
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان گیلان، در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در روز بیست و نهم شهریور ماه با نرگس دستیار مدیر کل آموزش و پرورش استان گفتگو کرد.
چه چالش هایی در آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
دستیار با اشاره به این که نماز یکی از ارکان دین و نیز عامل مؤثری در برقراری ارتباط بین پروردگار عالم و بندگان است گفت: اهمیت این عبادت خاص، به حدی است که از آن به عنوان ستون دین یاد شده است. چنانچه رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرمایند: نماز پایه و ستون دین شماست.
مدیرکل آموزش و پرورش گیلان چالش ها و موانع موجود در ترویج فرهنگ نماز در بین نسل جوان را برشمرد و گفت: اهم این چالش ها عبارتند از استفاده بیش از حد از فضای مجازی در نسل نو، عدم همکاری اولیاء با برقراری نماز جماعت در میان دانش آموزان و عدم الگوی آموزش جذاب در ترویج توسعه فرهنگ نماز برای نسل نو و استفاده از رسانه های خارجی و تفکرات التقاطی درخانواده ها است.
برنامه و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش آموزان چیست؟
وی ادامه داد: استفاده ازظرفیت نیروی انسانی دلسوز به ویژه در کودکستان ها برای ترویج فرهنگ توسعه نماز، برگزاری کارگاه آموزشی نماز بویژه برای مربیان کودکستان ها توسط اساتید خبره، توجه ویژه به نماز در برنامه های درسی مدارس، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در حوزه دینی و خداشناسی برای مربیان و مدیران مدارس ، زیباسازی نمازخانه های مدارس و برگزاری جشن های تکلیف محتوایی، طراحی برنامه های جذاب در حاشیه برنامه های مربوط به نماز، تشکیل و شبکه سازی گروه های یاوران نماز از میان دانش آموزان و سپردن مسئولیت برنامه اقامه ی نماز به دانش آموزان، استفاده و ایجاد انگیزه ازظرفیت های پژوهشی مربیان پرورشی مدارس در ترویج و توسغه فرهنگ نماز در میان دانش آموزان، استفاده ازظرفیت نیروی انسانی دارالقران ها در آموزش تربیت دینی و نماز دانش آموزان در مدارس استان، برقراری پیوند بین مدرسه، منزل و مسجد با فراهم نمودن حضور دانش آموزان و اولیا و معلمان در مساجد برای اقامه نماز جماعت و سایر برنامه های تربیتی، می توانند راهی برای ترویج فرهنگ نماز و تربیت دینی دانش آموزان باشد
مدیر کل آموزش و پرورش گیلان در پاسخ به سوالی در رابطه با ارزیابی نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانشآموزان گفت: دعوت به نماز در هر مقطع و هر شرایطی باید بصورت کاملا تخصصی و تحت برنامه ریزی کارشناسان متعدد و مجرب، برگرفته از افراد فرهنگی، کارشناسان نمازی، مشاورین ، والدین باشد. همانگونه که دشمن با هزینه های فراوان و اجرای برنامه های متعدد فرهنگی در پی آن است که فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی خود را به سایر کشورها از جمله کشورهای اسلامی نفوذ دهد و در پس آن به کنترل جهان با افکار غرب زده دست یابد و انسانیت و شرافت و احترام را به سمت و سوی خلق و خوی حیوانی بکشاند. ما نیز باید در این امر از برنامه ریزی دقیق و مختص هر مقطع از تحصیل برخوردار باشیم و متناسب با سن دانش آموز ، نیاز های آن در هر مقطع بتوانیم حس مذهبی و نماز خوانی را در وی شکوفا کنیم .
