اخبار

«نماز» نقطه آغاز تربیت است/ «نماز در مدرسه» یک تجربه تربیتی، فرهنگی و اجتماعی است

معاون اقامه نماز معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه «نماز» نقطه آغاز تربیت است، گفت «نماز در مدرسه» یک تجربه تربیتی، فرهنگی و اجتماعی است.

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز، ستار شجاعی در گفت‌وگو با پانا‌ بر اهمیت اقامه نماز در مدارس تاکید کرد و گفت: « همانطور که مقام عالی وزارت طی یک بخشنامه ۱۴ بندی اعلام کرده‌اند که‌ نماز، مأموریت اصلی مدیران و دست‌اندرکاران اجرایی مدرسه است، این جمله، یک جهت‌گیری راهبردی است. ما معتقدیم که نماز نباید در حاشیه برنامه‌های مدرسه باشد، بلکه باید در متن تربیت قرار گیرد. نماز، نقطه آغاز تربیت است؛ همان‌طور که شعار سال نیز می‌گوید: «نماز؛ الفبای تربیت».

شجاعی ادامه داد: «با طراحی یک منظومه هماهنگ، از تجهیز نمازخانه‌ها و آموزش مربیان گرفته تا مشارکت دانش‌آموزان فعال و کنشگر، تولید محتوای جذاب، پیوند نماز با فعالیت‌های فرهنگی و هنری، ما می‌خواهیم نماز در مدرسه زیسته شود، نه فقط برگزار.»

شجاعی افزود: «نماز در مدرسه یک تجربه تربیتی، فرهنگی و اجتماعی است. وقتی دانش‌آموز در کنار دوستانش نماز می‌خواند، حس تعلق، همدلی، نظم و مسئولیت‌پذیری در او تقویت می‌شود. این تجربه جمعی، زمینه‌ساز رشد اخلاقی و اجتماعی اوست.»

شجاعی در‌خصوص نقش مدیران مدارس در این مسیر گفت: «مدیران، فرماندهان تربیت هستند. اگر نماز را مأموریت اصلی خود بدانند، مدرسه به محیطی معنوی و الهام‌بخش تبدیل می‌شود. تأکید ما این است که مسئولیت اقامه نماز باید با جدیت، خلاقیت و انگیزه دنبال شود.»

وی تصریح کرد: «خانواده‌ها باید همراه مدرسه باشند. اگر نماز در خانه جدی گرفته شود، مدرسه هم راحت‌تر می‌تواند آن را نهادینه کند. تربیت دینی، یک همکاری دوطرفه است؛ بین خانه و مدرسه.»

شجاعی همچنین گفت: «مدیران و مربیان معماران تربیت هستند. از آن‌ها خواهش میکنم نماز را فقط به‌عنوان یک وظیفه اداری نبینند؛ آن را فرصتی برای ساختن روح و شخصیت دانش‌آموز بدانند. یقین دارم با خلاقیت، عشق و همدلی، می‌توانیم مدرسه را به خانه‌ای برای معنویت تبدیل کنیم و مدیران مدارس ، پرچمداران این حرکت هستند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا