
به گزارش روابطعمومی ستاد اقامه نماز استان سمنان، در آستانه برگزاری سیودومین اجلاس سراسری نماز با عنوان «اقامه نماز، مادران، فرزندان و فناوریهای نوین»،سمیرا کرمی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری سمنان، با نگاهی نوآورانه و آیندهنگر، به تشریح نقش الهامبخش مادران در پرورش نسل نمازخوان در عصر تحولهای فناورانه در روز یکم مهرماه ماه پرداخت.
۱. سیاستها و برنامههای استان برای توانمندسازی مادران در تربیت فرزندان نمازخوان چیست؟
سمیرا کرمی، مدیرکل امور بانوان و خانواده استان سمنان، با اشاره به رویکرد جدید این ادارهکل در سال جاری گفت: سیاستهای استان در سه محور آموزشی، حمایتی و فرهنگی تنظیم شده است.
وی از برگزاری دورههای آموزشی ویژه مادران در حوزه معارف نماز، آداب نماز، فلسفه عبادت و روانشناسی کودک خبر داد و افزود: تشکیل گروههای توانمندسازی در محلات برای مادران خانهدار و شاغل، اعطای تسهیلات حمایتی به مادران فعال در مساجد و مراکز دینی، همکاری با مدارس برای برگزاری کارگاههای آموزشی ویژه اولیا با محوریت مادران، و تهیه بستههای محتوایی صوتی و تصویری برای استفاده در فضای مجازی و برنامههای خودآموز از جمله برنامههای پیشبینیشده در این زمینه است.
۲. تجربههای موفق استان در مشارکت مادران در برنامههای فرهنگی و دینی و آموزش نماز چیست؟
کرمی خاطرنشان کرد: تجربههای موفق متعددی نشان داده است که حضور فعال مادران اثرگذاری چشمگیری در ترویج فرهنگ نماز دارد.
وی به نمونههایی از این اقدامات اشاره کرد و گفت: در یکی از روستاهای تابعه با مشارکت مادران، گروه «یاران نماز» تشکیل شد و این مادران بهصورت نوبتی در مساجد و مدارس محلی به آموزش نماز کودکان پرداختند.
همچنین برگزاری جشنواره محلی «خانه نمازی» با حضور مادران و فرزندان در قالب نمایش، قصه و نقاشی، موجب افزایش علاقه و مشارکت کودکان در نماز جماعت مدارس شد. کرمی افزود: در پروژه مشترک با حوزه علمیه خواهران نیز مادران مربی، آموزش معارف نماز به دختران نوجوان را بر عهده گرفتند که بازخوردها حاکی از افزایش شناخت و انس نوجوانان با نماز است.
۳. نقش خانواده، به ویژه مادران، در نهادینه کردن نماز در نسل نو از نظر مدیریت شما چگونه ارزیابی میشود؟
مدیر کل امور بانوان گفت:خانواده اساس شکلگیری اخلاق و ارزشهاست. مادران به عنوان اولین الگو برای فرزندان، نقش بسیار کلیدی دارند. اگر مادر نماز را به عنوان برنامهای ثابت در زندگی روزمره نشان دهد “نه تنها با دستور و اجبار، بلکه با عشق، محبت و الگوی عملی” فرزندان همان الگو را دنبال خواهند کرد. به نظر بدون مشارکت فعال مادران، خیلی از برنامههای ترویجی اثر بلندمدت نخواهند داشت.
۴. چه راهکارهایی برای هماهنگی بین خانوادهها، مدارس و مراکز دینی جهت ارتقای فرهنگ نماز پیشنهاد میکنید؟
کرمی در ادامه به ارائه راهکارهای اجرایی برای تقویت نقش مادران در ترویج فرهنگ نماز پرداخت و گفت: برگزاری شوراهای نماز در سطح محلات و شهرستان با حضور مادران، معلمان، روحانیون و مدیران مدارس از جمله اقدامات پیشنهادی است.
وی افزود: تنظیم آییننامه مشترک میان آموزشوپرورش و اداره کل امور بانوان برای فعالیتهای نماز و تربیت دینی، ایجاد شبکه مراکز دینی محلی برای دسترسی آسان مادران به آموزش و مشاوره، و تقویت ارتباط مسجد با مدرسه از دیگر راهکارهای مطرحشده است.
کرمی همچنین بر برگزاری برنامه «شنبه فرهنگی» ویژه والدین با موضوع نماز، استفاده از ظرفیت دفاتر فرهنگ نماز و خانههای قرآن محلات برای تشکیل جلسات خانگی مادران و تبادل تجربیات، و آموزش روشهای جذب فرزندان به نماز تأکید کرد.
۵. آیا برنامههای آموزشی و حمایتی برای مادران در استان طراحی شده است که به طور مستقیم به فرزندپروری دینی و اقامه نماز کمک کند؟
کرمی پاسخ داد:بله، چند برنامه در استان در دست اجراست:دوره “مادر مربی نماز”برای مادرانی که تمایل دارند در فعالیتهای آموزشی دینی در مدارس و مسجد شرکت کنند.
بسته محتوایی “نماز در خانه”: شامل فیلمهای کوتاه، داستان، شعر، توصیههای عملی برای مادران جهت تاثیرگذاری بیشتر در خانه.
برنامه حمایت مالی و معنوی (جلسات مشاوره، روانشناسی دینی) برای مادران خانوادههای کم درآمد تا بتوانند در فراهم آوردن محیط معنوی مناسب خانه موفقتر باشند،برگزاری جشنوارهها و مسابقات نماز با محوریت خانواده که مادران و فرزندان با هم در آن شرکت میکنند.
۶. چگونه میتوان از فناوری و فضای مجازی برای آموزش و مشارکت مادران در ترویج نماز بهره برد؟
وی اظهار داشت که در عصر ارتباطات، فضای مجازی و فناوری ابزارهای بسیار مهم و کارآمدی محسوب میشوند که میتوانند نقش مؤثری در تربیت نمازخوان مادران ایفا کنند.
از جمله این ابزارها میتوان به تولید محتوای دیجیتال مانند فیلم، پادکست و انیمیشنهایی اختصاصی برای مادران اشاره کرد که شیوههای مؤثر تربیت فرزند در نماز را معرفی میکنند. همچنین راهاندازی کانالها و گروههایی در پیامرسانها موجب میشود مادران بتوانند تجارب خود را به اشتراک بگذارند، سوالاتشان را مطرح کنند و راهنمایی دریافت کنند.
برگزاری دورههای آنلاین معارف نماز برای مادران در روستاها و شهرها، با زمانبندی مناسب برای کسانی که به دلایلی نمیتوانند حضوری شرکت کنند، از دیگر اقدامات مفید است. علاوه بر این، استفاده از شبکههای اجتماعی در قالب چالشهای نماز خانوادگی، مسابقات عکس و فیلم از نماز در خانه و برچسبگذاری «نماز من» میتواند به تشویق عمومی خانوادهها کمک کند. در نهایت، طراحی اپلیکیشنی همراه نماز با بخشی مخصوص مادران که نکات تربیتی، روش دعوت فرزند به نماز، پاسخ به پرسشها و برنامههای کوچک روزانه را ارائه دهد، از راهکارهای مؤثر در این زمینه است.