اخبارگفتگوهاهمدان

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان:

اجرای طرح نماز یاوران دانش آموز در مدارس همدان

مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان گفت: طرح نماز یاوران دانش آموز از دو سال قبل در مدارس اجرا شد و از ظرفیت دانش آموزان در بسط فعالیت‌های نماز مدارس بهره گرفتیم.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان همدان و به نقل از خبرگزاری حوزه ، خداوند که خالق و آفریننده انسان‌ها است و سعادت و تکامل هدف از خلقت است نماز را وسیله عروج و ارتقای آدمی قرار داده است.نماز باعث یاد خدا است و یاد خدا باعث خویشتن‌داری و کنترل هوای نفس می‌شود.

آثار و برکات نماز خیلی زیاد است. نماز امکان ویژه و مخصوصی است که در اختیار ما قرار داده شده تا به کمک آن مشکلات معنوی و مادی خودمان را حل کنیم.نماز کارکرد های بسیار زیاد و تأثیرات عجیبی بر روح انسان دارد. نماز قبل از هرچیز چشم گفتن به خدا و اطاعت فرمان اوست.

باید توجه کرد که نماز محور تمامی عبادات و حتی طاعات است به حدی که فرموده اند:«اگر نماز بنده ای قبول شود ، اعمال دیگر او نیز قبول می شود و اگر نماز نمازش پذیرفته نشود، اعمال دیگر او نیز پذیرفته نخواهد شد»بنابراین از اهمیت خود نماز شروع می کنیم ؛ اهمیت اصل عبادت هم روشن می شود.

قرآن کریم درباره اقامه نماز بسیار تاکید دارد تا جایی که ۴۶ باز نماز را با واژه اقامه در تعبیرهای متعدد تکرار کرده است. بدون تردید یکی از مصادیق اقامه نماز گسترش و ترویج نماز در جامعه است .

اقامه نماز و نهادینه کردن فرهنگ اقامه نماز در بین نوجوانان که بخش اعظمی از روز را در مدارس می‌گذاشتند بسیار مهم است و این رسالت عظیم بر عهده اداره کل آموزش و پرورش است.

لذا مناسب دیدیم در آستانه برگزاری اجلاس استانی نماز با مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان گفت‌وگو کنیم که در ادامه مشروح گفت‌وگو با رسول شیدایی، مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان می‌آید.

چه چالش‌هایی در آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟

کمبود امام جماعت روحانی جهت اعزام به مدارس متقاضی، عدم اختصاص سرانه نماز مانند سال‌های قبل جهت پیشبرد اهداف نماز، نبود فضای مناسب نمازخانه ای در مدارس پرجمعیت و عدم وجود مکفی افراد مجربی که بتوانند به شبهات و سؤالات دانش آموزان پاسخ بدهند از مهمترین چالش‌های کاری حوزه اموزش و پروش است.

برنامه‌ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش آموزان چیست؟

طرح نماز یاوران دانش آموز از دو سال قبل در مدارس اجرا شد و از ظرفیت دانش آموزان در بسط فعالیت‌های نماز مدارس بهره گرفته شد، همچنین از ظرفیت فرهنگیان جهت پیشبرد اهداف نماز و اقامه آن استفاده شد و کسر کردن دقایقی از ساعات درسی مدارس و اضافه کردن به زنگ نماز جهت تضمین اجرای زنگ نماز ، اجرای پیش اجلاسیه‌های نماز در مدارس از ابتدای سال‌جاری به عنوان ابزاری جهت انگیزش بیشتر بخشی از اقدامات است.

نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش آموزان چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نقش خانواده و معلمان در نهادینه‌سازی نماز در میان دانش‌آموزان، به‌دلیل تأثیرگذاری الگویی و تربیتی آنان، بسیار حائز اهمیت است. خانواده‌ها به‌عنوان نخستین محیط تربیتی و معلمان به‌عنوان نزدیک‌ترین الگوهای رفتاری، نقش کلیدی در آموزش و تقویت این فریضه دارند. آموزش و پرورش با برگزاری دوره‌های توانمندسازی و توجیهی برای معلمان، همچنین تقویت ارتباط و همکاری با والدین، در تلاش است تا از این ظرفیت‌ها بهره‌برداری کرده و نماز را به‌عنوان بخشی از سبک زندگی دانش‌آموزان در مدارس نهادینه کند.

