مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی: معلمان و والدین دو بال اصلی در نهادینهسازی فرهنگ نماز هستند
پیرحسینلو، به چالشها و راهکارهای ترویج نماز در مدارس پرداخت و گفت: برای جذب نسل نو به نماز باید هم خانواده و هم مدرسه همزمان وارد عمل شوند و با روشهای نوین، فضای معنوی، خلاق و پرنشاطی در مدارس ایجاد کنند.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان مرکزی، عبدالرضا پیرحسینلو مدیر کل آموزش و پرورش استان روز چهارشنبه بیست و ششم شهریور ماه در گفتگو با روابط عمومی ستاد گفت: نماز به عنوان رکن اصلی تربیت دینی در مدارس، نیازمند برنامهریزی منسجم، روشهای نوین آموزشی و همافزایی خانوادهها و معلمان است، که اگر این مهم به درستی و با همدلی هر چه بیشتر محقق شود شاهد اتفاقات خوب در جامعه و رشد فکری، فرهنگی و دینی فرزندان و آینده سازان این مرز و بوم هستیم.
عبدالرضا پیرحسینلو، مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی، ضمن تشریح وضعیت موجود و اقدامات انجامشده در این راستا، بر اهمیت توجه ویژه به این فریضه الهی در محیطهای آموزشی تأکید کرد.
چالشهای آموزش نماز در مدارس
وی با اشاره به موانع موجود در مسیر آموزش نماز به دانشآموزان گفت: اولویت نداشتن نماز در برخی خانوادهها، کمبود نیروی روحانی و مربی توانمند، فضای مسموم مجازی، روشهای سنتی و غیرجذاب در آموزش، کمبود نیروی طرح امین در مدارس، مشکلات فیزیکی همچون نبود سرویسهای بهداشتی و نمازخانه مناسب و همچنین کمبود مشوقهای فرهنگی از مهمترین چالشهای موجود است.
ابتکارات مدارس برای ترویج نماز
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی به برنامهها و ابتکارات مدارس اشاره کرد و افزود: برگزاری نماز جماعت با حضور عوامل مدرسه، تشویق و تقدیر دانشآموزان فعال، دعوت از اساتید و مبلغین مجرب، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و آموزش خانوادهها، مسابقات قرآن و نماز، کارگاههای آموزشی ویژه اولیا، اجلاسیههای نماز با حضور اساتید برجسته و حتی طراحی چالشهایی مثل “آرامش ۷ روزه” برای ارتباط بیشتر دانشآموزان با معنویت، از جمله اقدامات خلاقانه مدارس است.
پیرحسینلو در ادامه به نقش معلمان و خانواده نیز تأکید کرد و گفت: معلمان و والدین مکمل یکدیگر هستند، معلمان با آموزش و الگو بودن، و خانوادهها با پایبندی عملی، میتوانند اثرگذارترین نقش را در نهادینهسازی نماز در زندگی دانشآموزان ایفا کنند.
وی در ادامه به فناوریهای نوین و نماز اشاره کرد و گفت: فضای مجازی و فناوریهای نوین اگر درست مدیریت شوند، ظرفیت بزرگی برای آموزش نماز دارند، از تولید محتوای متناسب با سن دانشآموزان، موشن و انیمیشن گرفته تا طراحی بازیهای رایانهای با موضوع نماز، ایجاد رقابتهای مجازی و انتشار کلیپهای آموزش صحیح وضو و نماز، همگی ابزارهایی برای جذب نسل نو هستند.»
مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی به تجربههای موفق استان اشاره کرد و گفت: برگزاری اردوهای ویژه نماز، طرح “میهمانی محراب” با حضور امام جمعه در مدارس، انتخاب یاوران نماز در هر کلاس، جشنواره “نماز نما” با موضوع فیلم کوتاه و همکاری با نهادهای فرهنگی همچون تبلیغات اسلامی و کانونهای مساجد، از جمله نمونههای موفق در ترویج نماز میان دانشآموزان بوده است.
هماهنگی آموزش رسمی و تربیت دینی
پیرحسینلو در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه محتوای درسی مدارس باید با ارزشهای دینی هماهنگ باشد، خاطرنشان کرد: آموزش مهارتهای زندگی دینی، تأکید بر ارزشهایی همچون صداقت، عدالت و احترام به دیگران، و ارتقای مهارت معلمان در حوزه تربیت دینی از سیاستهای جدی آموزش و پرورش استان است.
وی همچنین به راهکارهای فوقبرنامه برای تشویق دانشآموزان نیز اشاره و ادامه داد: اردوهای تشویقی، تشکیل گروه یاوران نماز، جشنوارههای خلاقیت، برنامههای پردهخوانی با موضوع نماز، تخفیف مراکز تفریحی برای فعالان نماز، طرح خادمالصلاه و کارگاههای هنری همچون نمایش و نقاشی از جمله راهکارهای جذاب برای علاقهمند کردن دانشآموزان به نماز هستند.
پیرحسینلو در پایان خطاب به جامعه فرهنگی استان گفت: معلمان چراغ هدایت نسل آیندهاند، شما میتوانید با رفتار و گفتار خود الگوی نماز برای دانشآموزان باشید.
وی ادامه داد: دانشآموزان عزیز، نماز کلید آرامش و موفقیت شماست، آن را با عشق بخوانید و به اول وقت اهمیت دهید، والدین گرامی نیز با عمل خود، بهترین الگو برای فرزندان خواهند بود، فضای خانه را معنوی کنید و فرزندانتان را با محبت به نماز دعوت کنید.