
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز زنجان، در روز دوشنبه بیست و پنجم شهریور ماه، فرزاد توکلی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، در گفتگو با روابط عمومی، اهمیت بهرهگیری از فناوریهای نوین و فضای مجازی در ترویج فرهنگ نماز را در میان نسل جوان بسیار کلیدی دانست.
مشروح گفتگو با فرزاد توکلی مدیر کل ارتباطات و فن آوری اطلاعات را در ادامه بخوانید:
فناوری های نوین و فضای مجازی چه فرصت ها و تهدیدهایی برای ترویج نماز در نسل نو ایجاد کرده اند؟
فرصت های این حوزه در چند بخش قابل شناسایی است؛
استفاده از انیمیشن و موشن گرافیک و بازی های آموزشی مربوط به نماز با زبان ساده رسانه می تواند نوجوانان را به سمت بهره گیری از معارف و علاقه مندی به نماز تشویق کند، همچنین در بحث دسترسی آسان به تولیدات آموزشی نماز، نسل نو می تواند هر زمانی که نیاز داشته باشد و در هر مکانی که باشد با استفاده از فناوری های نوین به برنامه های اذان گو و نکات آموزشی (صوتی و تصویری) و کلیپ و محتوای مربوط به نماز و معارف دینی در تلفن همراه خود دسترسی داشته باشد.
و در مورد استفاده از تعاملات دو طرفه میتوان گفت عضویت در گروهها مجازی به منظورتبادل اطلاعات مذهبی و بیان احکام و سخنرانی انگیزشی نماز و مطالب مرتبط می تواند زمینه ساز گرایش بیشتر جوانان به نماز باشد.
وی با اشاره به تهدیدات مختلف در فضای مجازی افزود: استفاده نادرست و بیش از اندازه از فضای مجازی باعث می شود وقت جوانان را به شکل کاذب پر کند و باعث دوری آنان از نماز می شود.
چگونه می توان از ابزارهای دیجیتال و اپلیکیشن ها برای آموزش نماز و تقویت فرهنگ دینی بهره برد؟
توکلی در پاسخ به این سوال گفت: می توان با استفاده از ترکیب آموزش و سرگرمی مانند ساخت برنامه آموزشی مرحله به مرحله نماز به صورت انیمیشن و یا برنامه آموزش ذکرهای نماز و یا استفاده از ماجراجویی و هیجان در بازی های مذهبی برای آموزش نماز به نسل نو استفاده کرد.
تجربه های موفق استان در استفاده از فناوری برای آموزش و جذب نسل نو به نماز چیست؟
استفاده از ابزارهای نوین و فناوری های دیجیتال می تواند نقش موثری در جذب جوانان به نماز داشته باشد. همچنین طراحی اپلیکیشن هایی برای آموزش احکام و قرائت نماز و تولید محتوای صوتی و تصویری با بهره گیری از انیمیشن و موشن گرافیک با محوریت پاسخگویی به سوالات مربوط به نماز از موارد موثر می باشد.
چه راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی کودکان و نوجوانان پیشنهاد می کنید؟
عدم دسترسی به افرادی در فضای مجازی که روش زندگی غیر دینی را تبلیغ می کنند و جایگزین کردن الگوهای مثبت در شبکه های اجتماعی برای نوجوانان می تواند در کاهش اثرات منفی تاثیرگذار باشد.
در زمینه تقویت ارتباط اجتماعی و مذهبی تلاش کنیم کودکان را همراه خود جهت اقامه نماز به مسجد و اماکن مذهبی ببریم.با کنترل کردن تلفن همراه نوجوانان و صحبت و ارتباط چشمی با انها و راهنمایی انها به استفاده از تولیدات سالم و تاثیر گذار، نصب برنامه های جذاب جهت آموزش نماز به نسل نو.
توکلی افزود: اگر نوجوان تحت تاثیر فضای منفی رسانه ها قرارگرفت با آرامش و زبان مخصوص خودشان بایستی به آنان پاسخ داد.
چه برنامه هایی برای هماهنگی فناوری و آموزش دینی دراستان وجود دارد؟
مدیر کل ارتباطات گفت: اعطای تسهیلات به شرکتهایی که در زمینه ساخت اپلیکیشن مرتبط به نماز و معارف دینی فعالیت دارند میتواند در این زمینه بسیار موثر باشد.
نقش رسانه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال در فرهنگ سازی نماز برای نسل نو چگونه قابل بهره برداری است؟
ایجاد گروهها و کانال ها در فضای مجازی برای پرسش و پاسخ به مسائل دینی نوجوانان و همچنین معرفی نماز به نوجوانان از طریق فضای مجازی بعنوان اینکه مانع پیشرفت علمی و اجتماعی نیست بلکه تقویت کننده آنهاست و استفاده از چالش های فضای مجازی مانند نماز در نوجوانان و تشویق آنها به شرکت در آن چالش و اشتراک گذاری عکسهای مرتبط به نماز، استفاده از موشن گرافیک های کودکانه درمورد ضرورت اقامه نماز.
پیشنهاد حضرتعالی برای مشارکت خانواده ها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری چیست؟
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تعامل مدارس و خانواده ها در زمینه ترویج فرهنگ نماز به ایجاد فضای معنوی در مدرسه و خانواده کمک می کند که در نهایت باعث رشد و تعالی معنوی دانش آموزان خواهد شد. استفاده از برنامه ها و محتوای رسانه ای در خصوص نماز تاثیر مثبتی بر افزایش انگیزه و علاقه مندی دانش آموزان به نماز دارد. خانواده و مدارس می توانند الگوی مناسبی جهت استفاده مثبت کودکان از دنیای فناوری باشند.
همچنین استفاده از یادآوری های دیجیتال برای یادآوری وقت نماز توسط والدین در منزل، اشتراک گذاری مطالب آموزنده و مثبت آموزشی بین والدین و فرزندان، کاهش استفاده از فضای مجازی توسط خانواده و الگوبرداری صحیح فرزندان از این مورد، استفاده از فناوری جهت آموزش مسائل مذهبی به دانش آموزان توسط مدارس و تشویق دانش آموزانی که در مورد یادگیری محتوای دروس از فناوری استفاده می کنند توسط مدارس در مشارکت خانواده ها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری موثر است.