
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان بوشهر، در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی” در روز بیست و نهم شهریور ماه با دانش فر مدیر کل آموزش و پرورش استان گفت و گو شد.
دانش فر مدیر کل آموزش و پروش استان بوشهر با توجه به نزدیک شدن به برگزاری اجلاس سراسری نماز در حوزه نسل نو مطالبی را بیان کرد و در ادامه به چند سوال مطرح شده بشرح زیر پاسخ داد.
چه چالشهایی در آموزش نماز به دانش آموزان و نسل نو در استان وجود دارد؟
چالشهای اصلی شامل تفاوت سطح آگاهی و انگیزه بین دانشآموزان، آسیبهای ناشی از فضای مجازی نامناسب، کمبود مربیان متخصص در حوزه تعلیم و تربیت دینی، محدودیت زمانی در برنامه روزانه مدارس، و فاصله بین آموزههای نظری و تجربه عملی است.
همچنین در برخی مناطق محروم، امکانات مناسب برای برگزاری نماز جماعت در مدارس محدود است.
برنامه ها و ابتکارات مدارس برای ترویج نماز و تربیت دینی دانش آموزان چیست؟
مدارس استان با اجرای طرحهایی مانند «نماز اول وقت»، برگزاری جشنوارههای فرهنگی و هنری با محوریت نماز، برپایی اردوهای تربیتی-معنوی، تشکیل گروههای دانشآموزی پیشنماز و اجرای مسابقات سرود و تواشیح با محوریت مفاهیم نماز، گامهای موثری برداشتهاند.
نقش معلمان و والدین در نهادینه کردن نماز در زندگی دانش آموزان چگونه ارزیابی میشود؟
معلمان با ایفای نقش الگو و والدین با ایجاد فضای معنوی در خانه، دو رکن اساسی در نهادینهسازی نماز هستند. ارزیابیها نشان میدهد هرگاه معلمان و والدین هماهنگ و همراه باشند، میزان مشارکت دانشآموزان در نماز جماعت مدرسه افزایش چشمگیری مییابد.
چگونه می توان از فناوریهای نوین و فضای مجازی برای آموزش و جذب دانش آموزان به نماز بهره برد؟
طراحی اپلیکیشنهای آموزشی جذاب، تولید محتوای چندرسانهای درباره فضایل نماز، برگزاری پویشهای آنلاین و چالشهای معنوی دانشآموزی، و بهرهگیری از شبکههای اجتماعی مدرسه، ابزارهای نوینی هستند که تجربه موفق آن در برخی مدارس استان اجرا شده است.
تجربه های موفق استان در ایجاد علاقه و پایبندی دانش آموزان به نماز چیست؟
مواردی نظیر «مدرسه دوستدار نماز» در بوشهر با حضور روزانه بیش از ۹۰٪ دانشآموزان در نماز جماعت، «جشن تکلیف دستهجمعی» در مدارس دخترانه، و برنامه «یک ماه با نماز» در مدارس شبانهروزی، از نمونههای شاخص هستند.
چه سیاستها و برنامه هایی برای هماهنگی بین آموزش رسمی و تربیت دینی مدارس اجرا شده است؟
با گنجاندن مباحث عملی و کارگاهی نماز در برنامههای فوق برنامه دینی، آموزش رسمی و تربیت عملی همسو شدهاند. همچنین شورای توسعه فرهنگ نماز استان وظیفه همراستا کردن سیاستها را برعهده دارد.
چه راهکارهایی برای تشویق و ترغیب دانش آموزان به اقامه نماز در قالب فعالیتهای فوق برنامه و فرهنگی پیشنهاد می کنید؟
اعطای نشان «دانشآموز مؤذن برتر»، اردوهای زیارتی-فرهنگی برای دانشآموزان فعال، برگزاری جشن شکرگزاری نماز اول وقت، و ایجاد رقابت بین کلاسها در اقامه نماز، از جمله پیشنهادهای اثربخش هستند.
پیام حضرتعالی به معلمان دانش آموزان و خانواده ها در راستای ترویج نماز چیست؟
نماز، ستون بندگی و رمز آرامش دلهاست. امروز رسالت ما، رساندن این پیام به نسل نو با زبان محبت، الگو بودن در عمل و استفاده از ابزارهای روز است. هر خانه و هر کلاس میتواند یک «مسجد کوچک» باشد؛ اگر در آن، قلبها به یاد خدا بتپد.