اخبارحوزه ریاست

جلسه وبینار مدیران و کارشناسان ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سید احمد زرهانی، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور صبح روز سه شنبه چهارم اردیبهشت ماه درجلسه وبینار مدیران و کارشناسان ستاد اقامه نماز و بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج)، که با موضوع تبیین فرآیند ارزیابی عملکرد اقامه نماز و مهدویت دستگاه های اجرایی در سال ۱۴۰۲برگزار شد، ضمن خداقوت به مدیران و کارشناسان ستاد اقامه نماز استان های کشور در دستیابی به دستاوردهای مطلوب ستادهای اقامه نماز استان‌ها در سال جاری اظهار کرد: در شورای برنامه ریزی منطقه استان خوزستان پیشنهاد شد همانطور که ستاد اقامه نماز از دستگاه‌ ها و مدیران ارزیابی و نتیجه را اعلام می کند برای استان‌ها هم این فرصت فراهم شود تا مدیران ستاد اقامه نماز را ارزیابی کنند.

وی افزود: به همین منظور این موضوع در دستور کار قرار گرفت و پرسشنامه ای تهیه و در ماه های پایانی سال گذشته به استان ها ارسال شد.

زرهانی با یادآوری اینکه در کنار این نمرات مکتوب، رهنمودهای خوبی از استان ها به دست ما رسید که به مدیران و دستگاه های مرتبط با ستاد ابلاغ شد و استدعا شد کاستی ها برطرف گردد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور یکی از مهمترین فعالیت های ستاد اقامه نماز را ارزیابی از دستگاه ها عنوان کرد و گفت: ارزیابی ستاد اقامه نماز بر مبنای آیه إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکم بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ بنا شده است همانطور که جمهوری اسلامی، جمهوری عدل است و مهمترین ویژگی رهبر انقلاب بعد از فقاهت، عدالت است، ما نیز تابع عدل هستیم و بایستی در ستاد و صف در همه مراحل خدا را ناظر بدانیم و مبتنی بر موازین عمل کنیم.

وی با یادآوری اینکه اشراف و آگاهی، همدلی، حرف شنوایی و انتقاد پذیری مدیران و کارشناسان ستاد اقامه نماز بایستی به اصل آگاهی و اشراف نیز توجه ویژه داشته باشند؛ گفت: این آگاهی به این معناست که صرفا به بارگذاری گزارش و گردش کار اکتفا نکنید و باید راستی آزمایی شود؛ یکایک مدیران و معاونین استان ها باید به صورت مستقیم و غیرمستقیم در صحنه حضور داشته باشند و مشاهد میدانی کنند.

زرهانی با تاکید بر اینکه باید نقدپذیر باشیم و افراد بتوانند بی ترس و محافظه کاری از ما انتقاد کنند، تصریح کرد: حرف شنوی از جامعه تحت امر و تحت ارزیابی شرط عقل است؛ ما مدیران ستاد خود را داوطلبانه و براساس درخواست شورای منطقه در معرض ارزیابی قرار دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در هر استان دو نفر به عنوان اعضای تیم ارزیابی و منتخب دستگاه های اجرایی با رای آزاد و محرمانه انتخاب و با ستاد اقامه نماز فعالیت می کنند، گفت: لازم است تا تیم های ارزیاب را مورد سنجش قرار دهیم که آیا مرد میدان هستند و برای ارزیابی وقتی اختصاص می دهند؟ گزارشات را مطالعه می کنند؟ اگر فردی گزارشات را به دقت مطالعه نمی کند و موجب ضایع شدن حقی می شود، با رعایت احترام و ادب، فرد واجد شرایطی را جایگزین کنیم.

قائم مقام ستاد با اشاره به اینکه در ارزیابی، سیاست های انبساطی مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: امسال در تلاش هستیم تا میدان ارزیابی را فراخ کرده و از ظرفیت ارزیابان تازه نفس که توسط مدیران دستگاه‌ها به عنوان نمایندگان امین خود معرفی می کنند، استفاده شود.

وی با یادآوری اینکه در سال جاری نیز سفرهای استانی ادامه دارد و اولویت با استانهایی است که سال گذشته موفق به حضور در آن استان را نداشتیم است، گفت: امسال به گونه ای عمل خواهد شد که همکاران فرصت هایی برای سنجش ها منعطف داشته باشند.

به گفته وی، در ارزیابی برنامه های اقامه نماز در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۳۰ معیار برای ارزیابی کیفی در ذیل دو آیه الَّذینَ إِن مَکَّنّاهُم فِی الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاهَ» و «إِنَّ الصَّلَاهَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْکَر» تدوین شده است و تلاش می شود به تدریج، ارزیابی کمی محدودتر وارزیابی کیفی و تاثیرگذار معنوی نماز بر مناسبات ارتقاء یابد.

دکتر سید احمد زرهانی در پایان خطاب به مدیران و کارشناسان اقامه نماز خاطرنشان کرد: مدیر و کارشناسی موفق است که در حوزه تخصصی خود شناخت نظری و اقدام عملی داشته باشد؛ شناخت نظری یعنی تمام دستورالعمل های حوزه ارزیابی برنامه ریزی و نظارت را بداند و شناخت داشته و براساس آن شناخت اقدام عملی کند. در کار اجرایی مدیری توانا است که ضمن دارا بودن دانش مدیریت، به حوزه تخصصی خود اشراف داشته باشد و در کنار آن اقدامات را سازماندهی کرده و کار را پیش ببرد.

