
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان لرستان، بیست و پنجم شهریوره ماه و در راستای نهادینه سازی نماز در میان نسل نو و همچنین در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان با سید عیسی سهرابی مدیر کل آموزش و پرورش استان که شامل چالشها، برنامهها، نقش والدین و معلمان، استفاده از فناوری، تجربههای موفق و سیاستهای اجرایی در این زمینه است، گفتگو کرد.
سوال :چه چالشهایی در آموزش نماز به دانشآموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
از چالش های نماز در دانش آموزان شامل بیانگیزگی دانشآموزان که نماز را بیشتر به چشم تکلیف میبینند تا نیاز، روشهای سنتی و تکراری آموزش بدون جذابیت، کمبود مربیان متخصص و ماهر در این زمینه، وضعیت فیزیکی نامطلوب نمازخانهها، ضعف برنامهریزی آموزشی مؤثر و هدفمند، تأثیرپذیری از فشار همسالان، جذب شدن دانشآموزان به محتواهای غیردینی در رسانهها و فضای مجازی، و همچنین ضعف پیوند خانواده و مدرسه در امر تربیت دینی است.
سوال : برنامهها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانشآموزان چیست؟
برنامهها و ابتکارات برای ترویج نماز شامل برگزاری کلاسهای مهارتی و جلسات پرسش و پاسخ با محوریت نماز، برگزاری جشنوارهها و استفاده از سرود و نمایش دانشآموزی با موضوع نماز، انتشار نشریه یا دیوارنامه، ایجاد نماز جماعت شاداب و جذاب، برگزاری اردوهای معنوی، برگزاری خلاقانه جشن تکلیف، ایجاد کانال مدرسه با محتوای نمازی (فیلم کوتاه، کلیپ، دلنوشته)، استفاده از اپلیکیشنهای تعاملی و برگزاری مسابقات آنلاین است.
سوال : نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟
نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز بسیار حیاتی است؛ والدین با الگو بودن در خانه، ایجاد محیطی آرام و صمیمی هنگام نماز، تشویق و حمایت عاطفی، و پاسخ به پرسشها و شبهات فرزندان میتوانند مؤثر باشند و معلمان نیز با ایفای نقش الگویی در مدرسه، آموزش نماز با داستان، شعر، سرود و بازی، و همراهی در نماز جماعت مدرسه نقش مهمی دارندهمچنین همکاری مشترک والدین و معلمان از طریق برگزاری جلسات اولیا و مربیان و پیگیری مستمر وضعیت فرزند، اثربخشی این نقشها را دوچندان میکند.
سوال : چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره برد؟
بهرهگیری از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش نماز نیز راهکاری کلیدی است که شامل برنامههای آموزش گامبهگام وضو، اذکار و حرکات نماز با صدا و تصویر، انتشار محتوای کوتاه (کلیپ، پوستر، دلنوشته) در کانالها و گروههای مدرسه، برگزاری چالشها و مسابقات آنلاین (مانند “چالش نماز اول وقت”)، تولید پادکستهای کوتاه، ساخت فیلم کوتاه دانشآموزی، و ساخت اینفوگرافی یا موشنگرافی درباره آثار نماز توسط تیمهای دانشآموزی میشود.
سوال : تجربههای موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز چیست؟
در بخش تجربههای موفق استان لرستان در ترویج نماز، طرح سراسری «نور چشم» از مهر ۱۴۰۱ شامل زنگ نماز، برگزاری نماز جماعت، جشن تکلیف، و گفتمانهای دینی (پیوند خانه، مدرسه، مسجد) به عنوان یک برنامه جامع معرفی شد. همچنین، توسعه زیرساختهای فیزیکی با توزیع ۴۰۰۰ متر مربع فرش سجادهای، اجرای طرح «آموزش عملی نماز» برای ۱۰۲ هزار دانشآموز، برگزاری جشن تکلیف برای حدود ۱۰۰۰۰ دانشآموز، مشارکت ۱۲ هزار دانشآموز در طرح پیوند مسجد و مدرسه، اقامه نماز جماعت در ۱۴۰۰ مدرسه استان، برگزاری اجلاسی سراسری نماز دانشآموزی، و بهرهگیری از ظرفیت روحانیت و تشکلهای دینی از دیگر اقدامات موفق این استان بود است.
چه سیاستها و برنامههایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
سیاستها و برنامههای هماهنگکننده بین آموزش رسمی و تربیت دینی شامل تأکید سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر تربیت دینی و معنوی، مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر الزام به برگزاری نماز جماعت و جشن تکلیف، برگزاری کلاسهای آموزش عملی نماز و وضو در مقاطع ابتدایی و راهنمایی، جشن تکلیف دانشآموزی به عنوان نقطه آغاز رسمی آموزش دینی، زنگ نماز و اقامه نماز جماعت در مدارس، برگزاری مسابقات (انشاء، اذان-احکام) با موضوع نماز، گفتمانهای دینی و نشستهای پرسش و پاسخ با حضور روحانیون و معلمان پرورشی، پیوند مسجد و مدرسه و تشویق حضور دانشآموزان در مسجد محله، ساخت و تجهیز ۱۲ باب نمازخانه در مدارس استان، آموزش و توانمندسازی معلمان پرورشی در شیوههای نوین تبلیغ نماز، حضور روحانیون در مدارس، تشویق و پاداش به مدارس موفق در ترویج نماز، برگزاری مسابقات مجازی قرآن و نماز، تولید محتوای چندرسانهای، و سامانههای رصد فعالیتهای دینی مانند سامانه نورینو است.
سوال : چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد میکنید؟
راهکارهای تشویق دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه شامل انتخاب دانشآموز نمازگزار نمونه ماهانه و معرفی در مراسم مدرسه، تشکیل گروههای “یاران نماز”، برگزاری اردوهای معنوی–تفریحی، اقامه نماز جماعت در آغاز یا پایان برنامههای ورزشی و جشنها، اجرای سرود و نمایش دانشآموزی درباره اهمیت نماز، برگزاری مسابقه کتابخوانی درباره نماز، طراحی اینفوگرافی، خطاطی یا کاردستی با موضوع نماز، و برگزاری نماز جماعت مشترک با اولیا در مناسبتهای خاص است.
سوال : پیام حضرتعالی به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها در راستای ترویج نماز چیست؟
سهرابی در این خصوص به اهمیت نماز به عنوان ستون دین و عامل خوشبختی و رستگاری تأکید کرد و گفت: با توجه به فراهم بودن زمینه گسترش و تعمیق فرهنگ اقامه نماز به لطف الهی و نظام جمهوری اسلامی، و همچنین تأکیدات وزارت بر اقامه نماز به عنوان اولویت در راستای شعار سال “نماز؛ الفبای تربیت”، همگان به تلاش وافر در راستای ترویج و گسترش فرهنگ اقامه نماز دعوت شدند تا نسلی پویا و اقامه کننده نماز تربیت شود و عاقبت نیکو برای همگان در هر دو جهان حاصل گردد.