پنج شنبه, ۷ مهر , ۱۴۰۱ 4 ربيع أول 1444 Thursday, 29 September , 2022 ساعت تعداد کل نوشته ها : 14503 تعداد نوشته های امروز : 5 تعداد اعضا : 4274 تعداد دیدگاهها : 299×
نماز و چهار نهاد فرهنگ ساز
23 مرداد 1401 - 12:26
شناسه : 116453
4
دهه ترویج معارف نماز/ روز سوم مقاله *نماز و چهار نهاد فرهنگ ساز* به قلم سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و مدیر عامل مجمع خیرین مسجد ساز کشور منتشر شد
ارسال توسط :
پ
پ

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، به مناسبت دهه ترویج معارف نماز مقاله “نماز و چهار نهاد فرهنگ ساز” به قلم سید احمد زرهانی قائم مقام ستاد اقامه نماز و مدیر عامل مجمع خیرین مسجد ساز کشور منتشر شد.

متن مقاله به شرح ذیل است:

۱) مدرسه
مدرسه بعد از خانه اصلی ترین نهاد ترببتی و آموزشی به شمار می آید. دانش آموزان در مدرسه علم و فناوری و مهارت می آموزند. درس توحید و خداشناسی یاد می گیرند. با اصول و فروع دین آشنا می شوند و متخلق به اخلاق حسنه می شوند. مدرسه ای می تواند چنین نقشی را ایفاء کند که دارای طرح و برنامه وامکانات و اهداف روشن و نیروی انسانی کار آمد و منعهد باشد.

ممکن است خانه باهمه وجاهتی که دارد به علت کاستی های فرهنگی و مشکلات معیشتی قادر به پرورش عبادی کودکان و نوجوانان نباشد و یا اولویتی برای این کار در نظر نگیرد و سهل انگاری کند.

در این صورت مدرسه دو نقش بر عهده دارد.

نخست به بعد عبادی دانش آموز توجه کند و دوم خانواده را در مسیر درست فرابخواند وبا خیرخواهی آنرا با سیاست های تربیتی مدرسه همداستان کند.مدرسه چند کار مهم برای پرورش اعتقادی و عبادی آینده سازان باید انجام دهد.

۱٫ نمازخانه مناسبی دایر کند.

۲٫ نمازجماعت را با امامت یک روحانی آشنا به تعلیم و تربیت اسلامی برگزار کند.

۳٫ دانش آموزان را در اداره نمازخانه صاحب اختیار وسهیم کند.

۴٫ بین مسجد و مدرسه ارتباط بر قرار کند.

۵٫ کتاب و نرم افزار نماز در دسترس دانش آموزان قرار دهد.

۶٫ از ساز و کارهای تشویقی برای حضور داوطلبانه دانش‌آموزان در نماز جماعت استفاده کند.

۷٫ آداب نماز و وضو گرفتن و درست خواندن اذکار نماز را تعلیم دهد.

۸٫مدرسه با مشارکت اولیاء اتاق فکر نماز دایر کند و متناسب با شرایط تسهیلات فراهم کند.

۹٫ مربیان و معلمان محبوب در هنگام درس به ذکر فلسفه و آثار واهمیت نماز بپردازند.

۱۰٫کارکنان و معلمان و مدیر در نماز جماعت مدرسه شرکت کنند.

مدرسه اگر با رویکرد تربیتی به انجام این رسالت همت گماردو فطرت توحیدی نسل نو راشکوفا کند و دانش آموزان را اهل اقامه نماز بار آورد آینده جامعه روشن خواهد شد.

از این رو نظام تعلیم و تربیت برای بهبود وضعیت تربیتی و دینی مدارس باید سرمایه گذاری کند و تحولات آنها را رصد کند و در ارزشیابی ها به کارکرد عبادی آنها توجه کند. امروز تعدادی ازمدارس در این مدار حرکت می کنند ولی برخی از مدارس هم در آموزش و اقامه نماز به رسالت خطیر خود عمل نمی کنند. بازنگری در روش های نظارتی و غنی کردن آموزش در دانشگاه فرهنگیان و اصلاح برنامه‌های آموزشی و تربیتی در جهت حل مشکل تاثیر دارد.

۲) دانشگاه

دانشگاه مرکز تولید نیروی انسانی متعهد و متخصص است.اغلب مدیران کشور تحصیلات دانشگاهی دارند. اقامه نماز در دانشگاه و بررسی اسرار و آثار نماز و بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل دینی و تالیف و تحقیق در باب فریضه نماز آثار سازنده ای برای جامعه به ارمغان می‌آورد. اگر دانشجو امروز فقط به آموختن علوم و فناوری ها بسنده کند و کاری به امور معنوی و عبادی نداشته باشد فردا در مدیریت و خدمتگزاری کم می آورد و از عهده وظایف خود به نیکی بر نمی آید.

