مدیرکل ارتباطات چهارمحال و بختیاری، نقش فضای مجازی در فرهنگسازی نماز برای نسل جوان را تشریح کرد
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات چهارمحالوبختیاری گفت: رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال میتوانند نقش مهمی در فرهنگسازی نماز و جذب نسل جوان به این فریضه دینی ایفا کنند که از مهمترین آنها میتوان به تولید محتوای جذاب و آموزشی، استفاده از محتوای چندرسانهای، ایجاد ارتباطات اجتماعی و استفاده از فناوریهای نوین و آموزش مهارتهای دیجیتال اشاره کرد.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان چهارمحال و بختیاری، تعدادی از شبکههای مجازی فارسی زبان در عصر انفجار اطلاعات و دیجیتال در دنیا تلاش میکنند که آموزههای ضد دینی را ترویج بدهند که ما در مقابل وظیفه داریم برای توسعه فرهنگ نماز در جامعه به خصوص برای نسل جوان پیشتاز باشیم تا محتواهای تولید شده از سوی آنها به نسل جوان آسیب وارد نکند.
باید در نظر داشت که ترویج نماز در نسل جوان با کلام، سخنرانی و … جوابگو نیست و امروزه در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت رسانههای اجتماعی میتوان نسل نمازخوانی تربیت کرد.
از همین رو، بهنام امانی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان روز شنبه، بیست و دوم شهریورماه، زمینه «ترویج نماز از طریق فضای مجازی و نقش رسانههای اجتماعی در فرهنگسازی نماز برای نسل جدید» در گفتگو با خبرگزاری ایکنا انجام داده که متن گفتگو را در ادامه میخوانیم:
فناوریهای نوین و فضای مجازی چه فرصتها و تهدیدهایی برای ترویج نماز در نسل جدید ایجاد کردهاند؟
بهتر است مواردی از تهدیدها و فرصتها را شرح دهیم، از جمله فرصتهای پیش آمده این موارد است که مختصراً مطرح میشود.
دسترسی آسان به محتواهای آموزشی و انگیزشی، ایجاد بسترهای تعاملی و گفتگو، یادآوری و برنامهریزی هوشمند،الگوبرداری و تأثیرپذیری از همسالان.
تهدیدهایی که فضای مجازی میتوان ایجاد کند شامل حواسپرتی و اعتیاد به فضای مجازی، محتواهای گمراهکننده و شبهات، تبلیغ سبک زندگیهای غیرمذهبی،کاهش ارتباطات چهره به چهره است.
چگونه میتوان از ابزارهای دیجیتال و اپلیکیشنها برای آموزش نماز و تقویت فرهنگی دینی بهره برد؟
محتوای آموزشی جذاب و تعاملی همانند آموزش وضو و نماز، داستانهای قرآنی و زندگی ائمه،موشن گرافیک برای مفاهیم عمیقتر و همچنین ابزارهای هوشمند و کمککننده مانند قبلهنما و اوقات شرعی دقیق، تقویمهای مذهبی میتوانند کمک کننده باشند.
تجربههای موفق استان در استفاده از فناوری برای آموزش و جذب نسل جوان به نماز چیست؟
برگزاری دورههای آنلاین و وبینارها، توسعه اپلیکیشنهای موبایلی، استفاده از شبکههای اجتماعی، برگزاری مسابقات و چالشها، تولید محتوای چندرسانهای، همکاری با نهادهای آموزشی، استفاده از فناوریهای نوین از جمله این موارد است.
چه راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی کودکان و نوجوانان پیشنهاد میکنید؟
آموزش و آگاهیرسانی، ایجاد محتوای مثبت، نظارت و مدیریت زمان، تشویق به فعالیتهای دینی، ایجاد فضای گفتگو، نقشآفرینی معلمان و مربیان، ایجاد الگوهای مثبت، استفاده از فناوریهای نوین و توجه به نیازهای روحی و عاطفی را میتوان به عنوان راهکار در نظر گرفت.
چه برنامههایی برای هماهنگی فناوری و آموزش دینی در استان وجود دارد؟
برنامههای آموزشی آنلاین، توسعه اپلیکیشنهای موبایلی، تولید محتوای چندرسانهای، برگزاری مسابقات و چالشها، همکاری با نهادهای آموزشی و فرهنگی، استفاده از فناوریهای نوین، تشکیل گروههای مجازی و پشتیبانی از تولید محتوا.
نقش رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال در فرهنگسازی نماز برای نسل جدید چگونه قابل بهرهبرداری است؟
رسانههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال میتوانند نقش مهمی در فرهنگسازی نماز و جذب نسل نو به این فریضه دینی ایفا کنند که از مهمترین آنها میتوان به تولید محتوای جذاب و آموزشی، ایجاد گروهها و صفحات تخصصی، استفاده از محتوای چندرسانهای، توسعه برنامههای تعاملی، تشویق به تولید محتوا، ایجاد ارتباطات اجتماعی و استفاده از فناوریهای نوین و آموزش مهارتهای دیجیتال اشاره کرد که با بهرهبرداری از این ابزارها و استراتژیها، میتوان به ترویج فرهنگ نماز در بین نسل نو کمک کرد و ارتباط آنها با مفاهیم دینی را تقویت نمود. این روشها میتوانند به ایجاد انگیزه و علاقه در جوانان نسبت به نماز و فعالیتهای دینی منجر شوند.
پیشنهادتان برای مشارکت خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری چیست؟
مشارکت خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری میتواند به تقویت آموزش دینی، به ویژه در زمینه نماز و مفاهیم مذهبی، کمک شایانی کند که مهمترین آن ها عبارتند از برگزاری کارگاههای آموزشی مشترک، ایجاد برنامههای مشترک مثل طراحی برنامههای فرهنگی و دینی که شامل فعالیتهای مشترک برای خانوادهها و دانشآموزان باشد. این برنامهها میتوانند شامل مسابقات، جشنها و مراسمهای مذهبی باشند.
همچنین تشویق به استفاده از منابع آنلاین و معرفی منابع آنلاین معتبر و مفید برای یادگیری نماز و مفاهیم دینی به خانوادهها و دانشآموزان. این منابع میتوانند شامل ویدئوها، مقالات و اپلیکیشنهای آموزشی باشند و استفاده از فناوریهای نوین را میتوان پیشنهاد داد.