اخبارگفتگوهاهمدان

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان:

نماز در فضای مجازی به یک باور زیبا برای نسل نو تبدیل شود

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان همدان به نقل از خبرگزاری حوزه، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان گفت: تبدیل نماز به یک باور زیبا، الهام بخش زندگی موفق و ناب با ابزارهای دیجیتال، هم راستا نمودن زندگی مدرن و فناورهای عصر حاضر با اقامه نماز و عدم مقابله با فناوری در فرهنگ‌سازی نماز در نسل نو مؤثر است.

عباس صادقی پوریانی، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان، پیرامون فناوریهای نوین و فضای مجازی و فرصت‌ها و تهدیدهای آن برای ترویج نماز در نسل نو اظهار کرد: فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای اطلاع رسانی، تبلیغ و ترویج فرهنگ نماز در سطح وسیع و رسانه‌ها با مخاطب فراوان است.

وی ادامه داد: روش‌های تبلیغ در گروه‌های کلامی، کتبی و رسانه‌ای با وجود فناوری اطلاعات دگرگون شده و منبرهای جذاب می‌تواند از منبرهای چند ده نفری به منبرهای چند ده هزار نفری تبدیل شود لذا نقش فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی به عنوان ابزار کاوش، تحقیق و جستجو در محتوای کتاب‌ها و مدیریت اسناد برای ارائه پاسخ‌های مناسب بر کسی پوشیده نیست.

صادقی‌پوریانی عنوان کرد: افزایش سرمایه اجتماعی با روشنگری صادقانه در فضای وب ممکن است و دسترسی به محتوای وسیع ساخته شده اعم از تصاویر، انیمیشن، مقالات، فیلم و پادکست ها و غیره با این فناوری امکان‌پذیر است.

وی افزود: تعاملی بودن ارتباطات در دنیای مجازی و ناشناختگی مخاطب فرصت ایجاد پرسش‌های جدی را می‌دهد و به رفع شبهات کمک می کند.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان درباره تهدیدهای این فضا ابراز کرد: جانشین کردن رفتار جمعی مجازی با رفتار جمعی واقعی یک تهدید در همه بخش‌ها و به‌خصوص در موضوعات عبادی است، غرق شدن در شبکه های اجتماعی و اتلاف وقت و انرژی می تواند حتی در محتواهای مذهبی نیز پیش آید.

عدم تضاد در گفتار و رفتار مجازی والدین و معلمان در تبریت نسل نو مهم است

وی درباره نحوه بهره‌گیری از ابزارهای دیجیتال و اپلیکیشن‌ها برای آموزش نماز و تقویت فرهنگ دینی گفت: استفاده از واقعیت مجازی برای ملموس شدن در یک مکان یا زمان دیگر مانند حضور در یک جنگ پیغمبر صلوات‌الله علیه ، واقعیت افزوده برای روشن ساختن و آگاهی دادن بیشتر مانند تاریخچه تصویری یک مسجد با یک کد دو بعدی قابل اسکن و هوش مصنوعی برای تولید محتوای جدید در تبلیغ و ترویج نماز موثر است.

صادقی‌پوریانی تشریح کرد: تشکیل گروه‌های نمازی در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از برنامه‌های موبایل محور و تسهیل گر در زمینه اوقات شرعی، احکام نماز و موضوعات عبادی مناسب است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر تجربه‌های موفق استان در استفاده از فناوری برای آموزش و جذب نسل نو به نماز اذعان کرد: استفاده از پیامک برای اطلاع رسانی به جامعه مخاطب، استفاده از بستر شبکه اجتماعی برای بیان شبهات و پاسخ تعاملی برخط یا غیربرخط، حضور روحانیون همدانی در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی و پاسخ به سوالات، اپلیکیشن «هم‌نماز» ، استفاده از طرح‌های نوآورانه در برخی مدارس مانند مدرسه علمی ، پویش‌های مجازی، رویدادهای معنوی ساخت محتوا با هوش مصنوعی مولد و برگزاری جشنواره فاخر و ملی اذان منتطران در تولید محتوا و ارسال در فضای مجازی به ویژه در دوران فراگیر شدن کرونا تجارب موفق استان است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان درخصوص راهکارهایی برای کاهش اثرات منفی فضای مجازی بر نمازخوانی کودکان و نوجوانان گفت: اولین مسئله صادق بودن و عدم تضاد در گفتار و رفتار مجازی والدین و معلمان است؛ راهکارهای دیگر مشارکت دادن نوجوانان در تدوین و اجرای طرح‌ها، استفاده از زبان زیبای رسانه‌ای جذاب، برنامه های تشویقی و در نظر داشتن ابعاد روانشناختی کودکان و نوجوانان است. همراهی مجازی والدین و باور به تفاوت های نسلی در این زمینه کارگشاست.