چنین فردی تک ساحتی رشد می کند واز آثار سازنده تعبد و تقرب بی بهره می ماند و احساس سعادت نمی کند. امروزه منادیان فرهنگ غربی تلاش می کنند که جوانان را از معنویت تهی کنند و گرد غفلت بر روی فطرت آنان بیفشانند و به لذات آنی معطوف دارند. البته استادان موحد و دانشجویان خداباور در کنار فضلاء وعالمان دین در همه دانشگاه‌ها پرچمدار اقامه نماز هستند و فضای علمی کشور را با خورشید نماز روشن می کنند. برای ترویج نماز در مراکز علمی و پژوهشی توجه به اقدامات ذیل اهمیت دارد.

۱٫ نمازخانه دانشگاه از وجاهت و شان دانشگاهی برخوردار باشد.

۲٫ امام جماعت دانشگاه از حیث علمی و فرهنگی متناسب باشد

۳٫ در کرسی های آزاد اندیشی پیرامون اسرار و آثار فردی و اجتماعی نماز بحث علمی شود.

۴٫ رئیس و معاونان و استادان در صف نماز جماعت شرکت کنند.

۵٫ در چارچوب تعامل علمی حوزه و دانشگاه استادان و دانشجویان و طلاب میزگردهای تخصصی و تالیفات مشترک پیرامون نماز داشته باشند.

۶٫ علل کاهل نمازی با روش علمی و پژوهشی موردتحقیق و بررسی قرار گیردو راهکار به جامعه پیشنهاد شود.

۷٫ با توجه به توان علمی و ادبی و هنری دانشجویان بین آنان مسابقات معارف نماز و یا تولید آثار هنری وادبی برگزار شود و کارهای فاخر در جشنواره ملی نماز دانشگاه‌های کشور ارائه گردد.

۸٫ متناسب با رشته، برخی از پایان نامه ها و رساله ها به معارف نماز اختصاص داده شود.

۹٫ دانشجویان علاقمند و صاحب نطر در فضای مجازی تالار گفتگوی نماز با مشارکت دانشجویان سایر کشورها دایر کنند.

۱۰٫ بامشارکت نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها و وزارتخانه های بهداشت و درمان و علوم و ارشادو ستاد اقامه نماز هر دو سال یکبار جشنواره کتاب نماز دانشگاه برگزار شودو از آثار برجسته نمازی استادان و دانشجویان تجلیل به عمل آید.

با توجه به جایگاه با رفعت دانشگاه در نظام اسلامی لازم است هیات های اندیشه ورز متشکل از مدیران و استادان و دانشجویان و عالمان دینی کارکرد عبادی واعتقادی دانشگاهها را بررسی کنندو راه کارهای مناسب برای فراگیر کردن اقامه نماز و ترویج معارف آن فریضه الهی پیدا کنند.

۳) صدا و سیما
رسانه ملی به تعبیر امام خمینی رضوان الله تعالی علیه به منزله یک دانشگاه بزرگ است. رهبر معظم انقلاب اسلامی مدظله العالی در چند دهه اخیر بارها بر نقش ارشادی و تربیتی صدا وسیما تاکید کرده اند.

اگر صدا وسیما به رسالت فرهنگی خود به درستی عمل کند و معارف نماز را با کمک هنر در دسترس افکار عمومی قراردهد تحول چشمگیری در نگرش عبادی نسل نو ایجاد می شود.تنها با رشد کمی شبکه ها کار درست نمی شود بلکه تاثیرگذاری بر اندیشه ها وعقاید مستلزم نوآوری و خلاقیت و برنامه ریزی آگاهانه و متناسب با شرایط جامعه است. اگر صدا وسیما فقط هنرپیشه محور و مجری محور باشد رضایت طیف محدودی را تامین می کند. اما اگر متفکر محور و هنرمند محور و معنویت محور باشد می تواند آثار فاخری به ارمغان آورد. کما اینکه در برخی از برهه ها چنین بوده است. درمجموع کارنامه رسانه ملی در نشر فرهنگ و معارف نماز قابل قبول ولی نیازمند به تحول و تکامل است.

برای آنکه صدا وسیما بتواند به رسالت خود در ترویج معارف نماز عمل کند توجه به نکات ذیل ضروری است.

۱٫ در راس شورای اقامه نماز صدا وسیما به نیابت از رئیس یکی از معاونان کاردان و متنفذ قرار گیرد وجلسات شورا به منزله اتاق فکر نماز برنامه ریزی کند.

