اخبارمعاونت ‌برنامه ریزی، نظارت و ارزیابی

آیین نامه جدید ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب هیات وزیران ابلاغ شد

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، سید علی مهدیان معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز کشور در گفتگو با خبرنگار مدیریت روابط عمومی، از ویرایش آیین نامه ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب هیات وزیران در دولت سیزدهم خبر داد.

مهدیان گفت: این آیین نامه با هماهنگی و حمایت و پشتیبانی ریاست و دبیر کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت و نمایندگان تام الاختیار دستگاه های اجرایی در تاریخ پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۲ از سوی معاون اول رئیس جمهور به کلیه دستگاه های اجرایی ابلاغ شد.

وی افزود: در ویرایش جدید بر اساس گزارشات و نظام مسائلی که در امر اقامه نماز در دستگاه های اجرایی احصا شده بود، به مسئولین کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دولت منعکس شد و در جلسات کارشناسی نسبت به تهیه و نهایی نمودن آیین نامه ترویج و توسعه نماز دولت اقدام شد.

مهدیان یادآور شد: اهم تغییراتی که در ویرایش جدید به آن پرداخته شده است، در چند محور قابل دسته بندی است که نکته اول و مهمترین بخش آن است، تشکیل شورای عالی اقامه نماز در قوه مجریه می باشد که در قالب ماده چهار آئین نامه دولت با ترکیب روسای سازمان های برنامه و بودجه، اداری و استخدامی، وزرای کشور، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، روسای ستاد اقامه نماز و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و نماینده رئیس جمهور در امر اقامه نماز تشکیل می شود که دبیرخانه این هیات در ستاد اقامه نماز می باشد.

وی افزود: بحث سیاستگذاری، نظارت، ارزیابی و ماموریتهای دستگاه های اجرایی متناسب با تکالیف سازمانی دستگاه در امر اقامه نماز تدوین و تصویب می شود و نظارت و ارزیابی آن با راهبری این شورا انجام شود.

معاون برنامه‌ریزی نظارت و ارزیابی ستاد اقامه نماز در ادامه افزود: نکته دوم در این آیین نامه تکمیل ماده ۵ آیین نامه قبلی است که تکالیف دستگاه های اجرایی در حوزه عمومی در آن احصا شده بود و در قالب شش بند به این برنامه‌ها اضافه شده است که اعم از نشست‌های آموزشی، مسابقات، جشنواره‌ها، همایش‌ها و … در این ماده جدید تحت عنوان ماده ۵ تکمیل و اجرا شده است.

سید علی مهدیان گفت: با توجه به تغییر ساختار دولت، وظایف و ماموریت‌ها نیز تغییر کرده است که در ویرایش جدید ضمن تغییر اسامی دولت دستگاه اجرایی و مدیریت نظامند دستگاه‌ها، توجه کردیم و برای مثال سازمان بهزیستی نهاد مستقل و زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان شد که در ویرایش جدید اصلاح شده است.

وی یادآور شد: تکلیف قانونی بر این امر مترتب شد و بحث نظارت بر فضاهای اقامه نماز از حیث مناسب سازی برای جانبازان و معلولین تحت قانون جامعه حمایت از خدمات جانبازان و ایثارگران تا بحث کودکستان‌ها و مهدهای کودک جزو وظایف سازمان بهزیستی انتزاع شده است و به تکالیف و ماموریت‌های سازمان ملی تعلیم و تربیت اضافه شده است و ماموریت‌ها متناسب با شرایط و ساختار موجود بازنگری و اصلاح شده است.

مهدیان‌ اظهار کرد: با توجه به پیشنهادات دستگاه‌های اجرایی در خصوص تکالیف و ماموریت‌ در دستگاه‌ها به روز رسانی شده است.

وی افزود: نکته بعدی این است که بعضی از دستگاه‌ها که در ویرایش قبل تکالیف اختصاصی بر آنها مترتب نبود در ویرایش جدید برای آنها پیش بینی شده است، مانند وزارت دفاع، جمعیت هلال احمر، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و وزارت امور اقتصاد دارایی که شامل این بند می‌باشد.

معاون برنامه ریزی نظارت و ارزیابی در پایان گفت: ماده آخری که در این بخش لحاظ شده است، ماده ۲۵ می باشد که اجرای احکام و اقدامات موضوع این آیین نامه با مقررات مربوطه و از محل اعتبارات مصوب هزینه‌ها و اعتبارات آن پرداخت خواهد شد.

جهت دریافت آیین نامه جدید ترویج و توسعه فرهنگ نماز مصوب هیات وزیران اینجا کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا