
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان ایلام، دوره آموزشی مهارتهای دعوت به نماز ویژه انجمن اولیاء و مربیان آموزش و پرورش استان با حضور و تدریس حجت الاسلام والمسلمین حجازیان از اساتید مرکز تخصصی نماز قم در روز چهارشنبه چهاردهم آبان ماه برگزار شد.
زینی وند مدیرکل آموزش و پرورش استان در ابتدای این دوره به بحث درخصوص اهمیت الگو سازی و آموزشهای تدریجی و به دور از اجبار پرداخت و آموزش نماز را همراه با مهارتهای حرفهای و تأثیرگذار و با همراهی فرزندان، دارای اثر ماندگار دانست.
حجت الاسلام حجازیان عنوان کرد: مهمترین هویتی که ما باید برای فرزندان خود بیان کنیم، اقامه نماز است. تربیت دینی کودک و دعوت به نماز باید بصورت صحیح و به دور از دوگانگی صورت پذیرد. این دوگانگی از تهاجم فرهنگی و آموزشهای پنهانی که از طریق فضای مجازی و فرهنگ غربی به کودک القاء میشود سرچشمه میگیرد.
وی افزود: تربیت فرزندان ما در سه مرحله خانه، مدرسه و دانشگاه صورت میپذیرد. مشکل ما این است که آموزش رو جلوتر از تربیت میدانیم، ابتدا باید تربیت مقدم باشد و بعد از آن آموزش شروع شود.
مدرس تخصصی نماز ادامه داد: وقتی آموزش درست و ماندگار از طریق آموزش و پرورش انجام شود، اثر آن تا آخر عمر در وجود فرزندان ما باقی میماند و در پی آن جامعه به سوی درست پیش میرود.
حجت الاسلام حجازیان خاطرنشان کرد: تربیت یک فرآیند است که از زمان تولد شروع میشود و تا آخرین لحظات عمر ادامه دارد و این امر باید بصورت مستمر انجام پذیرد و مهمترین زمان آن نیز کودکی انسان است.
وی افزود: هنر تربیت هنگامی شکوفا میشود که ظرفیتهای وجودی فرزند با آموزشهای صحیح دینی و تربیتی نهادینه شود. در این آموزش باید زیباییهای دینی به کودک نشان داده شود و بصورتی باشد که کودک از ابتدای آموزش دین گریز و دین ستیز نشود.
مدرس تخصصی نماز خاطرنشان کرد: تربیت باید دینی و با محوریت نماز باشد. زیرا نماز عملی واجب است که در هیچ صورتی از انسان ساقط نمیشود و در تمامی احوال باید ادا شود.
وی ادامه داد:یکی از زیباترین و در عین حال چالشبرانگیزترین مسئولیتهای ما به عنوان پدر و مادر،دعوت دلنشین فرزندان به سوی نماز است. این دعوت باید همچون شکوفهای باشد که به آرامی و با طراوت باز میشود، نه با فشار و اجبار.
حجت الاسلام حجازیان گفت: نخستین و مؤثرترین روش، الگوسازی است. وقتی فرزند ما ببیند که نماز، اولویت زندگیمان است و با اشتیاق به سوی آن میرویم، این تصویر در جانش حک میشود. پس بیاییم پیش از گفتن، “عمل” کنیم.
ویافزود: دوم، ایجاد فضایی مهربانانه و به دور از خشونت است. نماز را با تشویق، لبخند و کلامی محبتآمیز همراه کنیم. اگر کودکی در خواندن نماز سستی کرد، با درایت و خوشزبانی او را راهنمایی کنیم، نه با توبیخ و تهدید.
مدرس مرکز تخصصی نماز ادامه داد: سومین مرحله، آموزش تدریجی و جذاب است. از همان کودکی، نماز را با داستانهای زیبا، بازی و هدایای کوچک به آنها معرفی کنیم. فضای نماز را برایشان شیرین و دوستداشتنی کنیم.
وی در پایان دوره آموزشی شیوههای دعوت فرزندان به نماز، عنوان کرد: به یاد داشته باشیم که ما تنها مأمور به “دعوت” هستیم، نه اجبار. نتیجهبخش بودن این دعوت، به دست خداست. با صبر، محبت و خلاقیت، میتوانیم این گنجینه معنوی را به بهترین شکل به امانت داران آینده بسپاریم.
این دوره بصورت همزمان در اداره کل آموزش و پرورش استان و بصورت وبیناری در تمامی شهرستانهای استان ایلام برگزار شد.








