
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان خوزستان، در آستانه برگزاری سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «مادران، فرزندان و فناوری های نوین و راهبردی»، توجه به تأثیرات روزافزون فناوری های ارتباطی در سبک زندگی خانواده ها و تربیت نسل آینده، بیش از پیش اهمیت یافته است.
در همین راستا، روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان خوزستان در بیست و نهمین روز از شهریور ماه، گفت وگویی اختصاصی با ناصر علیفر مدیرکل آموزش و پرورش استان انجام داده است تا دیدگاه ها، دغدغه ها و برنامه های این حوزه را در زمینه اقامه نماز ، مادران ، فرزندان و فناوری های نوین جویا شود
آنچه در ادامه میخوانید، حاصل این گفت وگو است.
علیفر در پاسخ به این پرسش که « چه چالش هایی در آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو در استان خوزستان وجود دارد » اظهار داشت:به طور کلی چالش هایی که در آموزش نماز به نسل جدید در استان خوزستان ممکن است وجود داشته باشد ، شامل روش های تدریس سنتی است، گاهی اوقات روش های آموزشی قدیمی و تکیه صرف بر حفظیات، نمی تواند برای نسل جدید که به دنبال درک و منطق پشت اعمال هستند، جذاب باشد. همچنین با توجه به تفاوت های فرهنگی و زبانی در استان که دارای تنوع فرهنگی و زبانی بالایی است، این تنوع می تواند در نحوه انتقال مفاهیم مذهبی و نماز به دانش آموزان با پیشینه های مختلف،چالش هایی ایجاد کند.برای مثال : زبان مادری در کنار زبان فارسی برای توضیح مفاهیم درسی و نماز، می تواند بسیار موثر واقع شود.
وی درباره برنامه ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دانش آموزان گفت: برگزاری نماز جماعت و دعوت از سخنرانان مطرح و اردوهای زیارتی و مذهبی باعث می شود تا حس مسئولیت پذیری و مشارکت دانش آموزان تقویت شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پاسخ به پرسشی در خصوص نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش آموزان، تصریح کرد:البته که نقش معلمان و والدین در این خصوص بسیار مهم و پر رنگ است و هر دو گروه با رویکردهای متفاوت مکملی برای این تاثیر هستند. والدین بهترین الگو برای دانش آموزان هستند فرزندان وقتی مشاهده می کنند والدین به نماز اهمیت می دهند ناخودآگاه به این فریضه علاقمند می شوند. همچنین فضای معنوی در خانه، مانند پخش صدای اذان ، داشتن جانماز و سجاده زیبا و تشویق کلامی و پاداش های کوچک (نه مادی صرف) برای اقامه نماز، می تواند دانش آموزان را ترغیب به نماز کند. همچنین معلمان درس های ریاضی و… با توجه به غیر مرتبط بودن درس آنها با علوم دینی و موفقیت های که از معلم مذکور در امور دیگر زندگی دیده اند، اگر اهل نماز باشند، بسیار تاثیرگذار می باشد.
علیفر در ادامه به تجربه های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش آموزان به نماز اشاره کرد و گفت : تجربه های موفق در استان غالباً بر چند محور استوار است. خانواده ها در استان نقش اول را در تربیت دینی و فرهنگ نماز دارند. والدین با روندی مثبت و مستمر نماز را به عنوان یک ارزش اجتماعی و فردی به دانش آموز منتقل می کنند. مذاکره و گفتگوهای خانوادگی، در خصوص اهمیت نماز ، نمونه ای از موثر بودن آن است.همچنین استفاده از فناوری و رسانه نوین در دهه های اخیر، بهره گیری از فناوری مانند پیامک های یادآوری، ویدئوها، کلیپ های آموزشی و شبکه های مجازی ، باعث نزدیکی بیشتر دانش آموزان به نماز شده است.تقویت حس همبستگی و مشارکت اجتماعی نیز از برنامه هایی است که دانش آموزان عزیز را در کنار هم قرار می دهد مثلاً: نشست های جمعی قبل و بعد از نماز، مسابقات گروهی و اردوهای فرهنگی و مذهبی.
در پایان پیام حضرتعالی به معلمان دانش آموزان و خانواده ها در راستای ترویج نماز چیست ؟
پیام بنده به معلمان ، دانش آموزان این است که: ” نماز نه تنها راهی برای ارتباط مستقیم با خدا و آرامش دل است، بلکه منشوری است برای شکل دادن به اخلاق، همدلی و وحدت در جامعه” معلمان گرامی با الگو قرار دادن نماز در برنامه های آموزشی ، نقش بسیار مهمی در ترویج این فریضه مقدس ایفا می کنند . همچنین دانش آموزان عزیز ، نماز را مسیری برای تقویت روح و سبک زندگی سالم بدانند و خانواده های محترم نیز با همت و مشارکت خود، فضایی معنوی مناسبی را برای رشد و ترقی فرزندان خود بسازند.