مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویر احمد: تبیین مقوله نماز در سطح مدارس از مهمترین برنامه های آموزش وپرورش است

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان کهگیلویه وبویر احمد، ایوب رضایی مدیرکل آموزش وپرورش استان روز سه شنبه، بیست و پنجم شهریور ماه، در پاسخ به چالشهای آموزش نماز دانشآموزان در استان و راهکارهای رفع آنها، ضمن تبریک فرا رسیدن آغاز سال تحصیلی و بهار تعلیم و تربیت اظهار کرد: نسل امروز با دنیایی متفاوت از سرگرمیها ، فضای مجازی و رسانهها مواجه است و همین موضوع باعث میشود گاهی از توجه به عبادت غفلت شود. نبود جذابیت در شیوههای ارائه آموزش نماز در مدارس و گاهی ضعف در پیوند دادن نماز با نیازهای روحی و عاطفی نوجوانان، از مهمترین چالشهاست که خوشبختانه در سال تحصیلی اخیر که رو به پایان است فعالیت های خوبی برای اقامه این فریضه الهی در مدارس انجام گرفت.
برنامهها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانشآموزان چیست؟
تببین مقوله نماز در سطح مدارس استان از مهمترین برنامه های آموزش وپرورش است. اجرای طرح نماز اول وقت در مدرسه، برگزاری جشنواره ها، سرود و تئاتر با موضوع نماز، جلسات پرسش و پاسخ با حضور روحانیون جوان و همچنین معرفی دانشآموزان الگوی نماز از جمله ابتکاراتی است که در مدارس مورد توجه بوده و استقبال خوبی داشته است. این اقدامات، نماز را از یک برنامه معمولی و تشریفاتی به یک تجربه عمیق و شیرین تبدیل کرده است.
نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانشآموزان چگونه ارزیابی میشود؟
بهترین آموزش برای نماز، رفتار روزمره معلم و والدین است. وقتی دانشآموز معلم خود را در مدرسه وقتشناس و مقید به نماز ببیند، یا در خانه شاهد آرامش و معنویت خانواده باشد، تأثیر آن چندین برابر آموزش رسمی خواهد بود. هماهنگی میان خانه و مدرسه در این زمینه نقش کلیدی دارد.
چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره برد؟
دنیای امروز دنیای ارتباطات است و هر روز شاهد گسترش فناوریهای نوین در دنیا هستیم ، باید از زبان فناوری برای گفتوگو با نسل جدید استفاده کرد. طراحی اپلیکیشنهای بازیمحور درباره نماز، ساخت ویدئوهای کوتاه و جذاب، ایجاد مسابقات آنلاین و حتی استفاده از بستر فضای مجازی برای آموزش نماز، نمونههایی از راهکارهای نوین هستند. در واقع اگر ارزش ، اهمیت و فوائد نماز با زبان هنر و تکنولوژی معرفی شود، نسل امروز با اشتیاق بیشتری آن را میپذیرد.
تجربههای موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز چیست؟
برگزاری منظم نماز جماعت در مدارس و پخش زنده از صدا وسیمای مرکز استان با حضور نماینده محترم ولی فقیه و ائمه جمعه در مدارس از کلیدی ترین برنامه هایی بود که در آموزش وپرورش در حال اجراست و استمرار خواهدد داشت.
دانشآموزان نیز بهعنوان سفیران نماز در کلاسهای خود فعالیت می کنند ، از جهتی پیوند دادن نماز با برنامههای جذاب مانند اردوهای فرهنگی، جشنوارههای هنری و حتی فعالیتهای ورزشی، باعث پر رنگ شدن نماز بین دانشآموزان شده است.
چه سیاستها و برنامههایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
رویکرد ما درآموزش وپرورش این است که نماز در متن تمام فعالیتهای آموزشی و پرورشی جریان داشته باشد. کارگاههای آموزشی و توانمندسازی معلمان، حضور روحانیون جوان در مدارس، استفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و هماهنگی با نهادهای فرهنگی و مذهبی استان، از برنامههای اصلی در این مسیر است که با جدیت دنبال می شود.
چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوقبرنامه و فرهنگی پیشنهاد میکنید؟
باید نماز را با اقدامات خلاقانه به دانش آموزان آموزش داد. تشکیل گروههای همیار نماز، برگزاری مسابقات فرهنگی ، هنری با موضوع نماز، معرفی و تقدیر از دانشآموزان نمازگزار نمونه و حتی دعوت از حضور والدین دانش آموزان در برنامه های نماز جماعت در مدارس، از جمله راهکارهایی است که جذابیت اقامه نماز را برای نسل جوان دوچندان میکند.
پیام شما به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها در راستای ترویج نماز چیست؟
نماز نهتنها یک فریضه الهی، بلکه یک پناهگاه روحی در برابر سختیهای زندگی و مایه آرامش انسان است. اگر معلمان و والدین با عشق و باور نماز را در عمل نشان دهند، دانشآموزان آن را چراغ زندگی خواهند دید نه تکلیف معمولی. انتظار می رود مقوله مهم و تاثیرگذار نماز را با محبت، آرامش و شیرینی به فرزندانمان معرفی کنیم تا نسل آینده ما سرشار از ایمان، اخلاق و آرامش باشد.