پنج شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۱ 4 ربيع أول 1444 Thursday, 29 September , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 14505 تعداد نوشته های امروز : 7 تعداد اعضا : 4274 تعداد دیدگاهها : 299×
یادداشت قائم مقام ستاد اقامه نماز تحت عنوان “ما و نهضت کربلا” منتشر شد
16 مرداد 1401 - 10:44
شناسه : 115817
3
سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، در یادداشتی به مناسبت فرا رسیدن عاشورای حسینی، واقعه کربلا را یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ ساز جهان عنوان کرد‌.
ارسال توسط : نویسنده : علی عزیزی
پ
پ

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، یادداشت سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز به مناسبت شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران با وفایش تحت عنوان “ما و نهضت کربلا” منتشر شد.

متن به شرح ذیل است:

باسمه تعالی

واقعه کربلا یکی از مهم ترین رویدادهای تاریخ ساز جهان است نهضتی که محرک و بسترساز صدها حرکت انقلابی و اجتماعی شده است و قرن به قرن گرم تر و باشکوه تر می شود و گویی آثار این قیام تا قیامت استمرار دارد. ما مسلمانان دو نوع ارتباط می توانیم با این حماسه جاودان برگزار کنیم.

ارتباط نخست مشارکت فعال در مراسم عزاداری سیدالشهداء و سینه زنی و روضه‌خوانی سنتی است که در چهارده قرن گذشته اسباب رشد معنوی و گسترش فضائل اخلاقی را فراهم کرده است و باید با همان عظمت استمرار پیدا کند و همه آحاد جامعه از صغیر و کبیر در این مراسم شرکت کنند و با مناقب و مصائب آل پیغمبر آشنا شوند و درس ایثار بیاموزند. هم امام خمینی رضوان الله تعالی علیه و هم مقام معظم رهبری مد ظله العالی بر اجرای مراسم سنتی و اصیل عزاداری امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا تاکید کرده اند و مردم با ایمان و محب اهل بیت هم پای این کار بزرگ ایستاده اند و با عشق و ارادت برنامه های محرم و صفر را اجرا می‌کنند.

ارتباط دوم تمرکز بر روی درس های مکتب کربلا برای دست یابی به حیات طیبه و اصلاح امور مسلمین در این عصر است که مکمل ارتباط نوع اول است.

بررسی ارتباط نوع دوم توسط برخی از متفکران اسلامی من جمله استاد شهید مطهری و شهید سیدعبدالکریم هاشمی نژاد در دوران مبارزه فتح باب شده است و همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این ارتباط مسلمانان باید تداوم یزید و امتداد امام حسین علیه السلام در عصر حاضر را شناسایی کنند و رسالت خود را نسبت به این دو جریان در یابند و در مسیر فضائل و ارزشهایی که امام برای تحقق آنها به شهادت رسید اهتمام کنند و در برابر رذائل و پلیدیهایی که یزید به آنها دل بسته بود موضع روشن بگیرند و از وارثان فکری یزید در عصر کنونی در عمل برائت جویند. در این نگرش هر روزی عاشوراست و هر سرزمینی کربلاست. با این وصف واقعه کربلا تنها متعلق به سال شصت و یک هجری نیست، بلکه عاشورا روح حرکت تاریخ و فرهنگ مسلمانان به شمار می‌آید و جاودانه است و همیشه میدان مصاف حق و باطل را ترسیم می کند و نقش امت اسلامی را روشن می سازد.

روزآمد کردن حکمت‌های قیام امام حسین علیه السلام و یاران او پشتوانه ای محکم برای تامین عزت و عظمت مسلمین و نفی سلطه استکبار جهانی و نشر خصایل انسانی و تزکیه فردی و اجتماعی می شود.

برای تبیین رساتر نوع دوم ارتباط با مکتب حسینی به نمونه ای از برداشت های عصری اشاره می شود.

الف. قیام امام برای اصلاح امت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بوده است. اکنون ما مسلمانان چه رسالتی برای اصلاح امت مسلمان داریم؟ عقل سلیم می گوید اگر استکبار جهانی و اذناب آن بر کرسی یزید نشسته اند و ستم می کنند نباید در امان بمانند. جهاد علیه ظلم و استبداد و استعمارو استکبار درس بزرگ عاشوراست.

امام حسین علیه السلام با علم امامت و‌ معارف نبوی و علوی جامعه و حکومت غاصب یزید را ارزیابی کرد و رسالت خود به فرجام رساند و ما متناسب با این حرکت حکیمانه باید نقش تاریخی خود را ایفاء کنیم.

ب. یکی از ابعاد برجسته قیام امام مبادرت به امر به معروف و نهی از منکر بوده است. ما پیروان مکتب حسینی و تداوم بخشان حماسه عاشورا باید با حکمت و معرفت آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و در برابر مفاسد و انحرافات واکنش شرعی نشان بدهیم.

ج.یکی دیگر از وجوه رفتار امام در کربلا تاکید بر مروت و آزادگی بوده است، امام در کمال جوانمردی راه را برای یاران خود باز گذاشت تا اگر طالب شهادت نیستند در تاریکی شب از میدان دور شوند و راه عافیت دنیوی را برگزینند و با اکراه در سپاه حق نمانند و همین طور با صراحت به اصحاب یزید اندرز می داد که اگر دین ندارید آزاده باشید. ادبی را که ما از سیره امام باید یاد بگیریم رعایت اصل آزادگی و جوانمردی و مروت در مناسبات اجتماعی است.

بدین ترتیب ما باید رفتار و منش خود را در ترازوی امام بسنجیم و کاستی ها و ناراستی هارا برطرف کنیم، وقتی در زیر علم امام آزادگان و جوانمردان سینه می زنیم و اشک ارادت می ریزیم باید به امام تاسی پیدا کنیم با انسانها با مروت و حریت ارتباط و مراوده داشته باشیم.

د. یکی از ویژگی‌های یاران امام حسین علیه السلام در کربلا وفاداری و تبعیت آنان بود. امام مطیع خدا بود و سپاهیان حق مطیع امام بودند، درس آشکار این حقیقت، تمکین و‌ اطاعت از امام و رهبر عادل در همه اعصار است‌، سرپیچی از اوامر امام عدل زمینه ساز افتادن در کمند امام جور و سرآغاز انحطاط قلمداد می شود.

ه.یکی دیگر از ابعاد مکتب اباعبدالله سلام الله علیه تفکیک حق از باطل است. درسی که باید از این اقدام فرا گرفت همانا دستیابی به بصیرت و قوه تشخیص حق و حمایت از آن و شناخت باطل و مبارزه با آن است. برای مثال در روزگار ما مستضعفان از ستم مستکبران به ستوه آمده اند. اسرائیل با حمایت امریکا مردم فلسطین را به خاک و خون می کشد و خانه های آنان را خراب می کند و زمین های کشاورزی را می دزدد ولی برخی از سران کشورهای اسلامی لب فرو می بندند و با صهیونیستهای ظالم دست دوستی می دهند و پا روی حق می گذارند در حالی که آنان بر وفق تعالیم قرآن و سنت پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و آموزه‌های مکتب کربلا باید علیه اسرائیل غاصب بایستند و از فلسطین و مسجدالاقصی دفاع کنند.

و. جلوه بارز دیگر حماسه کربلا صبر واستقامت در نشر پیام جبهه حق و ابراز شجاعت آمیخته با حکمت حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام در امتداد واقعه است.درسهایی که از این رویداد باید آموخت ودر زندگی فردی و اجتماعی به کاربست متعددند. من جمله حفظ عزت نفس و اقتدار وعلی وار سخن گفتن در برابر سلطان جائر و مدیریت خردمندانه در شرایط دشوار و روشنگری علیه ظلمه و دفاع از حق و زیبا معرفی کردن سختیها و خم به ابرو نیاوردن در مقابل دشمن مغرور است.

پیمودن راه حق در مواردی ملازمت با تحمل سختیها دارد کربلا به ما می آموزد که رهرو حق نباید شکننده و ناشکیب باشد بلکه باید مستحکم و مستقیم در راه حق پای گذارد و بحرانها را برای دستیابی به اهداف بزرگ با تدبیر و صبر مدیریت کند و سود عاجل را بر اجر آجل مقدم نشمرد و راه را با اراده قوی و انگیزه معنوی طی کند و زینب وار و‌‌ سجادگونه از موانع بگذرد تا به هدف مقدس برسد. روز آمد کردن منش پیام آوران کربلا اقتضاء می کند که جامعه ما در عصر تحریم صبر انقلابی پیشه کند و روی به مواسات و اخوت آورد و از اجحاف و دنیازدگی و بی تابی و خودخواهی مصون بماند تا فرج بعد ازشدت رخ نماید.

ز. یکی دیگر از ابعاد جاودان روز عاشورا اقامه نماز در زیر حملات سهمناک دشمن است. نماز روز عاشورای امام حسین علیه السلام یکی از نادرترین و سترگ ترین صحنه‌های عبادی جهان است. نماز در زیر باران تیرها و نیزه ها و چکاچک شمشیرها آن هم در کمال آرامش و استغراق در عشقی لایتناهی و الهی. درسی که نسلها در تمام عصرها از این رویداد شگفت انگیز و پر معنا یاد می گیرند اهتمام برای اقامه نماز در اول وقت در هر حال است. چه در سختی و چه در رفاه باید نماز بر سایر امور مقدم شمرد و به هر بهانه آنرا سبک به حساب نیاورد و به تاخیر نینداخت. مسلمان حسینی سیرت اهل اقامه نماز در اول وقت در مسجد و محراب یا در میدان جهاد و یا در خانه و اداره و کارخانه و بازار و مدرسه و دانشگاه است.

بر این مبنا با حفظ عزاداری سنتی و گسترش آن، در نوع دوم ارتباط ما با مکتب حسینی و امتداد دادن واقعه کربلا به عصر کنونی و روز آمد کردن مصادیق آن، ده ها درس سرنوشت ساز می توان آموخت و بر وفق آن تعالیم ،پایه های سعادت جامعه را استحکام بخشید و اعوجاج ها و ناراستی ها را اصلاح کرد. انقلاب اسلامی بر پایه شور و عشق و معرفت حسینی قوام گرفته است و استمرار حیات این شجره طیبه در گرو پای بندی ما به هر دو نوع ارتباط با حماسه کربلاست. به بیان دیگر موفقیت ما در اقامه تمدن نوین اسلامی و جامعه سازی در عشق ورزیدن و اسوه قراردادن اهل بیت و الهام از ابعاد پرفروغ و آموزنده قیام سیدالشهداء علیه السلام است.

سیداحمد زرهانی

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.