از چالش تا راهکار؛ روایت مدیرکل آموزشوپرورش سمنان از ترویج فرهنگ نماز در مدارس

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان سمنان، در راستای نهادینه سازی نماز در میان نسل نو و در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در روز بیست و هفتم شهریور ماه با قاسم شریفی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گفتگو کرد.
چه چالشهایی در آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
قاسم شریفی، مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان، در پاسخ به این پرسش گفت:در فضای پرهیاهوی رسانهها و جاذبههای مجازی، گسست نسل امروز از معنویت، بزرگترین چالش آموزش نماز است. محدودیت زمانی مدارس و نگاه صرفاً ابزاری به اقامه نماز، وزن و حقیقت آن را تضعیف کرده است. افزون بر این، غفلت خانوادهها از مسئولیت تربیت عبادی فرزندان، بستر اصلی این دوری را فراهم ساخته است.
برنامه ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش آموزان چیست؟
وی در ادامه توضیح داد:مدارس با برپایی نماز جماعت باشکوه در چارچوب «سجادههای عاشقی» به همراه حضور فعال مدیران و معلمان، اجرای مسابقات فرهنگی ـ هنری با موضوع نماز، تولید محتوای چندرسانهای توسط دانشآموزان و ایجاد «زنگ نماز خلاقانه»، گامهای متعالی در عرصه ترویج فرهنگ نماز و تربیت دینی برداشتهاند.
نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش آموزان چگونه ارزیابی میشود؟
شریفی در این باره اشاره کرد:نماز در قلب دانشآموزان شکوفا میشود زمانی که معلمان و والدین خود تجسم عطر و زیبایی نماز باشند. الگو بودن مربیان و خانوادهها، علاوه بر بیان کلامی، نمودار عملی نهادینهسازی عمیق نماز است؛ زیرا نگاه عاشقانه و تعهد قلبی آنان چون چراغی تابناک، مسیر هدایت نسل جوان را روشن میسازد.
چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش آموزان به نماز بهره برد؟
وی ادامه داد:فناوریهای نوین، در مسیر هدایت معنوی، نعمتی بزرگ به شمار میآیند. تولید پویانماییهای کوتاه آموزشی، اپلیکیشنهای تعاملی مبتنی بر نماز، برگزاری پویشهای مجازی و بهرهگیری هدفمند از ظرفیت شبکههای اجتماعی ویژه دانشآموزان، پلی است برای نزدیکی نسل امروز به ساحت قدسی نماز و ارزشهای الهی.
تجربه های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش آموزان به نماز چیست؟
مدیرکل آموزشوپرورش استان در پاسخ به این پرسش گفت:اردوهای نماز و معنویت، دورههای توانمندسازی مربیان و ائمه جماعت، موجهای نمازی در مدارس، تشکیل گروه مجازی «من یک بلال هستم» در ترویج اذان و نماز اول وقت، پویش «قاب بندگی»، مسابقات کتابخوانی با موضوع نماز و دعوت از الگوهای جذاب نوجوانان در صفوف نماز جماعت، از جمله دستاوردهای ماندگار و ارزشمند استان هستند.
چه سیاستها و برنامه هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
وی افزود:تلفیق آموزههای دینی در کتابهای درسی، تأکید بر زنگ نماز در برنامه رسمی مدارس، حضور فعال روحانیون و مشاوران مذهبی، و تشکیل شورای اقامه نماز در مدارسی که مأمن پرورش معنوی است، سیاستهایی هماهنگ و هوشمندانهاند که وحدت دو بال آموزش رسمی و تربیت دینی را تضمین میکنند.
چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد می کنید؟
شریفی تصریح کرد:اعطای نشان «دانشآموز نمازگزار برتر»، اردوهای زیارتی، گسترش طرح سجادههای عاشقی، توسعه جلسات گفتمان دینی، تشکیل گروههای سرود و تواشیح محور نماز، اهدای جوایز فرهنگی به فعالان نماز و کمک انجمنهای اولیا و مربیان، راهکارهایی است که با مهر و هنر، شور و معنویت را در دل نوجوانان مینشاند.
پیام حضرت عالی به معلمان دانش آموزان و خانواده ها در راستای ترویج نماز؟
قاسم شریفی در پایان این گفتوگو اظهار داشت:نماز، عهد بندگی و میثاقی جاودانه با خالق هستی است. معلمان گرامی، شما مشعلداران روح و هدایتید؛ خانوادههای محترم، نخستین بانیان ایمان و رشد دینی فرزندان؛ و دانشآموزان عزیز، آیندهسازان این امت. برپایی نماز سرمایه زندگانی است که دل را آرامش، عمر را برکت و دنیا و آخرت را نورانیت میبخشد. بیایید در مکتب «حی علی الصلاه» سربازان روشنبین و عاشق حق باشیم