۲٫ در هر استان شورای اقامه نماز صدا وسیما با هدایت و رهبری مدیر شبکه استانی و مشارکت استادان حوزه و دانشگاه و هنرمندان متعهد تشکیل شود و پیرامون راه های نشر معارف نماز چاره اندیشی کنند.

۳٫در تولید برنامه های پرطرفدار به نحو هنرمندانه ای موضوع نماز و اهمیت آنرا بگنجانند.

۴٫در هر استان یک دور بین همراه با کارشناس دینی رهسپار مدارس و دانشگاه‌ها و مساجد و کارخانه‌ها و مراکز اداری شود و ضمن تصویر
برداری از مراسم نماز جماعت به اختصار با نماز گزاران در باره آثار نماز مصاحبه کند.

۵٫ گزیده ای از مراسم تجلیل از فعالان نماز دستگاهها را پخش کنند.۶٫هرچند صباح میز گرد نماز با شرکت عالم دین و پدر ومادر و معلم و دانش آموز و دانشجو اعم از دختر وپسر برگزار کنند ودر یک محیط صمیمی درباب آداب نماز و روش های دعوت به نماز بحث و تبادل نظر کنند.

۷٫سامعه جامعه را با شنیدن اخبار نمازو کارکرد مساجد به طور طبیعی مانوس کنند.

۸٫اسرار الصلوه ها و کتب فاخر و متون علمی و آموزشی و کتب ونرم افزار نماز کودکان را با روش هنری معرفی کنند.

۹٫ در برگزاری مسابقات و جشنواره‌های معارف نمازبا مشارکت نهادهای فرهنگی و انقلابی همت گمارند.

۱۰٫ نماز در سیره معصومین علیهم السلام را باکمک دانشگاهها و حوزه های علمیه و ستاد اقامه نماز و با روش هنری به جامعه معرفی کنند.

به غیر از این راه کارها می توان به برنامه های دیگری هم اشاره کرد. آنچه در این مرحله مهم است مواجهه هوشمندانه رسانه ملی با فریضه نماز و اجتناب از تساهل در این زمینه است. تندبادهای غرب گرایی وزیدن گرفته اند وباید با مدیریت جهادی و نگرش انقلابی به احیای معارف نماز در صدا وسیما پرداخت.

۴) رسانه
افزون بر رسانه ملی سایر رسانه ها در نشر معارف و اخبار نماز و فرهنگ سازی نقش موثر دارند.

امروزه هر رسانه ای یک مدرسه قلمداد می شود و بازده آموزشی و فرهنگی دارد. در دنیای معاصر زندگی بی رسانه میسر نیست و هر رسانه ای بخشی از نیازهای مخاطبان خود را مرتفع می کند. انسان معاصر همانطور که نیازمند اطلاعات عمومی در ابعاد مختلف زندگی اعم از اقتصادی و اجتماعی است به همان اندازه هم احتیاج به فهم امور معنوی دارد.
رسانه کارآمد به همه نیازهای روانی و اجتماعی مخاطبان عنایت دارد.

رسانه ای که در نظام اسلامی به اطلاع رسانی اشتغال دارد و مورد اعتماد مردم است نقش فرهنگ سازی برجسته‌تری درعمل ایفاء می کند. به طور کلی رسانه های دیجیتال ومکتوب و مصور دو اقدام سازنده در حوزه نماز می توانند انجام دهند.

۱٫ نشر اخبار و رویدادهای نمازی در جامعه اعم از اخبار نماز مدارس و مراکز علمی و مساجد و ادارات

۲٫ نشر معارف نماز با روش های گوناگون هنری وادبی و فرهنگی و علمی تحقق این دو رسالت خطیر برای همه رسانه‌های متعهد میسراست لیکن برای رسانه های انقلابی و دینی وجوب و وجاهت دو چندانی دارد.

به حق باید گفت تعدادی از رسانه های در سه دهه اخیر گویی امتداد ستاد اقامه نماز بوده اند ودر نشر اخبار و معارف نماز درخشیده اند.

برخی از خبرگزاریها و شبکه های صدا وسیما با احساس مسئولیت ویژه ای در خدمت معارف نماز بوده اند.

انتظار می‌رود کاروان این تعامل و هم افزایی رو به تکامل حرکت کند و کارنامه فردای رسانه ها درباب نماز از امروز بارورترباشد.ستاد اقامه نماز کشور به رسم حق شناسی از مدیران و برنامه‌ریزان نمازی مدارس و دانشگاه‌ها و رسانه ملی و رسانه‌ها وخبرگزاریهای متعهد قدردانی می کند و آمادگی خود را برای همکاری متقابل در جهت تحقق رهنمودهای ولی امر مسلمین در باب نشر معارف نماز اعلام می دارد.

لینک فضای مجازی

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.