چگونه می‌توان از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش آموزان به نماز بهره برد؟

در دنیای امروز که فناوری‌های نوین و فضای مجازی نقشی چشمگیر در رشد و شکوفایی دانش‌آموزان دارند، استفاده از این ظرفیت‌ها برای آموزش و جذب آنان به نماز، امری ضروری است. فضای مجازی، به‌ویژه پلتفرم‌هایی مانند شاد که از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، می‌تواند بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ نماز فراهم کند. با ایجاد محتوای مناسب و فعالیت‌های دیجیتال هدفمند، می‌توانیم دانش‌آموزان را به‌طور مؤثرتر به نماز جذب کنیم.

تجربه‌های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش‌آموزان به نماز چیست؟

برگزاری دوره های آموزشی ویژه مدیران مدارس در سطح استان با حضور اساتید مطرح کشوری، اعزام ۱۰۰۰ دانش آموز نماز یاور و مسئول هیئت به شهر مقدس قم و تقدیر از بهترین و موثرترین افراد در برپایی مدارس در قالب اجلاسیه‌های نماز و سفیران اربعین از فعالیت های مهم استان در این راستا بوده است.

چه سیاست‌ها و برنامه هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟

برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس، چندین سیاست و برنامه اجرایی در نظر گرفته شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به برگزاری جلسات هماهنگی بین معاونت پرورشی استان و سایر معاونت‌های مرتبط، به‌ویژه معاونت‌های متولی آموزش مدارس، اشاره کرد. همچنین، استفاده از ظرفیت‌های مساجد در طرح‌های مؤثر پیوند مدرسه و مسجد و آموزش معلمان و دبیران جهت هماهنگی در برگزاری زنگ نماز در فرایند آموزشی مدارس از دیگر اقدامات کلیدی است. این برنامه‌ها با همکاری دبیران و هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف، برای ارتقای تربیت دینی دانش‌آموزان و هماهنگی بیشتر میان آموزش‌های رسمی و دینی در مدارس انجام می‌شود.

چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیت‌های فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد می‌کنید؟

یکی از فعالیت‌هایی که می تواند در جذب بهتر دانش آموزان به نماز موثر باشد استفاده از ظرفیت اردو و فضای اردوگاهی است که در سال تحصیلی گذشته در استان بصورت متمرکز در طرح معرفت ۸ در قم و سفیران اربعین دو در اردوگاه گنجنامه برگزار گردید و این فرایند بصورت غیر متمرکز در مدارس نیز انجام گرفته و قطعا نقش بسزایی خواهد داشت.

حضور دانش آموزان در مساجد همجوار مدارس در قالب طرح سه میم و حضور دانش آموزان در نمازهای جمعه شهرها هم از برنامه های موثر بوده که حتما در اولویت کاری قرار خواهد گرفت و در تلاشیم در سال تحصیلی جاری کمیت و کیفیت آنرا بهبود بخشیم.

پیام شما به معلمان دانش آموزان و خانواده ها در راستای ترویج نماز چیست؟

به همکارانم در کلیه مدارس و خانواده‌های محترمشان عرض ادب کرده و دست همیاری و همراهی به سوی تمامی این مولفه‌های مهم تربیت دینی مدارس دراز کرده و خواهشمندم برگزاری نماز در مدارس را پاس داشته و به جد معتقدیم اگر نماز این قله تربیتی نظام تعلیم و تربیت با دقت و با همراهی همگان پیگیری شود بخش اعظمی از آسیب های اجتماعی کاهش پیدا کرده و مسیر تربیت و پرور آنان به خوبی طی خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا