فضیلت و آثار خواندن سوره انفطار

سوره انفطار یکی از سورههای مکی قرآن کریم است که در جزء سیام قرار دارد. دلیل نامگذاری این سوره به انفطار این است که در آیه اول آن از انفطار بهمعنی پاره شدن و از هم گسستن آسمانها سخن گفته است. انفطار هشتاد و دومین سوره قرآن است که به وقوع قیامت و نشانههای آن میپردازد. از فضائل قرائت این سوره در روایات به اعطای پاداش فراوان از جانب خداوند و برآورده شدن حاجت اشاره شده است. از جمله خواص سوره انفطار نیز آمده که برای رهایی از زندان و نیز درماندگی مفید است. اگر میخواهید در مورد سوره انفطار اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتها این مقاله را مطالعه نمایید.
سوره انفطار چه ویژگیهایی دارد؟
«به سوره انفطار انفطرت نیز گفتهاند که در اولین آیه آن آمده است» (۱). سوره انفطار «در ترتیب نزول هشتاد و دومین سورهای است که بر پیامبر گرامی اسلام نازل شده و ۱۹ آیه، ۸۱ کلمه و ۳۳۳ حرف دارد. این سوره از نظر حجمی در گروه سورههای مفصلات (سورههای دارای آیات کوتاه) قرار میگیرد» (۲). محتوای این سوره به موضوعاتی چون «حوادث قیامت که در پایان جهان رخ میدهد، نعمتهای خداوند که بر انسان ارزانی داشته، تقسیمبندی انسانها به دو گروه نیکان و بدکاران و سرنوشت هر یک از آنها و نیز فرشتگانی به نام کراماً کاتبین که اعمال هر انسانی را ثبت میکنند، اشاره دارد» (۳).
فضیلتهای خواندن سوره انفطار در روایات
در مورد فضائل خواندن این سوره در روایات میتوان به موارد ذیل اشاره نمود.
اعطای حسنات فراوان
رسول گرامی اسلام در روایتی فرمودهاند که «هر کس سوره انفطار را بخواند به تعداد همه قبرها به او پاداش داده میشود و نیز ده برابر قطرات برف و بارانی که از آسمان فرود میآید به او پاداش عطا میگردد» (۴).
در روایتی دیگر با این مضمون از ایشان آمده که « هر کس سوره انفطار را قرائت کند خداوند به تعداد هر قبری به او یک حسنه و به تعداد هر قطره آبی یک پاداش به او میدهد و برای او در روز قیامت جایگاهی در شأن او آماده میکند» (۵).
آمرزش گناهان
همچنین در روایتی دیگر از ایشان ذکر شده که «هر کس سوره انفطار را در زمان نزول باران قرائت کند خداوند به تعداد هر قطره که میبارد گناهان او را میآمرزد» (۶).
برآورده شدن حاجات
امام صادق (ع) نیز در مورد فضیلت قرائت این سوره فرمودهاند که «هر کسی سوره انفطار را در نمازهای واجب و مستحب خود بخواند خداوند خواستهها و حاجتهای او را برآورده میکند و میان او و خداوند حجابی نخواهد بود و خداوند همواره با نظر عنایت به او مینگرد تا از حسابرسی مردم آسوده شود» (۷).
دیدار با رسول خدا (ص)
یکی از ارزشهای معنوی قرائت سوره انفطار دیدار با رسول خدا (ص) است. پیامبر گرامی اسلام در این مورد فرموده است که «هر کس میخواهد در روز قیامت به من بنگرد آنچنانکه با چشم سر میبیند سورههای تکویر، انفطار و انشقاق را بخواند» (۸).
خواص قرائت سوره انفطار
در روایاتی از رسول گرامی اسلام و امام صادق (ع) خواص این سوره ذکر شده که در ادامه به آنها میپردازیم.
رهایی از زندان
در روایات امده که «خواندن سوره انفطار موجب رهایی از زندان و بند اسارت میشود و فردی که دچار ترس است با خواندن این سوره ترس او رفع خواهد شد و ایمن میشود» (۹).
از پیامبر (ص) در همین مورد نقل است که «هر زندانی یا انسانی که در بند است این سوره را قرائت کند یا آن را نوشته و با خود به همراه داشته باشد خداوند خروج او از زندان را آسان میکند و او را از بند زندان و ترس و خوف آن نجات میدهد و حال او به زودی بهبود خواهد یافت» (۱۰).
برای رهایی از درماندگی
امام صادق (ع) در روایتی فرمودهاند که «هر کس سوره انفطار را در هر کاری که در آن دچار درماندگی است ۷۰ مرتبه بخواند رهایی مییابد و اگر فرد زندانی این سوره را ۷۰ مرتبه قرائت کند از زندان رهایی مییابد» (۱۱).
در امان بودن از رسوایی در روز قیامت
از رسول خدا در روایتی آمده است که «هر کس سوره انفطار را بهطور مداوم بخواند، خداوند او را از رسوایی روز قیامت ایمن میدارد و عیبهای او را میپوشاند» (۱۲).
قوی شدن دید چشم
از امام صادق (ع) نیز نقل است که «خواندن سوره انفطار موجب قوی شدن دید چشم میشود و دردهای چشمی را از بین میبرد» (۱۳).
آسان جان دادن
از رسول خدا (ص) روایت است که «قرائت سوره انفطار حسنات بسیاری دارد و جان دادن را بر قرائتکننده آن آسان میگرداند» (۱۴).
کلام پایانی
سوره انفطار یکی از سورههای قرآن کریم است که در روایات آمده خواندن آن موجب دیدار با رسول خدا (ص) در قیامت خواهد شد. آیه ششم این سوره از آیات معروف آن است که هدف از آن در هم شکستن غرور انسان و بیدار کردن او از خواب غفلت است. از خواص قرائت سوره انفطار نیز در روایات به ایمنی از رسوایی در روز قیامت و قوی شدن دید چشم و آسان جان دادن اشاره شده است.
کاری از تحریریه ستاد اقامه نماز
پینوشت
- دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ج۲، ص ۱۲۶۲.
- معرفت، آموزش علوم قرآن، ج۱، ص ۱۶۶. دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ج۲، ص ۱۲۶۲.
- دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ج۲، ص ۱۲۶۲.
- مجمعالبیان، ج۱۰، ص ۲۸۳.
- المصباح کفعمی، ص ۴۴۹.
- تفسیر برهان.
- ثوابالاعمال، ص ۱۲۱.
- کنزالعمال، ج۶، ص ۳۸۳۴.
- مصباح کفعمی، ص ۴۵۹.
- تفسیر البرهان، ج۵، ص ۵۹۹.
- درمان با قرآن، ص ۱۳۹.
- تفسیر البرهان، همان.
- همان.
- ختوم و اذکار، ج۱، ص ۱۷۸.