چهارشنبه, ۲۸ اردیبهشت , ۱۴۰۱ 17 شوال 1443 Wednesday, 18 May , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 13185 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد اعضا : 4108 تعداد دیدگاهها : 299×
در انتقال مفاهیم دینی باید از ابزار، امکانات و فناوری های نو استفاده کنیم
26 مهر 1400 - 14:20
شناسه : 78024
2
قائم مقام ستاد اقامه نماز؛ دکتر سید احمد زرهانی: باید دانش آموزان نسبت به ائمه اطهار، پیامبر عظیم شان و خاندان او محبت و معرفت داشته باشند و با توجه به آن شناخت و معرفت به احکام عمل کنند.
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، دکتر سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، در چهارمین دوره دوسالانه آموزشی و توانمندسازی رؤسای ادارات، کارشناسان و کارشناسان مسئول قرآن، عترت و نماز ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها که صبح روز دوشنبه ۲۶ مهرماه در حرم مطهر امام خمینی(ره) بصورت مجازی برگزار شد گفت: ماموریت و رسالت مشترک وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز ترویج معارف دین، شناخت و پرورش استعدادهای نسل نو در مسیر جهان بینی توحیدی و بر اساس اسلام ناب محمدی است.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور افزود: یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهیم سرمایه گذاری وزارت آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین دستگاه تعلیم و تربیت کشور و نهادهای فرهنگی از جمله ستاد اقامه نماز در جهت آموزش معارف و نماز و ایجاد انگیزه دانش آموزان برای اقامه نماز در آموزش، فهم قرآن،ایجاد محبت و معرفت نسبت به اهل بیت که تا چه اندازه مثمر ثمر بوده است، هر مدیری که خواهان تحول در سطح کلان، میانی ،پایینی باید اشراف آفت شناسانه به محیط داشته باشد.

باید توجه داشته باشیم که دانش آموزان بعد از دوازده سال تحصیل که روخوانی قرآن را آموخته است،سطح آشنایی با مفاهیم قرآن،صحیح خواندن نماز را فرا گرفته است.

وی در ادامه گفت: باید دانش آموزان نسبت به ائمه اطهار، پیامبر عظیم شان و خاندان او محبت و معرفت داشته باشند و با توجه به آن شناخت و معرفت به احکام عمل کنند.

او با اشاره به اینکه مهم‌ترین رسالت کارشناسان قرآن و نماز در گام اول سنجش وضع موجود است گفت: شناخت عوامل بازدارنده در انتقال این دانش ها و بینش و منش ها است.

وی در ادامه با اشاره به کمبود های موجود گفت: آموزش و پرورش باید نسبت به رفع این مشکل اقدام کند و عهده دار نیروی انسانی باشد که از کفایت ،دانایی،توانایی علمی برخوردار باشد.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط کنونی کشور باید در خصوص فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان بررسی شود که آن ها به اندازه کافی به دانش ،بینش و آگاهی دست پیدا کرده اند یا آموزش و پرورش مجبور به استخدام چنین افرادی شده است ، پس از ارزشیابی نیروی انسانی ،روش های ما مبتنی بر روانشناسی کودک و نوجوان است.

یکی از اشکلاتی که برخی معلمان،کارشناسان وارد است این است که بر حسب علاقه و انگیزه ای دوست داریم به هر قیمتی مطالب را به کودک و نوجوان منتقل کنند ولی این اکراه صحیح نمی باشد همان طور که در اصل دین گفته شده است: ” لا اکراه فی الدین” ما موظف نیستیم که با اکراه و اجبار حتی با ترساندن بچه ها رو به سمت بکشانیم شاید در ظاهر از ما تبعیت کنند ولی در باطن به کار دیگری مشغول می شوند.

بنابراین ارزیابی ها باید مبتنی بر روش تعلیم و تربیت اسلامی ،روانشناسی کودک و نوجوان باشد و بر شرایط فرهنگی و اجتماعی جامعه آثار مهمی بر شرایط فرهنگی، اجتماعی جامعه به ارمغان آورد.

اگر ما بچه ها را به سمت دین بکشانیم و فرد دیگری به سمت دیگری بکشانیم تعارض ایجاد می شود و اگر کودک تعارض را نتواند حل کند دچار ناکامی می شود.

وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه در سنجش و ارزیابی این است خانواده با ما همراه باشد و اگر محیط خانه و خانواده بدون توجه به مسائل معنوی، اخلاقی و دینی باشد ما به اهدافمان نمی رسیم.باید خانه و مدرسه را در این موضوع همدل و همراه کرد که این رسالت انجمن اولیا و مربیان است.

وی با اشاره به نقش مربیان امور تربیتی و معلمان دینی و قرآن در مدرسه گفت: هماهنگی این دو خیلی مهم است.

باید از ابزار ،امکانات و فناوری های نو در انتقال مفاهیم دینی استفاده کنیم.

با توافق وزارت آموزش و پرورش، در هر مدرسه اتاق فکر نماز را پیش بینی کرده ایم و با توجه به بازگشایی مدارس باید این اتاق فکر فعال باشد .خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز در یک قالب همگن و یگانه فعالیت می کنندو سیاست های وزارت آموزش و پرورش و ستاد اقامه نماز یکسان می باشد.

وی با اشاره به جلسات وزارت آموزش و پرورش و مدیر کل قرآن و عترت و نماز گفت: در حوزه مهدویت و آموزش و معارف مهدوی و حوزه آموزش نماز و فلسفه نماز با هم همکاری مستمر داریم.

اگر ما در آموزش و پرورش در حوزه نماز و عترت و مهدویت و قرآن سرآمد باشیم می توانیم نسلی نو را تحت پوشش قرار داده و از بسیاری اتفاقات در جامعه جلوگیری کنیم درب زندان ها و کمپ های ترک اعتیاد بسته می شود؛ ما باید درست سرمایه گذاری کنیم.

رها کردن مدرسه و بسنده کردن به کتب درسی و آموزش زنگ خطری است که آینده ما را تهدید می‌کند همان طور که مدرسه محل تعلیم و تربیت است در کنار آموزش باید پرورش شخصیتی رقم بخورد تا دانش آموز قدرت برقراری موفق با خدا ،خانواده، جامعه،طبیعت و همنوعان خود داشته باشد و به رسالت خود عمل کند.

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.