نماز باید به یک باور زیبا برای نسل نو تبدیل شود

وی درباره اهمیت و چگونگی نقش رسانه های اجتماعی و ابزارهای دیجیتال در فرهنگ سازی نماز برای نسل نو گفت: تبدیل نماز به یک باور زیبا، الهام بخش زندگی موفق و ناب با ابزارهای دیجیتال، هم راستا نمودن زندگی مدرن و فناورهای عصر حاضر با اقامه نماز و عدم مقابله با فناوری و بسترهای امروزی در تبلیغ، رویدادها و سخنرانی های مذهبی، هم راستا نمودن اجتماعات مذهبی واقعی و اجتماعات مجازی و برگزاری آیین های مجازی بزرگ کاری شدنی است.

صادقی‌پوریانی برای تحقق مشارکت خانواده ها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری نقش خانواده و مدارس را مهم دانست و گفت: خانواده‌ها باید نسبت به زمان حساسیت داشته باشند و نسبت به سن فرزندان آنها زمان را مدیریت کنند.

وی ادامه داد: نوع گذراندن اوقات کودکان و نوجوانان در فضای مجازی و پرهیز از رها شدگی این قشر حتی مورد تاکید روانشناسان غربی هم است لذا حتی الامکان ساعاتی منظم و با توافق تنظیم شود و به آثار روانشناختی و سلامتی کودک و نوجوان توجه شود.

وی با بیان اینکه پیام زیبا و صدای دوست داشتنی و دعوت به خیر و نماز نیز مهم است، افزود: الگو شدن والدین در پرهیز از محتوای آلوده به خصوص در زمان همراهی کودکان و نوجوانان و رعایت زمان دیکته شده به کودک از سوی خود والدین هم مهم است و فریادهای بیهوده بهتر از الگو شدن نیست و ایجاد محیط با محبت در ارتباطات مجازی خانوادگی با فرزندان و خانواده از پیامک تا صوت و تصویر مهم است.

مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان همدان درباره نقش مدارس در بهره‌گیری مثبت از فناوری گفت: برگزاری برنامه‌های آموزشی با محوریت دین و دعوت غیر مستقیم در رسان‌ های مدرسه ، الگو نمودن دانش آموزان خیرخواه و متوجه به انجام واجبات و تشویق آنها، برنامه‌های تولید محتوای مذهبی خلاقانه در مدارس با تشویق دانش آموزان ،آموزش تولید محتوای دیجیتال و همکاری، ارتباط و آموزش به خانواد ها درباره رفتار مجازی دانش آموزان بخشی از اقداماتی است که باید انجام شود.

وی برنامه‌هایی که برای هماهنگی فناوری و آموزش دینی در استان وجود دارد را اینگونه اعلام کرد: مبلغین باید با ابزار و کاربردهای روز فناوری اطلاعات آشنا بوده و آن را بکار برند، محتواهای آموزشی جذاب بازی گونه، باور پذیر، پند آموز و … از سوی دستگاههای مسئول تهیه و به جامعه مخاطب خاص ارسال شود، تربیت نسلی مسلط به فناوری برای گفتمان دینی در فضای مجازی ضرورت دارد، رویدادهای شناسایی ظرفیت های نوآوری‌های دیجیتال در تبلیغ دین و نماز برگزار شود و ایجاد تالارهای گفت‌وگو و مناظرات دینی و نمازی با جریان های ضد نماز در فضای مجازی استان انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا