
به گزارش روابط عمومی ستاد اقامه نماز استان فارس، در روز شنبه بیست و نهم شهریور ماه، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان با ستاد اقامه نماز استان فارس پیرامون ترویج نماز در جامعه گفتگو کرد.
در آغاز این نشست حمید سلیمان پور، مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گفت: فضای مجازی بستری مناسب برای ترویج نماز در جامعه است.
وی با تشریح فرصتها و تهدیدهای فضای مجازی برای ترویج فرهنگ نماز، بر بهرهگیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال مانند اپلیکیشنهای آموزشی و واقعیت مجازی برای جذب نسل نو تأکید کرد و گفت: همکاری خانواده، مدرسه و جامعه برای کاهش تهدیدهای این فضا ضروری است.
حمید سلیمان پور فضای مجازی را هم فرصت و هم تهدید دانست و افزود: در دسترس بودن، کم هزینه بودن، تنوع و جذابیت از جمله امتیازات و فرصت های فضای مجازی است.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان، با اشاره به اهمیت فناوریهای نوین و فضای مجازی گفت: این فناوریها در کنار فرصتهای کمنظیر برای انتقال مفاهیم دینی، تهدیدهایی جدی نیز برای نسل جوان بههمراه دارند و میتوانند همزمان هم فرصت و هم تهدیدی برای ترویج فرهنگ نماز در نسل نو محسوب شوند.
وی با تأکید بر اینکه ابزارهای دیجیتال میتوانند مسیر آموزش نماز را برای نوجوانان جذاب کنند، افزود: دسترسی گسترده به منابع معتبر دینی، آموزشهای چندرسانهای، ایجاد ارتباط میان علما و نسل جوان و بهرهگیری از جذابیتهای بصری، از جمله فرصتهای فضای مجازی برای ترویج نماز است. اگر این ظرفیتها بومیسازی شوند، میتوانند اشتیاق جوانان به یادگیری و اقامۀ نماز را افزایش دهند. فضای مجازی فرصت طلایی برای تولید محتوای زیبا و جذاب درباره نماز مانند انیمیشن، کلیپهای کوتاه انگیزهبخش و داستانهای آموزنده است که در دسترس نسل جدید قرار میگیرد. علاوه بر این، شبکههای اجتماعی امکان تشکیل گروههای دوستی و خانوادگی حول محور ارزشها را فراهم میآورند که افراد را به نماز تشویق میکنند.
سلیمان پور با بیان اینکه باید علاوه بر فرصتها، تهدیدهای فضای مجازی نیز مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: غلبۀ سرگرمیهای سطحی، رواج محتوای ناسالم، کاهش تمرکز جوانان بر معنویت و جایگزینی هویت مجازی بهجای هویت دینی، از مهمترین آسیبهای این فضا هستند. در صورت عدم مدیریت فرهنگی، فضای مجازی بهجای تقویت ایمان، به عاملی برای سستی در عبادات تبدیل خواهد شد.
وی یکی از راهکارهای مؤثر را بهرهگیری هوشمندانه از ابزارهای دیجیتال دانست و عنوان کرد: اپلیکیشنهای آموزشی، واقعیت افزوده و مجازی برای تمرین نماز، بازیوارسازی مفاهیم دینی و یادآورهای هوشمند، از جمله ظرفیتهایی هستند که باید در خدمت آموزش نماز قرار گیرند. طراحی این ابزارها با زبان و فرهنگ نسل نو، نقشی کلیدی در نهادینهسازی نماز خواهد داشت. گفتگو و همکاری مستمر بین خانه و مدرسه ضروری است. خانوادهها باید با حضور در کارگاههای آموزشی، روشهای نظارت هوشمندانه بر استفاده فرزندان از فضای مجازی و گفتگو درباره نماز را بیاموزند. در مدارس نیز معلمان باید به جای سخنرانیهای یکطرفه، از محتوای دیجیتال مانند فیلم و انیمیشن بهره ببرند و تکالیف خلاقانهای مانند ساخت کلیپ درباره نماز به دانشآموزان بدهند.
مدیر کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با اشاره به تجربههای موفق استان فارس اظهار کرد: در سالهای اخیر، دورههای آموزشی متعددی با موضوع شیوههای دعوت فرزندان به نماز و آسیبشناسی آن برگزار شده و نرمافزارها و محتوای چندرسانهای مرتبط با نماز نیز تولید و از طریق لوح فشرده و فضای مجازی منتشر شده است.
وی در ادامه با اشاره به راهکارهای کاهش اثرات منفی فضای مجازی افزود: اقدام در سه سطح خانواده، مدرسه و جامعه ضروری است. خانوادهها با آموزش سواد رسانهای، الگوسازی عملی در نماز و مدیریت زمان استفاده از ابزار دیجیتال، میتوانند نقش محوری ایفا کنند. همچنین مدارس باید برنامههای درسی ترکیبی طراحی و محتوای دینی جذاب را جایگزین محتوای غیرسالم کنند. در سطح اجتماعی نیز برگزاری پویشها و چالشهای مجازی با محوریت نماز، تولید انیمیشن و ارائه مشوقهای فرهنگی میتواند اثربخش باشد.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با تأکید بر اهمیت رسانههای اجتماعی برای نسل جوان، اظهار کرد: تولید محتواهای کوتاه و الهامبخش، روایت تجربههای موفق نمازخوانی نوجوانان، راهاندازی پویشهایی مانند «نماز اول وقت» و استفاده از ظرفیت اینفلوئنسرها، میتواند به جذابیت و اثرگذاری بیشتر در فرهنگسازی نماز بینجامد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همکاری خانوادهها و مدارس در استفاده مثبت از فناوری باید مکمل یکدیگر باشد. آموزش سواد رسانهای به خانوادهها، بهرهگیری از سامانههای آموزشی در مدارس و برگزاری جشنوارههای مشترک دیجیتال با محوریت نماز، از جمله اقداماتی است که تداوم پیوند کودکان و نوجوانان با فرهنگ نماز را تضمین خواهد کرد.