گفتگوهامرکز تخصصی نماز

گفتگو با کارشناس و مبلغه فعال عرصه نماز

به گزارش روابط عمومی مرکز تخصصی نماز، زینب رئیسی مبلغه عرصه نماز، شش سال به فعالیت تبلیغی در عرصه نماز مشغول هستند و در این مدت توفیق تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز در اقشار مختلف جامعه از قبیل حضور در دانشگاه ها، مدارس و پایگاه بسیج، مساجد و … داشته‌اند. در این گفتگوی کوتاه که توسط روابط عمومی مرکز تخصصی نماز انجام شد، درباره فعالیتشان در حوزه نماز با ایشان همراه می‌شویم.

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و بگویید چند سال سابقه تحصیل و تبلیغ در حوزه های مختلف دینی را دارید؟

زینب رئیسی هستم فارغ‌التحصیل حوزه علمیه خواهران در رشته اخلاق و تربیت اسلامی در مقطع کارشناسی‌ارشد، از اواسط طلبگی تا به حال به تبلیغ در شهرها، روستاها، و ارگان های مختلف از قبیل دانشگاه ها، مدارس و … پرداختم.

نحوه ارتباط شما با مرکز تخصصی نماز به چه شکلی بوده و چه دوره هایی را طی کرده‌اید تا وارد عرصه تخصصی تبلیغ در حوزه نماز شوید؟

از طریق بخش فارغ التحصیلان جامعه الزهرا (س) دوره‌ی تربیت مربی نماز معرفی شد و از آن جا که نماز از مهمترین شئون زندگی هر فرد در مجموع عمر هست، پیگیر دوره شدم.

دوره‌های مقدماتی و تکمیلی را  در مرکز تخصصی نماز گذراندم؛ مطالب نابی از چیستی نماز، آثارنماز، اسرارنماز، شیوه های دعوت به نماز، آیات، روایات نماز و سرفصل های مرتبط با کلاس داری، نوشتن و ارائه طرح درس برای مخاطبان دبستان، دبیرستان دوره اول و دوم و مخاطب عام و… تدریس شد تا با دستی پر در عرصه تبلیغ حاضر شویم.

انگیزه شما از فعالیت در حوزه نماز چیست؟

همان طور که مستحضرید نماز رکن اصلی زندگی آدمی ست،که با شناخت زوایای آن و همچنین عملی کردن درست آن، راه به بی نهایتی سعادتمند باز خواهد کرد و دنیای هدفمندی را به دنبال خواهد داشت. لذا شناساندن ابعاد نماز و مباحث مورد نیاز مخاطب در باب نماز مسلماً مورد توجه باری تعالی هست و بنده هم با توجه به اهمیت این امر الهی گرایش و انس خاصی باز نماز گرفتم.

استقبال و بازخورد مخاطبان از طرح مباحث نماز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مخاطبان ما عموماً دو دسته هستند؛ یک دسته اهل نمازی که شناخت کافی و وافی از ماهیت نماز، آثار، اسرار، ابعاد و… نماز ندارند و بعضاً منجر به کم اهمیتی، سستی، و گاه ترک نماز می‌شود که اکثرشان دانش آموزان مقاطع مختلف و بعضاً دانشجویان و در کل جوانان هستند و مشتاق همچین مباحثی هستند.

دسته دوم که عموماً والدین هستند و با نگرانی به ما رجوع می‌کنند که فرزندان یا نوه هایشان در نماز سستی دارند و در مواردی شکایت از ترک نماز دارند و با راهنمایی و بیان راهکار هایی با آرامش نسبی از ما خداحافظی می‌کنند.

گفتگو با کارشناس و مبلغه فعال عرصه نماز

 بیشتر سوالات و دغدغه مخاطبان شما چه مسائلی می‌باشد؟

گاهی با طرح سوال از ناحیه مخاطب و گاهی بالعکس، ما با طرح سوالاتی بحث مورد نظر رو شروع می کنیم اکثر سوالات در مورد علل ترک نماز، شیوه‌های دعوت به نماز، شبهات حوزه نماز و چیستی و چرایی نماز می باشد که در ادامه پاسخ به این سوالات ما از آثار نماز، اهمیت و جایگاه آن در زندگی، مسائلی را مطرح می‌کنیم.

غالباً از چه شیوه ای برای جذب مخاطب استفاده می‌کنید؟

شیوه شخصی بنده برای مخاطب عموماً ایجاد چالش و گفتگوی دوطرفه به شیوه عقل ورزی ست که با سوالات هدفمند از مخاطب، کم کم فرد را آماده شنیدن مباحث می‌کنیم و زمانی که ذهن آماده دریافت مطالب بود با استمداد از گفتگوهای ابتدایی بحث، شروع به تایید و تثبیت فرمایشات خود شخص می‌کنیم و فقط نکات تکمیلی را اضافه خواهیم کرد.

گفتگو با کارشناس و مبلغه فعال عرصه نماز

سطح اطلاعات و آگاهی مخاطبان و دغدغه آنها در مورد نماز را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اکثراً اطلاعات کافی و وافی درباره نماز ندارند یا باورهایشان نیاز به اصلاح دارد؛ وقتی مباحث را می‌شنوند دیدگاه شان نسبت به نماز و بعضاً دین، خدا، و مباحثی از این دست تغییر کرده و با ذهنی آرام جلسه را ترک می‌کنند. بعضاً مشتاق معرفی منابع هستند که کتب، لینک کانال مرکز تخصصی نماز، و سایت قنوت معرفی می‌شود.

 در پایان چه پیشنهادی برای مبلغین حوزه نماز دارید؟

کمتر از آن هستم که توصیه ای به اساتید محترم داشته باشم اما آنچه برای بنده در این سال‌ها مورد توجه بوده این است که گاهی مخاطب تحت فشارهای دیگری قرار دارد و فقط نیاز به درد و دل کردن دارد که بعد از تخلیه شدن فشارهایش با صحبت کردن آماده‌ی شنیدن مباحث خواهد بود به نظر بنده یک مبلغ علاوه بر تسلط به مباحث نمازی، مطالعات مشاوره‌ای هم داشته باشد یا دوره‌های مشاوره‌ هم شرکت کنند تا موضوعات مرتبط با نماز با شیوه‌های کاربردی به مخاطب منتقل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا