
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اصفهان، جلسه شورای اقامه نماز اداره کل آموزش و پرورش اصفهان با حضور حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رنجبر مدیر ستاد اقامه نماز استان، محمدرضا نظریان مدیرکل آموزش و پرورش اصفهان، حسین دهقانی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش و سایر اعضای شورا روز شنبه بیست و نهم شهریورماه در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین رنجبر در شورای اقامه نماز آموزش و پرورش اصفهان با بیان اینکه «نماز نقش بنیادین در زندگی فردی و اجتماعی داشته و آرامش و اعتدال را به جامعه تزریق میکند» اظهار داشت: خدا را شاکریم که توفیق یافتیم پیرامون مهم ترین موضوعی که نقش کاربردی در دنیا و آخرت انسان دارد، گرد هم آییم و برای آغاز سال تحصیلی جدید برنامه ریزی کنیم.
مشاور استاندار با اشاره به اهتمام ویژه وزیر آموزش و پرورش به موضوع اقامه نماز افزود: حضور مستمر وزیر در جلسات شورای عالی اقامه نماز خود نشان دهنده اهمیت این موضوع در سطح ملی است و لازم است این نگاه در سطح استان و شهرستان ها نیز جاری و ساری شود.
رنجبر در ادامه از جمع آوری و ارسال چهارده پیشنهاد محوری شش استان کشور از جمله اصفهان به وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: این محورها با هدف ارتقای جایگاه نماز در مدارس تدوین و برای طرح در شورای عالی نماز کشور ارائه شده است و اصل کار در مرحله اجراست و تحقق این پیشنهادها نیازمند همدلی و همراهی همه دستگاه ها و مجموعه آموزش و پرورش خواهد بود.
مدیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان با اشاره به پیگیری ها برای تأمین فرش نمازخانه مدارس گفت: در تفاهمی با خیرین و سازمان نوسازی مدارس، مقرر شده است در صورت تأمین پنجاه درصد هزینه از سوی خیرین، مابقی اعتبار نیز از طریق دستگاه های مسئول و منابع بودجه ای تأمین شود تا در گام نخست، یکصد مدرسه استان از فضای مناسب برای اقامه نماز برخوردار شوند.
وی با قدردانی از مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان و معاونان این ادارهکل خاطرنشان کرد: هدف ما در این شورا کمک و همدلی برای ترویج فرهنگ نماز در مدارس است و انتظار میرود همه ارکان آموزش و پرورش اعم از معاونان آموزشی، پرورشی و پشتیبانی در این مسیر همراه باشند تا بتوانیم با رویکردی تحولی و جدی، زمینه ارتقای تربیت اعتقادی و معنوی نسل نو را فراهم سازیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در شورای اقامه نماز آموزش و پرورش استان با قدردانی از حمایت های حوزه های فرهنگی و پرورشی در زمینه ترویج فرهنگ نماز اظهار داشت: نماز در آموزش و پرورش یک امر بنیادین و تکلیف تربیتی است و نباید تنها به عنوان یک دستور اداری و قانونی به آن نگریست.
وی افزود: تحقق سند تحول بنیادین بدون توجه جدی به ساحت اعتقادی و عبادی ممکن نیست و مدیران و معلمان باید با باور و الگو بودن زمینه حضور دانشآموزان در نماز جماعت را فراهم کنند.
محمدرضا نظریان با بیان اینکه «نقش معلمان در الگوسازی برای دانش آموزان بسیار تعیین کننده است» تصریح کرد: اگر معلمان و مدیران با باور قلبی و عملی خود نسبت به اقامه نماز پیش قدم باشند، دانش آموزان نیز به تبع آنان به این فریضه گرایش خواهند داشت.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: پیوند زدن محتوای دروس به خداشناسی و ارزش های عبادی، از مهم ترین راهکارهای ایجاد انگیزه در نسل جوان است.
وی در ادامه به نقش خانواده ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: تربیت دینی تنها در مدرسه شکل نمیگیرد، بلکه خانواده ها باید در این مسیر همراه شوند؛ استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان، برنامه های آموزش خانواده و مشارکت والدین در طرح هایی مانند «نمازیاران» میتواند پشتوانه ای مؤثر برای ترویج فرهنگ نماز در مدارس باشد.
