
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان یزد، در آستانه برگزاری سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «مادران، فرزندان و فناوریهای نوین و راهبردی»، توجه به نقش تربیتی و فرهنگی مادران در مواجهه با تحولات فناورانه بیش از پیش اهمیت یافته است؛ لذا در همین راستا روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در سی امین روز از شهریورماه گفت وگویی اختصاصی با اکرم فداکار مدیرکل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان انجام داده است، تا دیدگاه ها، دغدغه ها و برنامه های این حوزه در زمینه چگونگی بهرهگیری از فناوریهای نوین برای تقویت باورهای معنوی و به ویژه ترویج فریضه الهی نماز در میان نسل جوان را جویا شود.
مشروح این گفتوگو در ادامه بخوانید.
فرصتها و تهدیدها
فداکار با اشاره به ظرفیتها و فرصتهای فضای مجازی گفت: سهولت در دسترسی به محتوای آموزشی و الهامبخش مرتبط با نماز (مانند کلیپهای کوتاه، پادکستها و اپلیکیشنهای مذهبی)، امکان ایجاد و پیوستن به گروهها و کانالهای مذهبی برای تبادلنظر، پرسش و پاسخ و ایجاد حس تعلق و ارائه نوین مفاهیم همچون استفاده از قالبهای خلاقانه و جذاب (مانند اینفوگرافیک، انیمیشن و بازیهای موبایلی) برای معرفی نماز از فرصت های فضای مجازی است.
وی افزود: انتشار اطلاعات نادرست همچون مواجهه با محتوای گمراهکننده یا تحلیلهای غیردقیق پیرامون مسائل دینی؛ جذابیتهای کاذبی که سایر محتواهای سرگرمی در فضای مجازی که ممکن است توجه نسل جوان را از اولویتهای دینی منحرف سازد و سطحینگری که موجب تمرکز بر جنبههای ظاهری و نمایشی بهجای تعمیق در مفاهیم و معنویت نماز میگردد از آسیب های جدی فضای مجازی است.
ابزارهای دیجیتال در خدمت آموزش نماز
مدیرکل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تاکید کرد: ارائه آموزش گامبهگام وضو و نماز با استفاده از انیمیشن، صدا و تصویر، همراه با قبلهیاب و اوقات شرعی دقیق، طراحی بازیها، مسابقات و چالشهای جذاب با سیستم امتیازدهی و پاداش برای یادگیری مفاهیم دینی و تشویق به انجام اعمال عبادی و تولید محتوای خلاقانه همانند تولید ویدیوهای کوتاه، پادکست، اینفوگرافیک نقش مؤثری در گسترش فرهنگ اقامه نماز خواهد داشت.
تجربههای موفق در استان یزد
فداکار با اشاره به اقدامات انجامشده در استان اظهار داشت: اپلیکیشنهای بومی: شامل آموزش، معرفی اماکن مذهبی و رویدادهای محلی؛ رویدادهای دیجیتال: مسابقات آنلاین، وبینار، کارگاههای آنلاین و چالشهای شبکههای اجتماعی، ظرفیت مساجد و مراکز فرهنگی: کلاسهای ترکیبی (حضوری/دیجیتال) و کانونهای فرهنگی دیجیتال، همکاری با مدارس: بازیهای آموزشی و تولید محتوای دیجیتال مشترک و محتوای خلاقانه: مثل انیمیشن و موشن گرافیک با موضوع نماز از تجربه های موفق استان یزد است.
راهکارهای کاهش آسیبها
مدیرکل ارتباطات استان در ادامه به راهکارهای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی نوجوانان اشاره کرده و گفت: آموزش سواد رسانهای، مدیریت زمان استفاده، الگوسازی مناسب، تقویت ارتباط حضوری با مساجد و مراکز دینی میتواند نقش مهمی در تربیت دینی فرزندان ایفا کند.
برنامههای آموزشی و فرهنگی
وی درباره برنامههای جاری استان خاطرنشان کرد: ایجاد و بهروزرسانی اپلیکیشنها و وبسایتهایی که محتوای دینی را بهصورت تعاملی و جذاب ارائه میدهند؛ برگزاری دورههای آموزشی برای آشنا کردن مربیان دینی و معلمان با ابزارها و روشهای نوین آموزش دینی با استفاده از فناوری؛ ساخت انیمیشن، بازیهای آموزشی و ویدیوهای خلاقانه با رویکرد بومی و متناسب بافرهنگ استان؛ ادغام محتوای دیجیتال در برنامههای درسی و فوقبرنامه مدارس برای آموزش دینی؛ راهاندازی مراکز یا فضاهایی برای ایده پردازی و توسعه پروژههای فناورانه در حوزه آموزش دینی و تشویق و حمایت از طرحها و ایدههای خلاقانه در حوزه تلفیق فناوری و آموزش دینی از برنامه های در حال اجرای این اداره کل است.
نقش رسانههای اجتماعی در فرهنگسازی نماز
فداکار افزود: تولید ویدیوهای کوتاه، انیمیشن، اینفوگرافیک؛ راهاندازی چالشهای تعاملی، استفاده از هشتگهای پرطرفدار و برگزاری مسابقات خلاقانه و توسعه اپلیکیشنهای زمانبندی نماز، بازیهای موبایلی میتواند نسل نو را بیش از پیش با نماز پیوند دهد.
مشارکت خانوادهها و مدارس
وی در پایان خاطرنشان کرد: خانواده ها نباید از گفتگوی مشترک درباره فناوری و نماز، استفاده خانوادگی از محتوای دیجیتال مذهبی و تعیین قوانین استفاده از دستگاهها غافل شوند.
مدیرکل اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان افزود: در مدارس نیز باید آموزش سواد رسانهای و استفاده امن از اینترنت، استفاده از فناوری برای جذاب سازی درسهای دینی و نماز، ایجاد پلتفرمهای آنلاین امن برای دانشآموزان، تشویق به تولید محتوای دیجیتال با موضوع نماز، همکاری با والدین برای تربیت دیجیتال را در دستور کار خود قراردهند.