اخباربین الملل

پاسخ الازهر به شبهه قرآنی شیخ اماراتی درباره تارک‌ الصلاه

مرکز فتوای الازهر در واکنش به شبهه شیخ اماراتی درباره عدم ذکر مجازات برای تارک الصلاة در قرآن نوشت: تارک الصلاة بر دو نوع است کسی که عامدانه نماز نخواند و کسی که از روی سهل‌انگاری این فریضه را بجا نیاورد و هر کدام حکم خود را برای مجازات در پیشگاه خداوند خواهند داشت.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، وسیم یوسف، مبلغ اماراتی در یک کلیپ ویدئویی که در حساب کاربری خود در سایت ایکس منتشر شد، مدعی شده که هرگز در قرآن مجازاتی برای مسلمانی که نماز را ترک می‌کند، پیدا نمی‌کنید چون نماز محبت و عشق می‌آورد و خداوند هچ بنده‌ای را به عشق و حب خود مجبور نمی‌کند و افزود: «خداوند متعال درباره مجازات نماز برای مسلمانان سخنی به میان نیاورده بلکه درباره انکارکنندگان نماز سخن گفته است.»

مرکز فتوای الازهر در واکنش به شبهه این شیخ اماراتی درباره عدم ذکر مجازات برای تارک الصلاه در قرآن نوشت:  تارک الصلاه بر دو نوع است کسی که عامدانه نماز نخواند و کسی که از روی سهل‌انگاری این فریضه را بجا نیاورد و هر کدام حکم خود را برای مجازات در پیشگاه خدا خواهند داشت.

در ادامه بیان شده است: کسی که عمداً نماز نخواند، منکر این فریضه دینی است و قطعاً به حکم الهی مجازات خواهد شد. اما اگر کسی سهواً نماز را ترک کرد گناه کبیره مرتکب شده اما کافر و مرتد نیست.

مرکز فتوای الازهر در ادامه بیان می‌کند: ترک نماز مستوجب کفاره نیست اما اگر به دلیل خواب ماندن، فراموشی یا تنبلی خوانده نشود باید قضای آن در هر زمانی که فرد توانست بجا آورده شود؛ چراکه قضای فرایض فوت شده در هر زمانی که باشد مجاز است و شرط است که نمازگزار اگر هر ۵ نمازش قضا شد هر یک را به ترتیب قضا کند و اگر تعداد نمازهای قضا شده بیشتر بود ترتیب نداشته و فقط باید آن‌ها را بجا آورد.

در همین راستا، شیخ عبدالغنی هندی، عالم الازهر و عضو مجلس اعلای امور اسلامی مصر نیز در پاسخ به شبهه شیخ اماراتی تصریح کرد: عقوبت تارک الصلاه در کتاب و سنت وارد شده است و پیامبر(ص) درباره آن صحبت کرده است. خداوند در سوره مبارکه ماعون می‌فرماید: «فَوَیْلٌ لِلْمُصَلِّینَ ﴿۴﴾ الَّذِینَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ ﴿۵﴾ الَّذِینَ هُمْ یُرَاءُونَ ﴿۶﴾ وَیَمْنَعُونَ الْمَاعُونَ ﴿۷﴾: وای بر نمازگزارانی که از نمازشان غافلندُ آنان که ریا می‌کنند، و از دادن زکات و وسایل و مایحتاج خانه خودداری می‌ورزند» وقتی درباره کسانی که از نماز خود غفلت می‌ورزند، عبارت ویل(وای) را به کار می‌برد، به نظر شما در مورد کسانی که نماز نمی‌خوانند، وضعیت به چه شکل خواهد بود؟.»

این عالم الازهر مصر با تأکید بر اینکه سخن واعظ اماراتی نادرست و اشتباه است، افزود: هرکس نماز را از روی غفلت ترک کند، از او خواسته می‌شود تا توبه کند و بازگردد اما کسی که در نماز خود تنبلی می‌کند باید روی نمازش اصرار داشته باشد و هر کدام هم کیفر و مجازات خاص خود را دارد. حتی درباره به تأخیر انداختن نماز هم مجازاتی وجود دارد و از باب اولویت، برای ترک نماز نیز مجازاتی تعیین شده است.

منبع: خبرگزاری ایکنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا