مدیر کل آموزش و پرورش آذربایجان غربی: مادران، نخستین الگوهای تربیت نسل نمازخوان

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز آذربایجان غربی ، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ نماز در بین نسل نو، روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” با علی اکبر صمیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان در روز سه شنبه هجدهم شهریورماه گفتگو کرد.
مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:
۱ـ چه چالشهایی در آموزش نماز به دانشآموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
جذاب نبودن روشهای سنتی آموزش برای نسل امروز که بیشتر به فضای تصویری و تعاملی عادت کردهاند. ضعف در الگوسازی؛ وقتی دانشآموز رفتار نمازگزارانه را در محیط اطراف کمتر میبیند، کمتر انگیزه پیدا میکند و کمبود وقت و تراکم برنامههای درسی که باعث میشود توجه به تربیت دینی گاهی در حاشیه قرار بگیرد.
همچنین فضای پررنگ رسانههای غیرهمسو که توجه نسل جوان را از معنویت به سمت سرگرمیهای سطحی میبرد.
۲ـ برنامهها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانشآموزان چیست؟
برگزاری جشنوارهها و مسابقات نماز (انشاء نماز، اذان، مقالهنویسی، فیلم کوتاه)، ایجاد نمازخانههای مجهز و جذاب در مدارس، استفاده از طرح همیار نماز؛ یعنی دانشآموزان خودشان مبلغ و یا برگزارکننده نماز جماعت باشند و برنامههای صبحگاه معنوی با قرائت قرآن و ذکر کوتاه قبل از آغاز کلاسها از جمله برنامه ها و ابتکارات مدارس می باشد.
۳ـ نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟
معلمان باید با رفتار خود الگو باشند؛ حضور داوطلبانه در نماز جماعت بهترین تبلیغ است. والدین با ایجاد فضای معنوی در خانه، زمانبندی نماز، و تشویق کلامی و عملی فرزندان میتوانند نقش بسزایی داشته باشند. همچنین هماهنگی خانه و مدرسه باعث میشود دانشآموز دو پیام متفاوت دریافت نکند.
۴ـ چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره برد؟
در این بخش می توان با تولید اپلیکیشنهای آموزشی و بازیمحور در حوزه نماز، پخش ویدئوهای کوتاه و جذاب درباره آثار فردی و اجتماعی نماز در شبکههای دانشآموزی، تشکیل گروههای مجازی دانشآموزی برای پاسخ به شبهات دینی و استفاده از موشنگرافیک و انیمیشن برای آموزش وضو، نماز و احکام به زبان ساده برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره برد.
۵ـ تجربههای موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز چیست؟
مسابقات استانی اذان و نماز که با استقبال گسترده دانشآموزان مواجه شده است، اجرای طرح “نماز اول وقت” در مدارس عشایری که دانشآموزان با کمترین امکانات، جمعی و با شوق نماز میخوانند و همکاری ستاد اقامه نماز استان در اعزام روحانیون و مربیان تربیتی به مدارس از تجربه های موفق استان می باشد.
۶ـ چه سیاستها و برنامههایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
این سیاست ها شامل گنجاندن مباحث تربیت دینی در برنامههای درسی رسمی به صورت هدفمند، کارگاههای مشترک برای معلمان پرورشی و مدیران مدارس و همکاری بین آموزش و پرورش، ستاد اقامه نماز، و مراکز فرهنگی ـ مذهبی استان می باشد.
۷ـ چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد میکنید؟
راهکارهای متنوعی در این زمینه وجود دارد؛ برگزاری اردوهای فرهنگی ـ زیارتی با محوریت نماز، استفاده از جوایز معنوی و مادی برای دانشآموزان فعال در اقامه نماز، تشکیل گروههای سرود و تواشیح نماز و دعوت از چهرههای محبوب ورزشی یا هنری نمازگزار برای الگو دادن به دانشآموزان.
۸ـ پیام حضرتعالی به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها در راستای ترویج نماز چیست؟
فرزندان عزیز ما باید بدانند که نماز، سرمایه اصلی زندگی و راز آرامش قلب و موفقیت واقعی است. از معلمان میخواهم خودشان بهترین الگو در این مسیر باشند. از والدین میخواهم فضای خانه را با نماز و یاد خدا روشن کنند و به دانشآموزان عرض میکنم: نماز نه فقط یک تکلیف، بلکه پلی است میان شما و آیندهای روشن، پر از امید، آرامش و عزت.