اخبارقمگفتگوها

گفت و گو با فرهنگی فعال در حوزه نماز

به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز قم، غلامرضا رضائیان فعال حوزه نماز صبح سه شنبه، دوم مهرماه، در گفت و گو با روابط عمومی ستاد اقامه نماز ابتدا ضمن تبریک میلاد حضرت رسول اکرم(ص) و امام جعفر صادق(ع) و آغاز سال تحصیلی جدید به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در دوره های مختلف اهتمام به نماز دانش آموزان متفاوت بوده است و بحمدالله در این دوره اهتمام مضاعفی در خصوص برگزاری زنگ نماز در مدارس صورت گرفت و این امر اهمیت موضوع را برای دانش آموزان احصاء میکند.

وی افزود: اقامه نماز جماعت ظهر عاشورا توسط امام حسین(ع) در میان بحبحه جنگ اتمام حجت اباعبدالله الحسین(ع) با اصحاب، یاران، مسلمانان و به ویژه شیعیان بود که اقامه نماز می بایست در هر شرایطی اولویت اصلی امور باشد.

از چه زمانی احساس کردید می بایست در حوزه نماز فعال باشید؟

از همان ابتدای آغاز به کار در آموزش و پرورش، به عنوان یک دبیر ریاضی تلاش کردم تا اقامه نماز را در بین دانش آموزان فرهنگ سازی کنم و در هر مدرسه ای که تدریس داشتم با حضور در جمع دانش آموزان در نماز جماعت سعی کردم دانش آموزان فعال این حوزه را تشویق کنم تا دانش آموزان دیگر هم ترغیب شوند.

در دوران مدیریت مدرسه شاهد حضرت علی اکبر(ع)، یکی از مباحث مهمی که به آن دست یافتم اثرگزاری دعوت به نماز مدیران، معاونین و دبیران غیر مرتبط در حوزه های مختلف است چرا که دعوت دانش آموزان به مسائل فرهنگی توسط افراد غیر مرتبط اثرگذاری مضاعفی در بین آنان دارد.

آیا خاطره نمازی از دوران دفاع مقدس دارید؟

همانطور که شهید قدس سردار سپاه اسلام حاج قاسم سلیمانی در عملیات های مختلف تاکید داشتند که رزمندگان اسلام ابتدا نمازشان را اقامه کنند، خاطرات مشابه بسیاری در دوران دفاع مقدس وجود دارد.

اکثر فرمانده ها و رزمنده ها از بچه های فعال مساجد بودند و یکی از خاطراتی که می توانم از آن دوران برایتان بگویم خاطره رزمنده ای بود که تمام شب سر پست بود و بعد از اقامه نماز صبح کنار سجاده خوابش می برد.

آیا فعالیت هایی که در دوران حضور در آموزش و پرورش و کسوت معلمی داشته اید دستاورد شاخصی داشته است؟

پس از گذشت بیش از پانزده سال از بازنشستگی در آموزش و پرورش، بحمدالله شاهد آن هستم که دانش آموزان و خدمت گزاران خوبی برای خدمت به انقلاب تربیت شده است.

پزشکان، مهندسان و کارکنان برخی دستگاه های اجرایی از جمله دانش آموزان نمازی ما بوده اند که اهتمام آنان به نماز موجب ارتقاء مادی و معنوی آنان در زندگی شده است که این خود آثار اهتمام آنان به نماز در دوران نوجوانی است.

اهم فعالیت هایی که هم اکنون در حوزه ترویج نماز انجام می دهید؟

به جهت تجربیات گذشته و آثار ترویج نماز در بین دانش آموزان، اولویت اصلی برنامه هایم در ترویج نماز دانش آموزان و مدارس است که سعی داریم تا با یاری خداوند متعال پس از ترویج فرهنگ اقامه نماز در بین دانش آموزان زمینه ساز ترویج فرهنگ اقامه نماز در جامعه باشیم.

برگزاری جشن های تکلیف، ارتباط و حضور مستمر دانش آموزان در مساجد، برگزاری جشن تکلیف برای نومکلفان در مساجد از جمله برنامه هایی است که در این راه انجام می دهیم.

اهم همکاری هایی که با ستاد اقامه نماز دارید در چه حوزه ای است؟

پیگیری امور شورای مشاوران جوان ستاد اقامه نماز و بررسی راهکار های ترویج نماز در بین نسل نو، احیاء مجمع خیرین مسجدساز و پیگیری وضعیت مساجد نیازمند حمایت و برگزاری جشن های تکلیف در مناطق کم برخوردار با حمایت خیرین، تشکیل جلسات هیات اندیشه ورز نماز و تدوین نظام نامه هیات اندیشه ورز ستاد اقامه نماز کشور و احیاء هسته مرکزی یاوران نماز استان و استفاده از این ظرفیت در اجرای برنامه های مختلف ستاد اقامه نماز از جمله برنامه هایی است که در ستاد اقامه نماز استان پیگیری می کنیم.

علت کاهلی های موجود در اقامه نماز در بین نسل نو چیست؟ پیشنهادات شما در رفع این کاهلی چیست؟

کاهلی نسل نو دلایل متعددی دارد که عدم شناخت کافی از آثار و معارف نماز توسط نسل نو و خانواده ها، فضای مجازی، وجود سوال و ابهام در ذهن آنان در مورد مسائل اعتقادی از جمله اهم دلایلی است که نسل نو را نسبت به اقامه نماز کاهل نموده است.

با هم افزایی ظرفیت های مختلف و با شناخت کامل از جامعه مخاطب می بایست در تولید محتوا و جذب مخاطب گام برداریم تا با آموزش های صحیح بتوانیم جامعه را به سمت و سوی نماز و به دنبال آن رفع کاهلی ها  و کاستی ها در حوزه های مختلف باشیم.

بنظر شما چه عواملی در تشویق و ترغیب نسل نو به نماز موثر است؟

یکی از عواملی که نسل نو را به نماز ترغیب می کند، حضور بزرگان علمی، فرهنگی، ورزشی و کسانی که جایگاه ویژه ای دارند در نماز جماعت است که حضور حضرت آیت الله سعیدی امام جمعه محترم در زنگ نماز مدارس یکی از اقدامات ارزنده در این حوزه محسوب می شود.

در مدارس نیز اگر دانش آموزان توسط مدیران یا معلمانی که در ظاهر دبیران رشته های فرهنگی نیستند و در رشته های تخصصی همچون ریاضی، فیزیک، زبان و دیگر رشته ها به تدریس می پردازند به نماز تشویق شوند تاثیر گذارتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا