اخبارزنجانگفتگوها

مدیر کل آموزش و پرورش زنجان: معلمان معماران هویت دینی نسل آینده‌ هستند

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز زنجان، در راستای نهادینه سازی نماز در میان نسل نو و در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در روز بیست و سوم شهریور ماه با ذبیح الله تاراسی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گفتگو کرد.

چه چالشهایی در آموزش نماز به دانش‌آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟

ذبیح الله تاراسی با اشاره به نا کارآمدی روش‌های آموزشی سنتی، آموزش مبتنی بر انتقال یک‌طرفه، با نیازهای شناختی و عاطفی نسل Z و Alpha که در اکوسیستم دیجیتال رشد کرده‌اند، گفت: چنین رویکردی در زمانه حاضر بازدهی ندارد و منجر به کاهش اثرگذاری آموزش‌ها می‌شود.

تاراسی افزود: رقابت گفتمانی در فضای دیجیتال، نفوذ محتوای شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌های دیجیتال با ارزش‌های متعارض، هویت دینی دانش‌آموزان را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با اشاره به ضعف شایستگی‌های تخصصی در برخی معلمان و مربیان پرورشی برای استفاده از روش‌های نوین آموزشی یاد آور شد که ای گونه ضعفها مانع از انتقال مؤثر مفاهیم فرهنگی می‌شود.

تاراسی اضافه کرد: فقدان هم‌افزایی بین ذی‌نفعان کلیدی (مدارس، خانواده‌ها، نهادهای دینی) منجر به پراکندگی پیام و کاهش تأثیرگذاری آن می‌شود و اجبار در اجرای برنامه‌های دینی یا تجربه‌های منفی گذشته، واکنش‌های دفاعی در دانش‌آموزان ایجاد کرده و اثرگذاری را کاهش می‌دهد.

در ادامه تاراسی به راهکارهای پیش رو اشاره کرد و گفت: توسعه پلتفرم‌های تعاملی برای آموزش عملی و جذاب نماز، طراحی برنامه‌های توسعه حرفه‌ای مستمر برای معلمان با تمرکز بر روان‌شناسی تربیتی، تشکیل شورای راهبردی با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، از راهکارهای اصلی مساله پیش روی ما میباشد.

وی همچنین گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر تجربه از طریق اجرای کارگاه‌های عملی و داستان‌محور با تمرکز بر ارزش‌های معنوی نماز، مانند آرامش روانی و انضباط فردی، با استفاده از روش‌های یادگیری فعال (مانند حل مسئله گروهی)،بازطراحی فضاهای معنوی مدارس و تبدیل آن‌ها به فضاهای چندمنظوره برای فعالیت‌های دینی و فرهنگی ،تقویت شایستگی مربیان از طریق برگزاری دوره‌های توسعه حرفه‌ای مستمر برای معلمان و مربیان پرورشی با تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی، روان‌شناسی نسل نو و روش‌های آموزش غیرمستقیم را میتوان از دیگر راهکارهای مساله پیش رو دانست.

ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش‌آموزان چیست؟

مدیر کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: توسعه پلتفرم‌های دیجیتال تعاملی برای آموزش عملی نماز که شامل شبیه‌سازی مراحل وضو و نماز همچنین اجرای برنامه‌های آموزشی مبتنی بر تجربه از طریق اجرای کارگاه‌های عملی و داستان‌ محور با تمرکز بر ارزش‌های معنوی نماز، مانند آرامش روانی و انضباط فردی، با استفاده از روش‌های یادگیری فعال (مانند حل مسئله گروهی)از راهکارهای این مساله است.

تاراسی ادامه داد: بازطراحی فضاهای معنوی مدارس و تبدیل آن‌ها به فضاهای چندمنظوره برای فعالیت‌های دینی و فرهنگی، تقویت شایستگی مربیان از طریق برگزاری دوره‌های توسعه حرفه‌ای مستمر برای معلمان و مربیان پرورشی با تمرکز بر مهارت‌های ارتباطی،روان‌شناسی نسل نو و روش‌های آموزش غیرمستقیم از موثر ترین کارهایی است که با برنامه ریزی و هدف گذاری بایستی به انها نزدیک شویم.

نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش‌آموزان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت: معلمان به‌عنوان الگوهای نزدیک و تأثیرگذار، با رفتار و نگرش مثبت به نماز، می‌توانند ارزش‌های معنوی را به دانش‌آموزان منتقل کنند و تسهیل‌گر یادگیری تجربی از طریق طراحی فعالیت‌های گروهی، مانند کارگاه‌های عملی یا گفت‌وگوهای معنوی در محیط مدرسه باشند.

چگونه می‌توان از فناوری‌های نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش‌آموزان به نماز بهره برد؟

تاراسی در پاسخ به این پرسش گفت: طراحی برنامه‌های بازی‌محور برای آموزش عملی نماز و تولید ویدئوهای کوتاه آموزشی جذاب همچنین استفاده از هوش مصنوعی برای ارائه محتوای شخصی‌سازی‌شده از بهترین کارهای قابل برنامه ریزی و اجرا در این زمینه است.

همچنین ایجاد کمپین‌ها و جوامع مجازی برای گفت‌وگو و تشویق دانش‌آموزان در این زمینه اهمیت بالایی دارد.

تجربه‌های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش‌آموزان به نماز چیست؟

تاراسی در ادامه افزود: برگزاری جشن‌های تکلیف جذاب با برنامه‌های متنوع مانند نمایش، سرود و داستان‌گویی، که حس مثبت و خاطره‌انگیز نسبت به نماز ایجاد کرده است و سپردن مسئولیت اقامه نماز به دانش‌آموزان داوطلب،زیباسازی نمازخانه ‌های مدارس، طراحی ساده اما دلپذیر نمازخانه‌ها با تمرکز بر آرامش و زیبایی محیطی، که دانش‌آموزان را به حضور داوطلبانه ترغیب کرده است از جمله اقدامات لازم در این زمینه است.

چه سیاست‌ها و برنامه‌هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟

تاراسی گفت: گنجاندن مفاهیم نماز و ارزش‌های دینی در دروس مرتبط (مانند هدیه‌های آسمانی) با رویکرد عملی و داستان‌محور، اجرای برنامه‌های مشترک با مساجد برای تقویت پیوند آموزش و دین از برنامه ریزی های انجام گرفته در این زمینه باید باشد.

چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش‌آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیت های فوق برنانه و فرهنگی پیشنهاد می‌کنید؟

برگزاری مسابقات خلاقانه با موضوعات مرتبط با ارزش‌های معنوی نماز (مانند مقاله‌نویسی یا تولید محتوای کوتاه) همراه با جوایز جذاب، برگزاری اردوهای تربیتی-تفریحی مشترک با مساجد و اماکن مذهبی و همچنین الگوسازی از چهره‌های محبوب و دعوت از شخصیت‌های مورد علاقه دانش‌آموزان برای صحبت درباره نقش نماز در زندگی‌شان از اصلی ترین راهکارها برای ترغیب دانش آموز به اقامه نماز است.

پیام حضرتعالی به معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌ها در راستای ترویج نماز چیست؟

مدیر کل آموزش و پرورش خطاب به معلمان گفت: شما معماران هویت دینی نسل آینده‌اید و با خلاقیت، صبر و الگوسازی عملی، نماز را به تجربه‌ای معنوی و جذاب برای دانش‌آموزان تبدیل کنید.

وی افزود: از روش‌های نوین آموزشی و گفت‌وگوهای صمیمی بهره گیرید تا قلب و ذهن شاگردان را به این فریضه الهی نزدیک کنید.
مدیر کل آموزش و پرورش خطاب به دانش‌آموزان گفت: نماز، لحظه‌ای برای آرامش و اتصال به خالق است، آن را نه به‌عنوان وظیفه، بلکه به‌عنوان فرصتی برای یافتن معنا و قدرت در زندگی‌تان تجربه کنید. با مشارکت فعال در فعالیت‌های دینی، آینده‌ای سرشار از امید و معنویت بسازید.

وی خطاب به خانواده‌ها گفت: خانه، اولین مدرسه تربیت دینی است و با اقامه نماز در کنار فرزندان، گفت‌وگو درباره زیبایی‌های آن، بذر ایمان را در دل آن‌ها بکارید زیرا  که همراهی شما با مدرسه و مسجد، پلی است برای نهادینه شدن فرهنگ نماز در زندگی فرزندانمان.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا