اخبارسیستان و بلوچستانگفتگوها

امام جمعه موقت شهرستان زاهدان:

نماز، آغاز راهی‌ است که به خدا ختم می‌شود

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز سیستان و بلوچستان، در راستای توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین نسل نو، روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان در آستانه سی و دومین اجلاس سراسری نماز با عنوان “مادران، فرزندان، فناوری های نوین و راهبردی با حجت الاسلام و المسلمین رمضانی امام جمعه موقت شهرستان زاهدان در روز شانزدهم مهرماه گفت و گو کرد.
با توجه به نقش والای نماز در تربیت دینی و اخلاقی جامعه، حضرتعالی چگونه اهمیت اقامه نماز را در خانواده‌ها و نسل نو می‌بینید؟
نماز، ستون دین و نور راه زندگی است. در تربیت دینی و اخلاقی خانواده و نسل نو، نقش نماز را می‌توان به‌عنوان یک محور بنیادین دید که هم در ساختار روحی فرد تأثیرگذار است و هم در انسجام اجتماعی خانواده. نماز، ارتباط مستقیم با خداوند است. این ارتباط باعث آرامش روانی، کاهش اضطراب و تقویت امید در دل‌ها می‌شود. در خانواده‌ای که نماز جایگاه دارد، فضای معنوی و آرامش بیشتری حاکم است.

نقش مادران و خانواده‌ها در نهادینه کردن نماز در فرزندان و نسل جوان از دیدگاه حضرت‌عالی چگونه است؟

نقش مادران و خانواده‌ها در نهادینه‌سازی نماز در فرزندان، نقشی بی‌بدیل و بنیادین است؛ چرا که خانواده نخستین مدرسه تربیت دینی است و مادر، معلم اول ایمان و اخلاق فرزند به‌شمار می‌آید. لذا، این نقش در آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) به فراوانی اشاره شده است، مادر  نخستین الگوی عبادی فرزند است رفتار عبادی مادر، تأثیر مستقیم بر روح و روان کودک دارد. امام سجاد (ع) در دعای خود برای پدر و مادر می‌فرماید: خدایا مرا چنان قرار ده که همان‌گونه که مادرم در کودکی‌ام مرا تربیت کرد، من نیز به احترام و اطاعت ایشان باشم. این دعا نشانگر نقش تربیتی مادر در دوران کودکی است.

چه راهکارهایی برای ترغیب و تشویق خانواده‌ها به اقامه نماز، به ویژه در عصر فناوری‌های نوین، پیشنهاد می‌کنید؟

برای ترغیب خانواده‌ها به اقامه نماز در عصر فناوری نوین، باید از ابزارهای دیجیتال به‌صورت هوشمندانه و خلاقانه بهره گرفت و نقش محوری مادران و فضای مجازی را جدی گرفت. از جمله راهکارهای تربیتی و فرهنگی الگوسازی درون خانواده این است که وقتی فرزندان، والدین به‌ویژه مادر را در حال نماز می‌بینند، این تصویر در ذهنشان نهادینه می‌شود.
و همچنین تبدیل نماز به نیاز روحی، نماز را نباید صرفاً به‌عنوان تکلیف معرفی کرد، بلکه باید آن را به‌عنوان آرامش‌بخش‌ترین لحظه روز نشان داد.

با توجه به تغییرات فرهنگی و نفوذ فناوری، چه توصیه‌ای برای مسئولان فرهنگی و آموزشی استان برای حفظ و ترویج فرهنگ نماز دارید؟

با توجه به تحولات فرهنگی و گسترش فناوری‌های نوین، مسئولان فرهنگی و آموزشی می‌توانند با اتخاذ رویکردی هوشمندانه، فرهنگ نماز را در دل نسل جدید نهادینه کنند. توصیه راهبردی و عملی که در این زمینه دارم این است که نماز باید در ذهن نسل نو بازتعریف شود، نماز را از تکلیف به لذت تبدیل کنید: با تأکید بر آرامش، انس با خدا و تأثیرات روانی نماز، آن را به نیازی درونی بدل سازید. همچنین استفاده از زبان هنر و روایت مانند تولید محتواهایی با زبان داستان، شعر، فیلم کوتاه و موشن‌گرافیک برای انتقال مفاهیم نماز

نقش مساجد و برنامه‌های فرهنگی دینی در تقویت نماز و تربیت نسل نو از دیدگاه حضرتعالی چگونه است؟

نقش مساجد و برنامه‌های فرهنگی در تقویت نماز و تربیت نسل نو، از دیدگاه من به‌عنوان یک همراه فکری، بسیار بنیادین، چندلایه و تحول‌آفرین است. در عصر تحولات فرهنگی و فناوری، مسجد باید از یک مکان صرفا عبادی، به یک مرکز تربیت معنوی، اجتماعی و فرهنگی نسل آینده تبدیل شود.

مسجد، خانه تربیت است نه فقط عبادت: نسل نو باید مسجد را مأمن آرامش، گفت‌وگو، یادگیری و رشد بداند.  اقامه نماز با حضور نوجوانان، همراه با برنامه‌های جذاب، حس تعلق و معنویت را تقویت می‌کند. امام جماعت جوان و رسانه‌ای یا دارای دستیار مبلغ جوان که با زبان نسل جدید آشناست، در فضای مجازی فعال است و الگوی رفتاری و فکری برای نوجوانان محسوب می‌شود. همچنین برنامه‌های فرهنگی مسجد؛ پلی به دل نسل نو است، برگزاری جشنواره‌های هنری با محوریت نماز: شعر، داستان، فیلم کوتاه، نقاشی و موشن‌گرافیک با موضوع نماز، باعث درونی‌سازی مفاهیم می‌شود.

راه‌اندازی کلاس‌های مهارتی در کنار نماز: آموزش مهارت‌های زندگی، سواد رسانه‌ای، کارآفرینی و هنر در فضای مسجد، باعث جذب نوجوانان می‌شود. تجهیز مساجد به امکانات دیجیتال: نمایشگرهای آموزشی، اینترنت رایگان، کتابخانه دیجیتال و اپلیکیشن‌های نماز. همچنین تولید محتوای چندرسانه‌ای مسجدی مانند کلیپ‌های کوتاه، سخنرانی‌های انگیزشی، ویدئوهای آموزشی با محوریت نماز و تربیت دینی. که این تحول نیازمند همت مسئولان فرهنگی، همراهی خانواده‌ها و خلاقیت فعالان مسجدی است.

نگاه حضرتعالی به تأثیر فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال بر علاقه نسل نو به نماز چیست و چگونه می‌توان از این فناوری‌ها در مسیر مثبت استفاده کرد؟

نگاه بنده به تأثیر فضای مجازی و ابزارهای دیجیتال بر علاقه نسل نو به نماز، نگاهی فرصت‌محور و تحول‌گراست. در عصر دیجیتال، فناوری نه‌تنها تهدید نیست، بلکه می‌تواند به پل ارتباطی عمیق میان نسل جوان و معنویت تبدیل شود، اگر با درایت، خلاقیت و شناخت درست از روحیات نسل نو به‌کار گرفته شود. نسل امروز در فضای مجازی زندگی می‌کند؛ پس باید نماز را به زبان این فضا معرفی کرد و به‌جای تقابل با فناوری، باید آن را در خدمت تربیت معنوی گرفت؛ مثل تبدیل گوشی هوشمند به «اذان‌گو»، یا شبکه اجتماعی به «محفل نماز».

اگر فضای مجازی را بشناسیم و با زبان نسل نو سخن بگوییم، می‌توانیم نماز را از یک «وظیفه» به یک «علاقه» تبدیل کنیم. فناوری، اگر در مسیر ایمان قرار گیرد، می‌تواند نسل آینده را به نماز، اخلاق و معنویت پیوند دهد.

چه پیام و توصیه‌ای برای مادران، خانواده‌ها و عموم مردم استان در راستای تقویت فرهنگ نماز دارید؟

ای مادران مهربان! شما ستون‌های تربیت نسل آینده‌اید. اگر فرزندتان شما را در حال نماز ببیند، بی‌آنکه سخنی بگویید، در دلش بذر ایمان می‌کارید. نماز را با عشق بخوانید، با نشاط، با آرامش؛ تا فرزندتان آن را نه وظیفه، بلکه پناهگاه بداند. شما با یک سجده، هزاران گام تربیتی برمی‌دارید. خانواده‌ای که با هم نماز می‌خواند، با هم می‌ماند.

نماز را به لحظه‌ای مشترک، صمیمی و شیرین تبدیل کنید. در سفر، در خانه، در شادی و سختی… نماز را فراموش نکنید. فرزندان ما، آنچه را می‌بینند، می‌آموزند؛ نه آنچه را می‌شنوند.

کلام آخر برای الهام‌بخشی، نماز را با عشق بخوانیم، با خانواده بخوانیم، با نسل نو بخوانیم؛ تا در سایه آن، آرامش، برکت و نور در خانه‌هایمان جاری شود. و یادمان باشد: نماز، آغاز راهی‌ است که به خدا ختم می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا