
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان همدان، جلسه هماهنگی برگزاری دوره های آموزشی و توانمند سازی مدیران و معلمان آموزش و پرورش در همدان با حضور باقری مدیر کل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش، حجتالاسلام حسنی حلم مدیر ستاد اقامه نماز،امرایی معاون سیاسی و امنیتی استانداری، شیدایی مدیر کل آموزش و پرورش استان همدان و جمعی از نمایندگان دستگاه های متولی در روز چهارشنبه هشتم مرداد ماه در استانداری برگزار شد.
باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزشوپرورش نیز در این جلسه با تأکید بر ضرورت برگزاری دورههای توانمندسازی، اظهار داشت: بررسیهای میدانی نشان میدهد که بسیاری از دانشآموزان، دلیل نخواندن نماز را ناآگاهی از اسرار و فلسفه آن عنوان کردهاند.
وی افزود: اگر معلمان در این حوزه توانمند شوند و بتوانند این معارف را به زبان ساده منتقل کنند، نتایج بهتری خواهیم دید و دورههای آینده باید با محوریت آگاهی از اسرار نماز طراحی شوند.
باقری با بیان اینکه آسیبهای اجتماعی دغدغه اصلی جامعه است، گفت: ما باید از طریق آموزشهای هدفمند و تربیت صحیح فرزندان با محوریت نماز، در پیشگیری از این آسیبها گام برداریم.
حجتالاسلام حسنیحلم مدیر ستاد اقامه نماز استان همدان با اشاره به محورهای تفاهمنامه ستاد اقامه نماز و آموزشوپرورش تصریح کرد: توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان پرورشی از مهمترین اهداف این همکاری هستند .
وی با ارائه گزارشی از عملکرد سال گذشته گفت: بیش از ۲۰ استاد از مرکز تخصصی نماز قم به استان اعزام شدند و برای بیش از ۱۲۰۰ مدیر، معلم و مربی پرورشی دورههایی برگزار گردید.
در ادامه مدیر ستاد اقامه نماز تصریح کرد: اگر بتوانیم مدیران و معلمان را در زمینه نماز توانمند کنیم، نتایج آن در تربیت دانشآموز و در نهایت در جامعه نمایان خواهد شد.
در ادامه با بیان «یدُ الله مع الجماعَه»، بر لزوم همکاری و همافزایی در اجرای موفق این طرح تأکید کرد و گفت: باید سازوکار مشخصی برای اجرای دقیق این طرح ایجاد شود.
وی افزود: در مباحث فرهنگی زمانی میتوانیم مؤثر باشیم که به مؤلفههای مهمی چون مخاطبشناسی، نیازسنجی، روششناسی و زمانشناسی توجه ویژهای داشته باشیم.
امرایی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری همدان در این جلسه اظهار داشت: همانطور که در سایر حوزهها بهروزرسانی دانش ضروری است، در حوزه نماز نیز باید شیوههای ارتباطی با نسل جدید، بهویژه دانشآموزان، بهروز و اثربخش باشد.
وی با تأکید بر نقش والدین در تربیت دینی فرزندان افزود: لازم است آموزشهای مرتبط با نماز خانوادهمحور نیز طراحی شود.
امرایی در پایان خواستار توجه به استمرار دورهها، استفاده از روشهای نوین روانشناسی در تدریس، و ارزیابی اثربخشی دورهها شد و آمادگی کامل استانداری برای همکاری در اجرای این طرح را اعلام کرد.
شیدایی، مدیرکل آموزشوپرورش استان همدان نیز در این جلسه، نماز را مهمترین اولویت نظام تعلیم و تربیت عنوان کرد و گفت: توانمندسازی مدیران، معلمان و مربیان پرورشی در حوزه نماز، گفتمان اصلی آموزشوپرورش است.
وی با اشاره به اجرای دوره توانمندسازی ۱۲۰۰ نفر از فرهنگیان استان در سال گذشته، افزود: معلمان تأثیر بسیار مهمی بر جامعه هدف ما یعنی دانشآموزان دارند.
شیدایی همچنین طرح حضور ائمه جماعات ادارات در مدارس را بسیار اثربخش خواند و بر استمرار اینگونه برنامهها برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی تأکید کرد.