نظریان اظهار داشت: داشتن فضای نمازخانه باید از شروط اصلی تأسیس و فعالیت مدارس باشد و نوسازی مدارس نیز موظف است این الزام را در نظر بگیرد و اقامه نماز در مدارس غیردولتی همانند مدارس دولتی باید مورد توجه جدی قرار گیرد و این موضوع نباید حالت تشریفاتی یا صرفاً کاغذی پیدا کند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به لزوم فعال سازی کمیته ها و کارگروه های اقامه نماز در نواحی و مناطق، بیان: این کمیته ها باید به صورت مسئله محور عمل کنند و به جای صورتجلسه های تشریفاتی، مشکلات واقعی مدارس را شناسایی و برای رفع آنها اقدام کنند و نتیجه برگزاری جلسات شورا زمانی مطلوب است که تغییر آن در رفتار و نگرش دانشآموزان نسبت به نماز دیده شود.
حسین دهقانی با تأکید بر لزوم همراهی همه بخش ها برای تحقق فرهنگ اقامه نماز خاطرنشان کرد: اقامه نماز در مدارس باید با حضور حداکثری دانش آموزان، در وقت فضیلت و با ایجاد جاذبه های محتوایی و محیطی برگزار شود تا بتوانیم در تربیت دینی نسل آینده اثرگذاری واقعی داشته باشیم.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش بر ضرورت توجه جدی مدیران به ابعاد پرورشی و فرهنگی تأکید کرد و با اشاره به اهمیت حفظ آرامش و سلامت جسمی و روانی مدیران و فرهنگیان اظهار داشت: مراقبت از سلامت فردی و خانوادگی، زیربنای اجرای موفق برنامه های آموزشی و پرورشی است و مدیران باید بدون نگرانی نسبت به پیشبرد امور با آرامش خاطر عمل کنند تا خدایی نکرده نارضایتی از سوی خداوند و خلق خدا پیش نیاید.
وی سه محور اساسی حوزه پرورشی در سال تحصیلی جدید را «اقامه نماز»، «کاهش آسیبهای اجتماعی» و «گسترش فعالیتهای فرهنگی و هنری» دانست و افزود: اقامه نماز و نهادینه سازی این فریضه الهی در مدارس اولویت نخست است و لازم است مدیران برای اجرای منظم آن برنامه ریزی کنند.
حسین دهقانی ادامه داد وگفت: همچنین با توجه به دغدغه های اجتماعی، به ویژه ضرورت فعالسازی «میز نماد» در شهرستان ها باید همه ظرفیت های بین بخشی برای کاهش آسیب های اجتماعی بهکار گرفته شود و توسعه فعالیت های فرهنگی و هنری، برگزاری مسابقات قرآن، عترت و نماز و برنامه های متنوع در این حوزه، نقش مهمی در غنی سازی اوقات دانش آموزان و کاهش آسیب های اجتماعی خواهد داشت.
دهقانی با تاکید بر جدیت در اجرای مراسم صبحگاه و برنامه های آغازین مدارس همچون زنگ مهر، زنگ مقاومت و ایثار و زنگ نماز، تصریح کرد: آغاز پر قدرت این برنامه ها میتواند مسیر سال تحصیلی را هموار کند.
معاون پرورشی و فرهنگی ادارهکل آموزش و پرورش استان اصفهان به موضوع ساماندهی نیروها در حوزه پرورشی اشاره و عنوان کرد: تغییر رشته و کیفیت بخشی نیروها مستلزم همکاری وزارت آموزش و پرورش و ایجاد امکان در سامانه ابلاغ است و تا زمان تحقق این امر، برخی محدودیت ها در جابه جایی نیروها وجود دارد و استفاده صحیح از ظرفیت نیروهای موجود و پرهیز از به کارگیری نیروهای ناکارآمد در حوزه حساس پرورشی و مشاوره ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
وی ضمن تأکید بر استمرار برنامه های توانمندسازی معاونان پرورشی در طول سال تحصیلی، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همدلی و تلاش جمعی، مسیر تعالی فرهنگی و پرورشی دانشآموزان با برکت الهی همراه باشد.