
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان سمنان، در راستای نهادینه سازی نماز در میان نسل نو و در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در روز بیست و هفتم شهریور ماه با قاسم شریفی، مدیر کل آموزش و پرورش استان گفتگو کرد.
چه چالشهایی در آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
قاسم شریفی، مدیرکل آموزشوپرورش استان سمنان، در پاسخ به این پرسش گفت:در فضای پرهیاهوی رسانهها و جاذبههای مجازی، گسست نسل امروز از معنویت، بزرگترین چالش آموزش نماز است. محدودیت زمانی مدارس و نگاه صرفاً ابزاری به اقامه نماز، وزن و حقیقت آن را تضعیف کرده است. افزون بر این، غفلت خانوادهها از مسئولیت تربیت عبادی فرزندان، بستر اصلی این دوری را فراهم ساخته است.
برنامه ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش آموزان چیست؟
وی در ادامه توضیح داد:مدارس با برپایی نماز جماعت باشکوه در چارچوب «سجادههای عاشقی» به همراه حضور فعال مدیران و معلمان، اجرای مسابقات فرهنگی ـ هنری با موضوع نماز، تولید محتوای چندرسانهای توسط دانشآموزان و ایجاد «زنگ نماز خلاقانه»، گامهای متعالی در عرصه ترویج فرهنگ نماز و تربیت دینی برداشتهاند.
نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش آموزان چگونه ارزیابی میشود؟
شریفی در این باره اشاره کرد:نماز در قلب دانشآموزان شکوفا میشود زمانی که معلمان و والدین خود تجسم عطر و زیبایی نماز باشند. الگو بودن مربیان و خانوادهها، علاوه بر بیان کلامی، نمودار عملی نهادینهسازی عمیق نماز است؛ زیرا نگاه عاشقانه و تعهد قلبی آنان چون چراغی تابناک، مسیر هدایت نسل جوان را روشن میسازد.
چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش آموزان به نماز بهره برد؟
وی ادامه داد:فناوریهای نوین، در مسیر هدایت معنوی، نعمتی بزرگ به شمار میآیند. تولید پویانماییهای کوتاه آموزشی، اپلیکیشنهای تعاملی مبتنی بر نماز، برگزاری پویشهای مجازی و بهرهگیری هدفمند از ظرفیت شبکههای اجتماعی ویژه دانشآموزان، پلی است برای نزدیکی نسل امروز به ساحت قدسی نماز و ارزشهای الهی.
تجربه های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش آموزان به نماز چیست؟
مدیرکل آموزشوپرورش استان در پاسخ به این پرسش گفت:اردوهای نماز و معنویت، دورههای توانمندسازی مربیان و ائمه جماعت، موجهای نمازی در مدارس، تشکیل گروه مجازی «من یک بلال هستم» در ترویج اذان و نماز اول وقت، پویش «قاب بندگی»، مسابقات کتابخوانی با موضوع نماز و دعوت از الگوهای جذاب نوجوانان در صفوف نماز جماعت، از جمله دستاوردهای ماندگار و ارزشمند استان هستند.
چه سیاستها و برنامه هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
وی افزود:تلفیق آموزههای دینی در کتابهای درسی، تأکید بر زنگ نماز در برنامه رسمی مدارس، حضور فعال روحانیون و مشاوران مذهبی، و تشکیل شورای اقامه نماز در مدارسی که مأمن پرورش معنوی است، سیاستهایی هماهنگ و هوشمندانهاند که وحدت دو بال آموزش رسمی و تربیت دینی را تضمین میکنند.
چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد می کنید؟
شریفی تصریح کرد:اعطای نشان «دانشآموز نمازگزار برتر»، اردوهای زیارتی، گسترش طرح سجادههای عاشقی، توسعه جلسات گفتمان دینی، تشکیل گروههای سرود و تواشیح محور نماز، اهدای جوایز فرهنگی به فعالان نماز و کمک انجمنهای اولیا و مربیان، راهکارهایی است که با مهر و هنر، شور و معنویت را در دل نوجوانان مینشاند.
پیام حضرت عالی به معلمان دانش آموزان و خانواده ها در راستای ترویج نماز؟
قاسم شریفی در پایان این گفتوگو اظهار داشت:نماز، عهد بندگی و میثاقی جاودانه با خالق هستی است. معلمان گرامی، شما مشعلداران روح و هدایتید؛ خانوادههای محترم، نخستین بانیان ایمان و رشد دینی فرزندان؛ و دانشآموزان عزیز، آیندهسازان این امت. برپایی نماز سرمایه زندگانی است که دل را آرامش، عمر را برکت و دنیا و آخرت را نورانیت میبخشد. بیایید در مکتب «حی علی الصلاه» سربازان روشنبین و عاشق حق باشیم