اخبارسیستان و بلوچستانگفتگوها

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات سیستان و بلوچستان:

تولید محتوای متناسب با سنین مختلف مهمترین راهکار جذب کودکان و نوجوانان به نماز

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین نسل نو، روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی با حسن میری مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان در روز یکم مهرماه گفت و گو کرد.

فناوری‌های نوین و فضای مجازی چه فرصت‌ها و تهدیدهایی برای ترویج نماز در استان ایجاد کرده‌اند؟

فناوری‌های نوین و فضای مجازی فرصت‌های ارزشمندی همچون دسترسی گسترده به محتوای آموزشی، امکان تولید اپلیکیشن‌های نماز، ترویج فرهنگ نماز در قالب‌های چندرسانه‌ای و افزایش جذابیت آموزش برای نسل جوان فراهم کرده‌اند. در عین حال، تهدیدهایی نظیر انحراف کاربران به محتوای غیردینی، کاهش توجه به فعالیت‌های حضوری جمعی و بروز شبهات نیز وجود دارد. مدیریت صحیح محتوا و هدایت آگاهانه می‌تواند فرصت‌ها را تقویت و تهدیدها را کاهش دهد.

چگونه می‌توان از ابزارهای دیجیتال و اپلیکیشن‌ها برای آموزش نماز و تقویت فرهنگ دینی بهره برد؟

با طراحی اپلیکیشن‌های کاربردی که شامل آموزش تصویری نماز، ترجمه و تفسیر اذکار، پاسخ به پرسش‌های شرعی و ارائه یادآورهای هوشمند برای اوقات شرعی باشد، می‌توان نسل جوان را با زبان فناوری به سمت نماز سوق داد. همچنین استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پخش محتوای کوتاه و جذاب می‌تواند نقش مؤثری در تقویت فرهنگ نماز داشته باشد.

تجربه‌های موفق استان در استفاده از فناوری برای آموزش و جذب نسل نو به نماز چیست؟

استان سیستان و بلوچستان با بهره گیری از فناوری از قبیل طراحی اپلیکیشن های با زبان و گویش محلی برای آموزش احکام نماز ، مخصوصا در مناطق روستایی و عشایری ، تجهیز مدارس به ابزارهای دیجیتال ، ارسالروزانه شامل احکام  و داستان های نماز و کلیپ های انگیزشی جزو هشت استان برتر کشور در ترویج نماز شناخته شده است.

چه راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی کودکان و نوجوانان پیشنهاد می‌کنید؟

مهم‌ترین راهکار، تولید محتوای جایگزین جذاب و متناسب با سنین مختلف است. در کنار آن، خانواده‌ها و مدارس باید آموزش سواد رسانه‌ای ببینند تا بتوانند استفاده صحیح از فضای مجازی را مدیریت کنند. همچنین می‌توان از ظرفیت بازی‌های آموزشی و سرگرمی‌های سالم برای پیوند دادن کودکان و نوجوانان با نماز بهره گرفت.

چه برنامه‌هایی برای هماهنگی فناوری و آموزش دینی در استان وجود دارد؟

میری در پاسخ به این پرسش گفت: برنامه‌های مشترکی با همکاری آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه و دستگاه‌های فرهنگی اجرا می‌شود. از جمله تولید محتوای آموزشی دیجیتال، برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین، و استفاده از سامانه‌های هوشمند برای پایش و ارزیابی وضعیت اقامه نماز در دستگاه‌ها.

نقش رسانه‌های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال در فرهنگ‌سازی نماز برای نسل نو چگونه قابل بهره‌برداری است؟

رسانه‌های اجتماعی بهترین ابزار برای انتقال پیام به نسل جوان هستند. با تولید محتوای کوتاه، خلاقانه و اثرگذار می‌توان مفاهیم نماز را به‌گونه‌ای منتقل کرد که مورد توجه نسل جدید قرار گیرد. همچنین این فضا امکان ارتباط دوسویه ایجاد می‌کند و می‌تواند پاسخگوی شبهات و سؤالات آنان در هر زمان باشد.

پیشنهاد حضرتعالی برای مشارکت خانواده‌ها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری چیست؟

پیشنهاد می‌شود خانواده‌ها در کنار فرزندان از اپلیکیشن‌های آموزشی نماز استفاده کنند و مدارس نیز برنامه‌های ترکیبی حضوری و مجازی را اجرا نمایند. والدین باید الگوی عملی برای فرزندان باشند و مدارس هم با بهره‌گیری از ظرفیت فناوری، آموزش نماز را جذاب‌ و مستمر کنند. مشارکت فعال خانواده و مدرسه در کنار محتوای دیجیتال سالم، نقش کلیدی در موفقیت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا