
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز منطقه کاشان، در روز بیست و نهم شهریور ماه، غلامرضا بخشی، مدیر آموزش و پرورش، در گفتوگو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز منطقه، به تشریح چالشها، برنامهها و راهکارهای آموزش و نهادینهسازی فرهنگ اقامه نماز در میان دانشآموزان پرداخت.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشان گفت: توجه ویژه به سه نکته منزل، محیط و مدرسه در موضوع ترویج فرهنگ نماز لازم است واثرگذارترین عامل در ترویج فرهنگ نماز، الگو بودن کسانیکه به نماز توجه عملی دارند است.
چالشهای آموزش نماز به نسل نو
وی در پاسخ به پرسشی درباره چالشهای موجود گفت: یکی از چالش های اساسی در این رابطه این است که نسل نو زمان قابل توجهی را به فضای مجازی اختصاص میدهد و با شبهات فراوانی در مسائل گوناگون رو برو میگردد. چالش دوم این است که متاسفانه برخی از خانواده ها نسبت به احکام عبادی و فریضه نماز فرزندان خود توجه لازم را ندارند.
برنامهها و ابتکارات آموزش و پرورش شهرستان کاشان
یکی از برنامه های خوبی که در مدارس قابلیت اجرا دارد شاداب سازی محیط نماز خانه ها هست چرا که فضایی باید اماده شود تا دانش آموزان با رغبت برای فریضه نماز در ان مکان حضور پیدا کنند ، در برخی از مدارس نیز با توجه به قرابت مسجد با مدرسه باهماهنگی های انجام شده دانش آموزان در مسجد اقامه نماز میکنند.
نقش والدین و معلمان در نهادینهسازی نماز
مهمترین نقشی که معلمان میتوانند در این زمینه ایفا کنند الگو سازی و همراهی آنان با دانش آموزان در فریضه نماز است و در عمل اهمیت اقامه نماز اول وقت را به دانش آموزان اموزش دهند. نقش والدین در نهادینه سازی نماز بسیار مهم و حیاتی است. والدین به عنوان اولین معلمان و راهنمایان کودکان، مسئولیت دارند که از سنین کمترین سن فهم و آگاهی، به فرزندان خود اهمیت و ارزش نماز را آموزش دهند و آنها را به عبادت خداوند تربیت دهند.
وی ادامه داد: والدین میتوانند با ایجاد فضای مذهبی و معنوی در خانه، با تشویق و پشتیبانی از فرزندان برای انجام نماز، با ارائه مثالهای مثبت از خود و با توجه به اهمیت و ارزش نماز در زندگی انسان، کودکان خود را به انجام نماز تشویق کنند.
فناوریهای نوین در خدمت آموزش نماز
روش های آموزشی نوآورانه موشن گرافی و تهیه کیلیپ های کوتاه و جذاب میتواند در این زمینه بسیار اثر گذار باشد. یکی از روشهایی که میتوان از فناوری برای آموزش نماز استفاده کرد، استفاده از برنامهها و اپلیکیشنهای موبایل و وب که به صورت تصویری و صوتی نحوه انجام نماز را به کاربران آموزش میدهند. این برنامهها میتوانند شامل ویدیوهای آموزشی، توضیحات مربوط به هر حرکت و دعاهای نماز و همچنین امکان تنظیم زمان نمازها و اعلام اوقات شرعی باشند.
وی افزود: همچنین از فناوری واقعیت مجازی نیز میتوان برای آموزش نماز استفاده کرد، به طوری که افراد به وسیله این فناوری قادر به تجربه و تمرین نماز در یک محیط واقعیتر و تعاملیتر باشند.
سیاستهای کلان و تعامل نهادی
سیاست اول پیوند نماز با زندگی روزمره و بیان نکاتی پیرامون فلسفه ی افعال و آداب نماز و همچنین توجه بیشتر به آثار نماز در کلاس های درسی توسط معلمان و مدیران است و سیاست دوم اجرای طرح منزل، مدرسه و مسجد است که این نکته را باید مورد توجه ویژه قرار داد.
فعالیتهای پرورشی و مکمل
ازجمله مواردی در ترغیب دانش اموزان به موضوع نماز میتوان پر رنگ بودن اهمیت اقامه نماز در برنامه ها- دعوت از الگوهای موفق جهت ترغیب دانش آموزان به نماز، برگزاری کلاس های آموزشی در مورد اهمیت و فواید نماز و تاثیر آن بر زندگی روزمره دانش آموزان، ایجاد محیط های مذهبی و زیبا در مدرسه و کلاس ها برای انجام نماز، انجام مسابقات و فعالیت های مختلف مرتبط با نماز برای جذب توجه دانش آموزان اشاره کرد.
پیام پایانی مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشان
وی پایان گفت: پیام اینجانب به معلمان، مربیان و اولیا، توجه همه جانبه و همگانی به فریضه نماز و استمرار و نظام مندی در تبلیغ عملی نماز است. ما هر چقدر در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم از انطرف خروجی و ثمره بیشتری هم خواهیم داشت.