وی افزود :هر فردی با هر پست و مقامی که در مدرسه دارد، از مدیر و معاونین و والدین گرفته تا خود دانش آموزان باید بتواند از ظرفیت خود در راستای تقویت جبهه اسلام و نظام بکوشد تا بتواند در آینده ی سرزمینش، سهمی موثر داشته باشد
چگونه میتوان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز بهره برد؟
دستیار ادامه داد: نقش فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانشآموزان به نماز می تواند بسیار موثرباشد. در این راستا با تولید محتوای کوتاه و جذاب آموزشی مانند ویدئوهای یک تا دو دقیقهای درباره آداب و فواید نماز، روایتهای کوتاه و داستانهایی از نوجوانانی که نماز را تجربه کردهاند، میتواند تأثیرگذار باشد.
با طراحی نرمافزار یادآوری زمان نماز منطبق با تقویم مدرسه یا راهنمای تصویری و بازیهای آموزشی ساده برای تمرین وضو و اقامه نماز از دیگر فرصتها است.
تجربههای موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانشآموزان به نماز چیست؟
دستیار در پاسخ به این سوال، اهم تجربیات موفق استان را برشمرد و گفت: برگزاری جشن تکلیف مستمردر شهرستان ها و نواحی و مناطق متمرکز استانی، برگزاری اجلاس نماز در در شهرستانها و نواحی و مناطق متمرکز استانی با هدف تجلیل از خادمان وفعال نماز دانش آموزی، برگزاری مسابقات اذان، احکام ، انشای نماز ومسابقات متنوع با موضوع نماز در مدارس استان، استفاده از ظرفیت دانش آموزان مؤذن و بهره گیری از آنان در اقامه اذان در مساجد و نیز نمازجمعه از برنامه های های نماز آموزش و پرورش استان بوده است.
چه سیاستها و برنامههایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
نرگس دستیار ادامه داد: برگزاری کارگاههای آموزشی و توانمندسازی معلمان، حضور روحانیون جوان طرح امین در مدارس، با توجه به برنامه تحول بنیادین در آموزش و پرورش واستفاده از ظرفیت انجمن اولیا و مربیان و هماهنگی با نهادهای فرهنگی و مذهبی استان، از برنامههای اصلی این ادارکل است در این برنامه معاونت پرورشی، در اداره کل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، برنامه ی تحت عنوان «بهار بندگی» طراحی شده که با آموزش وضو و نماز در ابتدای سال تحصیلی شروع به جشن تکلیف و به اجلاس نماز دانش آموز ختم می شود، هر سال در مدارس برای پایه سوم ابتدایی دختران وپایه هشتم پسران در مدارس استان اجرا می شود.
چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانشآموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد میکنید؟
برگزاری دوره های آموزشی-تفریحی در قالب تشکل های دانش آموزی(بسیج دانش آموزی ،سازمان دانش آموزی، هلال احمر، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان، هیئت های مذهبی) و تشکل های همکار با آموزش و پرورش برای دانش آموزان علاقمند به اذان و نماز، برنامه های جذاب در زمان نماز جماعت مدارس اجرا شود، استفاده از ظرفیت هیئتهای مذهبی مدرسه و نیروهای طرح امین در مدارس برای ارتباط مؤثر با دانش آموزان و جذب آنان به نماز جماعت و استفاده از توان و همراهی روحانیون جوان و پرتلاش و فعال در حوزه نماز را در دستور کار قرار داد.
پیام حضرتعالی به معلمان، دانشآموزان و خانوادهها در راستای ترویج نماز چیست؟
وی خطاب به معلمان گفت: با توجه به نقش الگویی چند وجهی معلمان گرانقدر برای دانش آموزان، از تمام روش های نوین علمی و عملی استفاده کنند تا دانش آموزان عزیز را با مسائل دینی و اسلامی آشنا سازند.
معلمان فراتر از انتقال اطلاعات، سازندگان عادتها و ارزشها هستند؛ آنان با الگو بودن، صبر و خلاقیت در آموزش مهارتی نماز، میتوانند زمینه رشد اخلاقی و معنوی دانشآموزان را فراهم کنند.