معارف مهدوی در مدارس، دانشگاه‌ها و حوزه های علمیه تدریس شود

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با تاکید بر اینکه باید به سمت ترویج فرهنگ مهدویت در مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه حرکت کنیم، گفت: مرکز تخصصی نماز و مهدویت در قم اساتید بسیار مجربی دارد که می توان از ظرفیت آن ها برای ترویج و آموزش معارف مهدوی استفاده کرد.

سید احمد زرهانی اظهار کرد: با تایید هیات مدیره بنیاد حضرت مهدی موعود(ع)، ماموریت های مهدوی در تفاهم نامه فی مابین ستاد اقامه نماز و دستگاه هایی اجرایی گنجانده شده است و حلاوت ذاتی موضوع مهدویت موجب استقبال دستگاه‌ها از این ماموریت شده است .

وی ادامه داد: برخی دستگاه ها در امر مهدویت کارنامه درخشانی دارند از جمله در دانشگاه آزاد کارهای خوبی در موضوع مهدویت شده است، لازم است فرهنگ مهدویت را به تدریج در دستگاه ها نهادینه کنیم و ماموریت های آن را به منصه ظهور برسانیم.

دکتر زرهانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در ارزیابی‌ها متوجه شدیم در برخی از استان ها، همکاران ما در حوزه مهدویت در کارگروه های ارزیابی ستاد اقامه نماز از دستگاه ها حضور فعال ندارند، تصریح کرد: در دستورالعمل ارسالی مقرر گردید در زمان ارزیابی از عملکرد دستگاه ها در امر مهدویت، مدیر بنیاد حضرت مهدی عج نیز در کارگروه با داشتن حق رای حاضر شود که لازم است همکاران ما این اصل را مراعات کنند.

دکتر زرهانی بیان داشت، هر اندازه بتوانیم باید فرهنگ مهدویت را در نسل نو، مدارس، دانشگاه و نظام اداری تحکیم ببخشیم و ترویج دهیم چرا که این امر باعث می شود جلوی بسیاری از انحرافات گرفته شود.

وی ظرفیت مهدویت را ظرفیت بسیار مناسبی برای معرفی جایگاه امامت، عصر غیبت، نواب خاص و عام و رسالت مسلمانان در عصر غیبت برشمرده و گفت که مساله حضرت مهدی(عج)منحصر به تشیع نیست در کتب معتبر اهل سنت نیز احادیث مهدوی بسیارمعتبری داریم که مورد اتفاق نظر برای همه علما از تمام مذاهب است، براین اساس مهدویت نه تنها وجه افتراق شیعه و سنی نیست بلکه وجه اشتراک شیعیان و اهل سنت است؛ همچون محبت اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام)، که این محبت انحصار به شیعه ندارد و تمام مسلمانان از تمام فرق مختلف محب اهل بیت(علیهم السلام) هستند.

زرهانی یادآور شد: افزون بر جایگاه مهدی موعود(عج)، اصل مهدویت یک اصل پذیرفته شده در اسلام و ادیان بسیاری همچون مسحیت، یهودیت، زرشتی ها و حتی برخی از ادیان و مکاتب است و معتقد هستند، آخر زمان متعلق به مصلحی است که زمین را از عدل پر می کند.

زرهانی با تاکید بر اینکه باید به سمت ترویج فرهنگ مهدویت در مدارس، دانشگاه ها، حوزه های علمیه حرکت کنیم، گفت: مرکز تخصصی نماز و مهدویت در قم اساتید بسیار مجربی در اختیار دارند که با بهره گیری از پژوهش ها و نرم افزارهای مربوط آماده ارائه خدمات به جامعه مخاطب هستند که می توان از ظرفیت آن ها برای ترویج و آموزش معارف مهدوی استفاده کرد.

وی گفت: در همین راستا در پی تفاهم نامه هایی که با ارتش، سپاه و حوزه های علمیه داریم می توانیم دوره های آموزشی برگزار کنیم. در استان ها هم با همکاری مدیران بنیاد حضرت مهدی (عج) و ستاد اقامه نماز این تفاهم نامه ها باید استانی شود.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه تلاش کنیم آب زلال اندیشه اسلامی از جویبار مهدویت رهسپار کارکنان دولت شود، گفت: پس از آن می توان ارزیابی انجام دهیم؛ اگر داشت نداشته باشیم؛ برداشت نخواهیم داشت. دانه اندیشه مهدوی را در اذهان کارمند، دانش آموز، طلبه و استاد دانشگاه بکاریم و آبیاری کنیم و پس از آن ارزیابی کنیم.

به گفته زرهانی، ارزیابی باید ماحصل کار مشارکتی دو جانبه برنامه ریزی شده باشد؛ با برنامه آموزش بدهید دانش افزایی را در دستور کار قرار دهید؛ سپس ارزیابی کنیم. ارزیابی زمانی موثر است که زیرساخت ها و مقدمات فراهم باشد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور با یادآوری اینکه مربیان با معارف نماز، مهدویت و تفسیر آشنا شوند، گفت: مقرر شده است که به مربیان قرآنی که در مدارس معارف نماز، مهدویت و تفسیر را تدریس می کنند حق الزحمه ای از منابع ستاد اقامه نماز پرداخت شود.

به گفته قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور، امسال ۳۰ معیار برای ارزیابی کیفی تدوین شده است و تلاش می شود به تدریج ارزیابی کمی را محدودتر وارزیابی کیفی و تاثیرگذاری معنوی نماز بر مناسبات را ارتقاء دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا