحنا فداه و ارتباط قلبى با آن حضرت را جزو وظایف مسلمانان برشمرده‌اند.
    از دیگاه رهبر انقلاب، راهِ ارتباط با حضرت مهدی (عج)، تهذیب نفس و صفای نفس است. به فرموده ایشان:
    «بزرگى مى‌گفت کسى به من مراجعه کرده و پرسیده چه کار کنم که خدمت حضرت برسم؟ من به او گفتم؛ شما اگر به واجبات، عمل و از محرّمات اجتناب کنید و کمى مراقب خودتان باشید، حضرت پیش شما مى‌آیند؛ شما لازم نیست زحمت بکشید و پیش حضرت بروید. راهى که براى انتفاع از آن بزرگوار پیش پاى ما گذاشته‌اند، راه ِ تهذیب نفس است… این ارتباط برقرار کردن‌ها هم با صفاى نفس کاملاً میسّر و آسان خواهد شد. صفاى نفس هم با همین عمل به واجبات، اجتناب از گناهان، آلوده نکردن خود، آلوده نشدن و مراقبت به دست مى‌آید.» ۱۳۸۲/۱۱/۲۱
    برکاتِ داشتنِ ارتباط قلبی و روحی با امام زمان (عج) که رهبر انقلاب در رهنمودهایشان تبیین فرموده‌اند، عبارتند از: عروج، رشد، پیشرفت روحی و معنوی انسان، زنده نگه داشته شدنِ امید و انتظار در دل انسان، تکامل شخصى و معنوى، جلب توجّه و لطف و محبت امام زمان (عج) و پیشرفت به سمت اهدافِ مهدوی.
    امام خامنه‌ای در مورد شرایط دنیا قبل از ظهور، به امتحان شدنِ انسان‌هاى پاک در میدان‌هاى مجاهدت اشاره داشته‌اند:
    «قبل از دوران مهدى موعود، آسایش و راحت‌طلبى و عافیت نیست. در روایات، «واللَّه لتمحّصنّ» و «واللَّه لتغربلنّ» است؛ بشدت امتحان مى‌شوید؛ فشار داده مى‌شوید. امتحان در کجا و چه زمانى است؟ آن وقتى که میدان مجاهدتى هست. قبل از ظهور مهدى موعود، در میدان‌هاى مجاهدت، انسان‌هاى پاک امتحان مى‌شوند؛ در کوره‌هاى آزمایش وارد مى‌شوند و سربلند بیرون مى‌آیند و جهان به دوران آرمانى و هدفىِ مهدى موعود (ارواحنا فداه) روزبه‌روز نزدیک‌تر مى‌شود.» ۱۳۷۰/۱۱/۳۰

     

                                                                                                         

     

    لینک فضای مجازی

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.