مادر نقش اصلی در شکلدهی باورهای دینی، اخلاقی و اجتماعی کودک دارد
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در گفتگو با مشاور امور بانوان ستاد اقامه نماز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در ارتباط با این موضوع پرداخت.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان اردبیل، با توجه به شعار سال ۱۴۰۴ ستاد اقامه نماز با عنوان “مادران، معماران فرهنگ اقامه نماز” طاهره رزاق پور مدیرکل بهزیستی در گفتگو با مشاور امور بانوان ستاد اقامه نماز به بیان دیدگاه ها و نظرات خود در ارتباط با این موضوع پرداخت.
مشروح این گفتگو را در زیر بخوانید.
نقش مادران در جامعه امروز و چالشهای پیش روی تربیت دینی فرزندان چیست؟
طاهره رزاق پور مدیرکل بهزیستی استان اردبیل در پاسخ به این سوال گفت: مادر اولین معلم کودک در خانه است و در سالهای ابتدایی زندگی نقش اصلی در شکلدهی باورهای دینی، اخلاقی و اجتماعی دارد. کودکان بیش از آنکه از گفتار مادر تأثیر بگیرند، از رفتار او الگو میگیرند. یک مادر مؤمن، با رفتار دینی خود، فرزند را بهسمت ایمان و معنویت سوق میدهد. آرامش درونی که مادر به فرزند میدهد، زمینهساز پذیرش ارزشهای دینی و اخلاقی است. مادران امروز میتوانند در فضای مجازی با تولید یا انتخاب محتوای مناسب برای فرزندان، نقش مؤثری در هدایت دینی داشته باشند.
از اصلی ترین چالشهای پیش روی تربیت دینی فرزندان می توان به موادری مانند: نفوذ رسانهها و فضای مجازی اشاره کرد که محتوای ضد دینی یا غیراخلاقی به راحتی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دارد و نقش مادر را در پایش و هدایت فرزند بسیار دشوار کرده است.
چالش دیگر تعارض میان ارزشهای دینی و فرهنگ غالب جامعه می باشد که برخی ارزشهای اجتماعی یا رسانهای در تضاد با آموزههای دینی قرار دارند و باعث سردرگمی کودک میشوند.
از دیگر چالش های مهم در تربیت دینی فرزندان می توان به مواردی مانند: کاهش زمان حضور مادر در خانه (بهدلایل شغلی یا اقتصادی)؛ ضعف در آموزش دینی خود مادران و فشارهای روانی و اقتصادی اشاره کرد.
چگونه میشود ارتباط مستمر خانه و مدرسه را مدیریت کرد تا در مسیر یک تربیت صحیح و موثر گام برداریم؟
طاهره رزاق پور در پاسخ اظهار داشت: برای ایجاد و مدیریت ارتباط مستمر و مؤثر بین خانه و مدرسه، باید یک همکاری منظم، شفاف و دوطرفه بین والدین و معلمان برقرار شود. خانه و مدرسه باید درک مشترکی از اهداف تربیتی و آموزشی داشته باشند. این به معنای آن است که ارزشهای اخلاقی، دینی و فرهنگی مشخص و هماهنگ باشد و اولویتها در تربیت (مثلاً مسئولیتپذیری، نظم، ادب) به طور مشترک مشخص شود.
آموزش والدین و معلمان یکی از اولویت های اساسی در این مسیر می باشد. برگزاری کارگاههای آموزشی برای والدین در زمینه تربیت دینی، فرزندپروری، روانشناسی کودک. آشنایی والدین با روشهای آموزشی جدید می تواند به ایجاد هماهنگی میان خانه و مدرسه کمک کند.
اصلی ترین تهدیدها و فرصت ها در تربیت دینی فرزندان چیست؟
مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در تربیت دینی فرزندان، فرصتها و تهدیدها هر دو نقش بسیار تعیینکنندهای دارند. شناخت این عوامل کمک میکند تا والدین و مربیان آگاهانهتر و هدفمندتر عمل کنند.
از مهمترین فرصت ها می توان به وجود فطرت دینی در کودک، نهاد خانواده به عنوان نخستین الگوی کودک، محیطهای دینی و مناسبتها اشاره کرد. گرایش به خدا، خیر، صداقت و محبت در ذات انسان نهاده شده و اگر درست هدایت شود، مسیر تربیت دینی را هموار میسازد. شرکت در نماز جماعت، هیئات، جلسات مذهبی و مناسبتهایی مانند محرم، رمضان و عید قربان، فرصتهایی بسیار مؤثر برای یادگیری عملی دین هستند.
دوگانگی بین خانه و جامعه یا مدرسه، الگوهای نادرست در رسانهها و فضای مجازی، تحمیل و اجبار در دینآموزی، را نیز می توان از مهمترین تهدیدهای پیش روی در تربیت دینی فرزندان برشمرد.
ضعف در باور و عمل والدین نیز از اساسی ترین تهدیدها در این مسیر به شمار می آید. والدینی که تنها به گفتار دینی بسنده کنند اما خود به آن عمل نکنند (مثل گفتن نماز بخوان ولی خودشان نخوانند) تربیت را تضعیف میکنند.
وی در پایان این گفتگو اظهار کرد: یک از آسیب های جدی در تربیت دینی فرزندان تأثیرپذیری کودکان و نوجوانان از همسن و سالان می باشد. لذا برخورد با آسیبهای نوجوانان در مدارس نیازمند ورود از حیطه روانشناختی است تا بتوانیم به درک بهتری از چالشها و نیازهای آنها برسیم.